Senaste nytt

Tips på bra hotell i Abu Dhabi

A87

Medlem
Jag brukar alltid bo på Sofitel Abu Dhabi Corniche. Ett bra hotell med mycket bra och service minded personal.
Jag tycker inte att Abu Dhabi är en fantastisk turistdestination. Förutom det som nämnts i tråden så skulle jag hyra en bil och köra till Al Ain.
Tack för tips. Ska kika in hotellet. Jasså? Så pass? Vi åker vidare till dubai efter ett par dagar. Tror du det räcker med 3-4 nätter? Hade tänkt 4-5 nätter.
 

A87

Medlem
Jag gillade Shangri-La skarpt, har dock en stor förkärlek för kedjan.
Fantastiskt bra och hjälpsam personal, fina byggnader och inredning i arabisk stil.
De har ett kanalsystem som löper längs med/mellan byggnader ända bort mot deras Traders hotel (tror det är ända bort dit) där man kan ta en gratis båt som går med jämna mellanrum och hoppa av på olika stopp.

Vi hade turen att bli uppgraderad till ett rum med stor balkong med utsikt mot Sheikh Zayed Grand Mosque som lyser upp vackert kvällstid, underbart att sitta där i kvällsvärmen med ett glas G&T i handen!
De har privat strand med många solstolar och pool i anslutning.

Hotellet ligger en bit från centrum och Yas Island men taxi är relativt billigt så det gör inte så mycket, Ferrari World och Yas Waterworld är kul om man gillar sånt!

Desert safari var också en mycket trevlig aktivitet om det sker under de lite svalare månaderna, vi fick uppleva en fantastiskt fin solnedgång över sanddynerna!

Hilton Abu Dhabi Yas Island är precis nyöppnat vilket ser trevligt ut också!
Ska kika in dina tips. Tack snälla.

Ferrari world blir kul!
 
Tack för tips. Ska kika in hotellet. Jasså? Så pass? Vi åker vidare till dubai efter ett par dagar. Tror du det räcker med 3-4 nätter? Hade tänkt 4-5 nätter.

Ja, jag tror absolut att 3-4 nätter räcker. Moskén, Emirates palace, Old Souk (marknad) och möjligen Ferrari World (väldigt dyrt dock) är vad jag hade lagt min tid på. Klaras med god marginal av på 3 nätter. Bor man på Sofitel så kan man ta sin kvällspromenad utmed corniche. Vill man kan man gå hela vägen till Emirates Palace. Jag älskar dadlar så jag brukar promenera till dadel- och grönsaksmarknaden för att köpa ett par tre kilo färska dadlar av olika sorter. Något kilo nötter brukar det också bli.

Om man är intresserad av guld så kanske man vill passa på att besöka Gold Souk för att se om man kan göra några fynd.

Ökensafari arrangeras både från Abu Dhabi och Dubai. Det spelar nog ingen roll vad man väljer. Jag har inte åkt på detta själv (däremot min son) men jag har hört att man i så fall bör välja ett paket med övernattning för att få en komplett upplevelse.

Vill man vara kvar i Abu Dhabi Emiratet men bo på resort kan man resa några timmar väster ut till Ruwais och bo på Danat Jebel Dhanna. De har både en stor hotellbyggnad och hus/villor man kan hyra. Jag hyrde en trerums villa med direkt utgång till stranden. Helpension med fantastisk buffé alla måltider, inne i hotellbyggnaden.

Al Ain vid gränsen till Oman har jag redan nämnt. Där hade jag valt att spendera ett par nätter. Promenera i någon av oaserna, plocka dadlar direkt från träden (inte säker på att det är tillåtet dock) och besöka flera av de sevärdheter som finns. Här finns lite mer gammalt än vad det gör i t ex Abu Dhabi. Självklart får man inte missa att åka upp för berget Jabal Hafit för en fantastisk utsikt.
 

A87

Medlem
Ja, jag tror absolut att 3-4 nätter räcker. Moskén, Emirates palace, Old Souk (marknad) och möjligen Ferrari World (väldigt dyrt dock) är vad jag hade lagt min tid på. Klaras med god marginal av på 3 nätter. Bor man på Sofitel så kan man ta sin kvällspromenad utmed corniche. Vill man kan man gå hela vägen till Emirates Palace. Jag älskar dadlar så jag brukar promenera till dadel- och grönsaksmarknaden för att köpa ett par tre kilo färska dadlar av olika sorter. Något kilo nötter brukar det också bli.

Om man är intresserad av guld så kanske man vill passa på att besöka Gold Souk för att se om man kan göra några fynd.

Ökensafari arrangeras både från Abu Dhabi och Dubai. Det spelar nog ingen roll vad man väljer. Jag har inte åkt på detta själv (däremot min son) men jag har hört att man i så fall bör välja ett paket med övernattning för att få en komplett upplevelse.

Vill man vara kvar i Abu Dhabi Emiratet men bo på resort kan man resa några timmar väster ut till Ruwais och bo på Danat Jebel Dhanna. De har både en stor hotellbyggnad och hus/villor man kan hyra. Jag hyrde en trerums villa med direkt utgång till stranden. Helpension med fantastisk buffé alla måltider, inne i hotellbyggnaden.

Al Ain vid gränsen till Oman har jag redan nämnt. Där hade jag valt att spendera ett par nätter. Promenera i någon av oaserna, plocka dadlar direkt från träden (inte säker på att det är tillåtet dock) och besöka flera av de sevärdheter som finns. Här finns lite mer gammalt än vad det gör i t ex Abu Dhabi. Självklart får man inte missa att åka upp för berget Jabal Hafit för en fantastisk utsikt.
Riktigt bra! Stort tack!
 
Vänner!

Är det någon som har några bra tips på hotell i Abu Dhabi?

Jag har HHonors guld men tycker Hilton hotellen ser sådär ut i Abu Dhabi

Lite sen svar här men jag bokade nyss Jumeraih på Saadiyat för min resa till AD i samband med F1 racet i December. De hade ett riktigt bra pris/erbjudande om man är Miles & More medlem så efter MKT efterforskningar tyckte jag personligen att detta är det bästa hotellet för mig.
 
Har bokat en resa till Dubai i november, och tänkte ta några dagar i Abu Dhabi. Dock får jag inte riktigt kläm på var man ska bo. Finns det något område som är att rekommendera?
Vi åker med barn, prioriterar sol och bad. Så fin pool och privat strand.
Kollar lite på Shangri-La Qaryat Al Beri och Fairmont Bab Al Bahr. Bra recensioner, privat strand, stor pool. De ligger nästan bredvid varandra. Nära Grand Mosque som ska besökas.
Frågan är om läget är ok? Eller är alla lägen "lika bra/dåliga" i AD. Det är ändå taxi som gäller vart man än ska.
Jag har förstått att det inte finns så mycket restauranger runt om, förutom de på hotellet.
 

A87

Medlem
Har bokat en resa till Dubai i november, och tänkte ta några dagar i Abu Dhabi. Dock får jag inte riktigt kläm på var man ska bo. Finns det något område som är att rekommendera?
Vi åker med barn, prioriterar sol och bad. Så fin pool och privat strand.
Kollar lite på Shangri-La Qaryat Al Beri och Fairmont Bab Al Bahr. Bra recensioner, privat strand, stor pool. De ligger nästan bredvid varandra. Nära Grand Mosque som ska besökas.
Frågan är om läget är ok? Eller är alla lägen "lika bra/dåliga" i AD. Det är ändå taxi som gäller vart man än ska.
Jag har förstått att det inte finns så mycket restauranger runt om, förutom de på hotellet.
Vi bodde en vecka på crowne plaza yas island. Hittade en deal på yas islands hemsida där man fick entrébiljetter till 3 valfria nöjesparker. Vi valde ferrari world och 2 gånger på yas waterworld. Räknade på att vi fick bo gratis på hotellet de nätter vi besökte nöjesparkerna. Det finns deals även på groupon.ae! Värt att kika även där. Secret escapes hade något bra men vi läste om ett par som bokat och dykt upp på hotellet. Det visade sig att det inte fanns något rum bokat.
 

A87

Medlem
Vi bodde en vecka på crowne plaza yas island. Hittade en deal på yas islands hemsida där man fick entrébiljetter till 3 valfria nöjesparker. Vi valde ferrari world och 2 gånger på yas waterworld. Räknade på att vi fick bo gratis på hotellet de nätter vi besökte nöjesparkerna. Det finns deals även på groupon.ae! Värt att kika även där. Secret escapes hade något bra men vi läste om ett par som bokat och dykt upp på hotellet. Det visade sig att det inte fanns något rum bokat.

Riktigt fin strand, klart och fint vatten! Gångavstånd till yas marina circuit, ferrari world, warner bros, yas mall, yas waterworld etc. Men taxi kostar så lite IMG-20220228-WA0033.jpg
 
Riktigt fin strand, klart och fint vatten! Gångavstånd till yas marina circuit, ferrari world, warner bros, yas mall, yas waterworld etc. Men taxi kostar så lite Visa bifogad bild 134044
Ser fantastiskt fint ut i vattnet. Ska kolla in.
Vår son är dock för liten för alla de där olika temaparkerna, så vi har inget sånt på agendan.
Av den anledningen funderar jag på om Yas Island är lite långt bort.

Ska kolla in både Secret Escapes och Groupon, tack!
 

Kris

Medlem
Har själv bott på InterContinental Abu Dhabi för några år sen med en småtting. Privat strandområde med både pool, barnpool, (liten) lekplats och fullgod sandslottskapacitet. Inte så mycket i direkt anslutning till hotellet, men Corniche ligger på teoretiskt gångavstånd. Hotellet är lite slitet, men priserna balanserade. Bra Club.

Conrad ett stenkast därifrån har jag också spanat på som ett alternativ. Dock ej provat.
 
Toppen