Senaste nytt

Tjäna EuroBonus poäng med/utan kort.

Canadien

Medlem
Det har jag inte märkt. Pratar du om mycket stora belopp?
Ja det där tror jag bara är snack från de som lever på att "samla alla förfrågningar i en" och de som säljer kreditkoll-appar. Har man god ekonomi spelar antalet ingen roll när man pratar med en bank som man har någon slags historik med. Appar man med en onlinetjänst som bara gör en enkel UC-koll kan de givetvis neka lån eller annat.
 

NotRyan

Medlem
Kreditupplysningar är inga problem, om de är begränsat, men om man nyttjar kreditkorten konstant åker ens UC-rating upp och ned som en berg- och dalbana även om man betalar fakturan till fullo varje månad.

Det har jag inte märkt. Pratar du om mycket stora belopp?

Det där blir bara ett problem om du har förfallodatum och betalar fakturan nästa månad. Banker och kreditinstitut levererar in siffror på hur mycket varje person har utestående i skuld den sista i varje månad, därför ser det ut som om man har en utestående skuld även om man har förfallodatum exempelvis den femte i månaden och alltid betalar i tid den femte.

Jag vet inte vad som rapporteras även om man betalar en faktura som har förfallodatum i slutet av månaden, rapporterar Amex då in det negativa saldot på kontot som är ofakturerat.

Summa summarum: Man skall alltid se till att kontosaldot är noll sista dagen i månaden om man har kreditkortet. Det problemet har inte vi med betalkortet, håll hårt i det.
 

eddo

Medlem
Det där blir bara ett problem om du har förfallodatum och betalar fakturan nästa månad. Banker och kreditinstitut levererar in siffror på hur mycket varje person har utestående i skuld den sista i varje månad, därför ser det ut som om man har en utestående skuld även om man har förfallodatum exempelvis den femte i månaden och alltid betalar i tid den femte.

Jag vet inte vad som rapporteras även om man betalar en faktura som har förfallodatum i slutet av månaden, rapporterar Amex då in det negativa saldot på kontot som är ofakturerat.

Summa summarum: Man skall alltid se till att kontosaldot är noll sista dagen i månaden om man har kreditkortet. Det problemet har inte vi med betalkortet, håll hårt i det.

Intressant. Som exempel får jag min amex-faktura den 3:e varje månad, med förfallodatum i slutet av månaden men jag betalar den alltid direkt. Skulle det alltså vara "bättre" om jag istället för att betala den direkt väntar och betalar någon dag innan slutet av månaden för att på så sätt ha nollat saldo vid månadsslutet? Nu har jag visserligen inga planer på att söka nya lån eller så, men kan ju vara bra att veta i framtiden.
 

Dawes

Medlem
Intressant. Som exempel får jag min amex-faktura den 3:e varje månad, med förfallodatum i slutet av månaden men jag betalar den alltid direkt. Skulle det alltså vara "bättre" om jag istället för att betala den direkt väntar och betalar någon dag innan slutet av månaden för att på så sätt ha nollat saldo vid månadsslutet? Nu har jag visserligen inga planer på att söka nya lån eller så, men kan ju vara bra att veta i framtiden.
Eller så betalar du det du har i innestående skuld runt den 25 och det som är kvar när väl fakturan kommer. Det är alltid samma ocr så du behöver inte invänta fakturan för att betala av skulden.

Edit: Du ska alltså ligga före och inte efter som blir scenariot i ditt exempel.
 

MrRob

Medlem
Intressant. Som exempel får jag min amex-faktura den 3:e varje månad, med förfallodatum i slutet av månaden men jag betalar den alltid direkt. Skulle det alltså vara "bättre" om jag istället för att betala den direkt väntar och betalar någon dag innan slutet av månaden för att på så sätt ha nollat saldo vid månadsslutet? Nu har jag visserligen inga planer på att söka nya lån eller så, men kan ju vara bra att veta i framtiden.

Jag betalar alltid det jag gjort av med under innevarande månad den sista bankdagen i månaden och har således 0:- i utnyttjad kredit.. Alla fakturor från Amex säger 0:- när de trillar in i början av varje månad. Detta gör att utnyttjad kredit är 0:- varje månad i t.ex. en UC-rapport.

Huruvida det är "bättre" vet jag inte men hade jag varit banktjänsteman hade jag föredragit om kunden i fråga hade 0-5% nyttjandegrad än 40-60% varje månad.
 

Doctor-X

Medlem
Förhandlade bolån med flertalet banker för drygt ett år sedan och har (och hade då) AmEx Elite, AmEx Classic (har inte detta längre), SAS MC Premium och NCC MC med bra kreditutrymme. Inte en enda fråga eller synpunkt avseende antal kort, kreditutrymme eller tidigare kreditupplysningar (hade iaf några kreditupplysningar från AmEx och SEB kort som var tagna under föregående höst samt flertalet banker pga bolånförfrågningar). Både jag och Mrs Doctor-X har bra inkomster och inga anmärkningar.

Har man en fast anställning med bra inkomst, ev. sparande och god ekonomi tror jag att ett eller två kreditkort inte borde påverka ev. bolån med dagens ränteläge.
 

NotRyan

Medlem
Intressant. Som exempel får jag min amex-faktura den 3:e varje månad, med förfallodatum i slutet av månaden men jag betalar den alltid direkt. Skulle det alltså vara "bättre" om jag istället för att betala den direkt väntar och betalar någon dag innan slutet av månaden för att på så sätt ha nollat saldo vid månadsslutet? Nu har jag visserligen inga planer på att söka nya lån eller så, men kan ju vara bra att veta i framtiden.
Exakt så!
 

Delayed

Medlem
Det där blir bara ett problem om du har förfallodatum och betalar fakturan nästa månad. Banker och kreditinstitut levererar in siffror på hur mycket varje person har utestående i skuld den sista i varje månad, därför ser det ut som om man har en utestående skuld även om man har förfallodatum exempelvis den femte i månaden och alltid betalar i tid den femte.
Två kommentarer:

Blir det verkligen ett problem?

Även om man betalar aktuell faktura i slutet av månaden kommer Amex att rapportera in den ännu ej fakturerade skulden. I mitt fall är fakturadatum den 2:a och förfallodatum den 27:e. Fakturan betalas (naturligtvis) alltid exakt på förfallodatum. Enligt Kreddy har jag dock en skuld till Amex på i storleksordningen en normal faktura.

Jag har även andra kreditkort där allt betalas på förfallodatum och även de syns hos Kreddy.
 

MrRob

Medlem
Intressant. Som exempel får jag min amex-faktura den 3:e varje månad, med förfallodatum i slutet av månaden men jag betalar den alltid direkt. Skulle det alltså vara "bättre" om jag istället för att betala den direkt väntar och betalar någon dag innan slutet av månaden för att på så sätt ha nollat saldo vid månadsslutet? Nu har jag visserligen inga planer på att söka nya lån eller så, men kan ju vara bra att veta i framtiden.


Två kommentarer:

Blir det verkligen ett problem?

Även om man betalar aktuell faktura i slutet av månaden kommer Amex att rapportera in den ännu ej fakturerade skulden. I mitt fall är fakturadatum den 2:a och förfallodatum den 27:e. Fakturan betalas (naturligtvis) alltid exakt på förfallodatum. Enligt Kreddy har jag dock en skuld till Amex på i storleksordningen en normal faktura.

Jag har även andra kreditkort där allt betalas på förfallodatum och även de syns hos Kreddy.

Finessen är att man betalar skulden innan (före månadsbrytet) fakturan som ställs ut den 3:e varje månad. På så vis rapporteras t.ex. 0:- i skuld istället för t.ex. 40.000:- om det nu är vad fakturan annars skulle säga.

Det är alltså inte "Exakt så!" att det finns någon finess med att betala sin faktura i slutet på månaden istället för den 3:e i månaden.
Finessen ligger i att betala hela sin skuld - vilket sällan/aldrig är det belopp fakturan för månaden säger.

Det är inte jättesvårt. Logga in och titta på nuvarande skuld den sista eller nästsista bankdagen i månaden och betala in hela beloppet. Då kommer man att ha en väldigt låg nyttjandegrad i UC's ögon.
 
Toppen