Senaste nytt

Tips på resmål i sydostasien med småbarn

flatwhite

Medlem
Eventuellt Thailand, runt 3000 kr, inte så turistiskt och gärna kort transfer, då tänker jag på The Slate vid Naiyang Beach. Typ 10 minuter från Phuket International Airport, liten och inte så turistisk strand, familjepool (och vuxenpool), massor av matställen både på hotellet och på strandpromenaden. Kanske inte lika exotiskt som Langkawi men väldigt trevligt och som jag kan rekommendera.

Welcome to The Slate Phuket | The Slate | Phuket

En D-Buk Family Suite landar ganska exakt på 3000 kr per natt.

D-Buk Family Suites | The Slate | The Slate | Phuket
 

SimonXYZ

Medlem
Jag med familj var i januari i Malaysia. Vi besökte Penang och bodde på Parkroyal. Jättekul hotell för barnen. Fin pool med vattenrutschkanor. Sedan vidare med flyg (billigt) till Langkawi och The Andaman Resort. Även det jättefint för barnen. Fin pool och strand. Flyg från Langkawi till Kuala Lumpur och vi avslutade på Mandarin Oriental, som var mycket prisvärt. Det var jättesmidigt att ta sig runt med Grab. Totalt en mycket trevligt familjeresa.
 

Capa

Medlem
Tack för många bra svar. Har ni fler inspel gällande Bali? Känns lite kul med ett nytt resmål då vi varit i Thailand tidigare men jag har verkligen dålig koll på Bali. Har läst en del reserapporter och de verkar ju överlag positiva. Gillar idén med att man delar upp resan och kör typ Ubud en vecka och sedan några dagar mer slappa på någon resort med närhet till sol/bad/strand. Jag tror barnen kommer trivas oavsett och vi vill helst inte "fastna" på en strand alltför länge heller. Natur är högre prio på än strand, varför jag är lite skraj för att typ Phuket och liknande blir för mycket turist/strandhäng. Det låter på er som att Bali passar bra om man är ute efter naturupplevelser. Dessutom bra anslutningar från SIN. Vet inte hur det är med maten dock? :)
 
Tack för många bra svar. Har ni fler inspel gällande Bali? Känns lite kul med ett nytt resmål då vi varit i Thailand tidigare men jag har verkligen dålig koll på Bali. Har läst en del reserapporter och de verkar ju överlag positiva. Gillar idén med att man delar upp resan och kör typ Ubud en vecka och sedan några dagar mer slappa på någon resort med närhet till sol/bad/strand. Jag tror barnen kommer trivas oavsett och vi vill helst inte "fastna" på en strand alltför länge heller. Natur är högre prio på än strand, varför jag är lite skraj för att typ Phuket och liknande blir för mycket turist/strandhäng. Det låter på er som att Bali passar bra om man är ute efter naturupplevelser. Dessutom bra anslutningar från SIN. Vet inte hur det är med maten dock? :)

Jag upplevde maten på Bali som väldigt bra. Det beror ju dock på vad man gillar för mat om man säger så. Både jag och sambo tycker verkligen om bra fisk och skaldjur som är enkelt tillagat så att man faktiskt smakar själva råvarorna. O jag måste säga att där levererade Bali riktigt bra. Blev väldigt mycket god tonfisk, hummer och diverse andra fiskar som var helt perfekt tillagade. Hade verkligen inte förväntat oss men vi var sjukt nöjda med det enkla goda vilket jag också uppskattar i kontrasten till michelinerestauranger som vi också frekvent besöker. Är man inte så mycket för det enkla med fisk och skaldjur så nja då är väl maten sådär.

Finns ju en hel del natur och se runt Ubud osv. Själva tyckte vi väl det var sådär däruppe. Kul att se men blev sjukt jobbigt i stan med lokala taximaffian osv så det är inte lika billigt att transportera sig där som på övriga delar av ön där man ju oftast tar en vanlig bluebird taxi. Sedan tar det ju ett tag att åka så blev aldrig att vi besökte vattenfall osv då vi inte ville spendera så många timmar i en taxi men att åka och köra fyrhjuling m.m. var riktigt trevligt. Vädret är ju också mer varierande så kom en del regn osv så det var inte lika skönt att sitta i en pool med härlig utsikt över en dal utanför Ubud när det nästan var lite småkallt. Nu bytte vi generellt hotel väldigt oftao och såg väldigt mycket på resan så lite därför vi inte orkade flänga runt för mycket i Ubud så har nog lite felaktigbild av det men generellt så ligger där ju mycket saker att se med tempel, vattenfall, vulkanen etc. som man kan se så där finns absolut att göra.

För strandhänget osv så tyckte vi det var bäst på Giliöarna. Stränderna på huvudön var inte något som lockade oss så mycket då vi tycker de är rätt tråkiga.
 

Capa

Medlem
Tillägg till första posten/uppdatering:

Vi har kommit fram till att vi ska avsluta med några dagar i Singapore och sedan resa hem därifrån. Det blir då Sentosa med barnen, universal studios, besöka akvariet, testa lite hawkerfood samt lite bra restauranger. Tror det blir utmärkt.

Första delen av resan återstår, vi vill alltså ansluta från SIN till slutdestinationen. Här prioriteras en smidig anslutning, helst med Star Alliancebolag på samma genomgående biljett och helst inte en massa buss/båt transfer. Bali är inga problem, Phuket likaså. Har tittat på Langkawi också men verkar svårt med anlutningar ens till Penang (och då återstår båtfärd). SilkAir flyger på Penang men vet ej om det är bokningsbart med EB-poäng? Får inte upp något på Awardfares. Phuket är ju bokningsbart och det är med SilkAir så det kanske går? Den marknadsförs dock som SQ992 så det kanske ändå är en SQ flight.. Har letat efter info om Tioman Island också men finns väldigt lite på BC vad jag kan se. Egentligen samma problem där med anslutningar, verkar vara buss till Mersing och sedan båt. Tidigare fanns direktflyg till Tioman från Singapore med SilkAir det verkar inte finnas längre. Det är i så fall om man löser en separat biljett med Scoot eller AirAsia men det är alltid ett riskmoment när man kommer in från en långflygning.

Helt konkret: Har ni några andra tips på resmål med smidig anslutning från SIN som vi missat att ta upp tidigare i tråden? Annars får vi helt enkelt bestämma oss för Bali eller Phuket :)
 

Wyll

Medlem
Eventuellt Thailand, runt 3000 kr, inte så turistiskt och gärna kort transfer, då tänker jag på The Slate vid Naiyang Beach. Typ 10 minuter från Phuket International Airport, liten och inte så turistisk strand, familjepool (och vuxenpool), massor av matställen både på hotellet och på strandpromenaden. Kanske inte lika exotiskt som Langkawi men väldigt trevligt och som jag kan rekommendera.

Welcome to The Slate Phuket | The Slate | Phuket

En D-Buk Family Suite landar ganska exakt på 3000 kr per natt.

D-Buk Family Suites | The Slate | The Slate | Phuket

Jag har varit på The Slate, hotelet är fint och deras Brunch va magiskt dock va stranden väldigt tråkig så gillar ni strand inget att rekomendera
 
Toppen