Senaste nytt

Tips och råd: First-Class biljett till Sydostasien (2-4-1 Amex)

J.Svensson

Ny medlem
Hej,

Otroligt roligt att få vara med på sidan och har hittat bra med hjälp för flera av de frågor jag har haft. Men då jag känner att ett område behöver jag lite mer hjälp så skapar jag detta.

Vill tillsammans med sambon flyga till Sydostasien (helst Singapore, Malaysia eller Filippinerna) under sommaren 2020 och har samlat poäng så jag har 225.000 Eurobonus poäng för att flyga First-class med Star Alliance.

Vill gärna ha lite tips på när och var det rekommenderas att man börjar kolla efter dessa biljetter, när de släpps så att säga. Sedan om någon har några tips på vilka rutter man ska flyga dit/hem för att få en sådan bra upplevelse som helst med flygbolagen (lounge, ombord, service osv). Har tänkt mig Singapore Airlines och Lufthansa, men fått höra att Lufthansa inte är så lätt att få tag i First-Class på :/

Första upplevelsen för mig och sambon i First-class och har som "bäst" åkt SAS Plus ARN-NYC tidigare och efter 6 års sparande för detta så hoppas jag på en bra resa. Vänder mig därför till er här för att få expert hjälp på detta :)
 

Mr Planning

Medlem
Om Lufthansa är svåra att få tag på biljetter hos låter jag vara osagt, det är däremot svårt att planera en semester med dom då biljetterna släpps endast 14 dagar innan.

Singapore kommer sluta att flyga med first till hösten från Köpenhamn där det varit möjligt att boka dom. (med få undantag)
Det är möjligt att fler städer dyker upp senare.

Thai och/eller Asiana är ju alternativ där det inte verkar allt för svårt att hitta platser.
Varför inte Asiana ut, med en dagstur i Seoul, och hem med Thai?

Men du verkar ju vara ganska så flexibel?

Har hittat mina biljetter både hos United & SAS nya sökningsmöjlighet.
Båda dom är lätta att söka med.

Förmodar att du f.ö har en Amex voucher?
 
Last edited:
Hej,

Otroligt roligt att få vara med på sidan och har hittat bra med hjälp för flera av de frågor jag har haft. Men då jag känner att ett område behöver jag lite mer hjälp så skapar jag detta.

Vill tillsammans med sambon flyga till Sydostasien (helst Singapore, Malaysia eller Filippinerna) under sommaren 2020 och har samlat poäng så jag har 225.000 Eurobonus poäng för att flyga First-class med Star Alliance.

Vill gärna ha lite tips på när och var det rekommenderas att man börjar kolla efter dessa biljetter, när de släpps så att säga. Sedan om någon har några tips på vilka rutter man ska flyga dit/hem för att få en sådan bra upplevelse som helst med flygbolagen (lounge, ombord, service osv). Har tänkt mig Singapore Airlines och Lufthansa, men fått höra att Lufthansa inte är så lätt att få tag i First-Class på :/

Första upplevelsen för mig och sambon i First-class och har som "bäst" åkt SAS Plus ARN-NYE tidigare och efter 6 års sparande för detta så hoppas jag på en bra resa. Vänder mig därför till er här för att få expert hjälp på detta :)
Dina 225000 poäng kommer tyvärr inte räcka för en förstaklass till er båda, du behöver tyvärr det dubbla.

När det gäller att hitta biljetter, först och främst var flexibel, både när det gäller resmål och tid (du verkar ju vara någorlunda flexibel gällande båda så det är bra). Jag föreslår att du tittar på Asiana och Thai, skulle föreslå Asiana på vägen dit, stanna en dag i Seoul och sen flyga till destination. Hem via Bangkok, med massage och golfbil.
 
Dina 225000 poäng kommer tyvärr inte räcka för en förstaklass till er båda, du behöver tyvärr det dubbla.

När det gäller att hitta biljetter, först och främst var flexibel, både när det gäller resmål och tid (du verkar ju vara någorlunda flexibel gällande båda så det är bra). Jag föreslår att du tittar på Asiana och Thai, skulle föreslå Asiana på vägen dit, stanna en dag i Seoul och sen flyga till destination. Hem via Bangkok, med massage och golfbil.

Spännande att ha flugit från Arlanda till Kenya (NYE), när gjorde ni det?
Jag kan vara trött, men varför räcker inte 225 000 EB poäng och en 2-4-1 till first för 2st ? :confused:
Jag ska åka i maj 2 pers till asien i first och betalar 225 000 EB och 1st 2-4-1.
Men jag är lite off just nu hålla mig uppdaterad om det har ändrat sig.
 

palmen

Moderator
Du är ute i väldigt god tid.
När räknar du med att ha en amex voucher?

De biljetter du letar efter kommer att släppas ca 11 månader i förväg. Det är med andra ord nästan ett halvår till dess och mycket kan hända fram till dess.

Förhoppningsvis har sas fått igång sin Star Alliance sökning innan dess och då borde du kunna använda den förutsatt att de inkluderar First då.
För närvarande visar inte United några awards med Thai, men det kan också ändras.
 
Jag kan vara trött, men varför räcker inte 225 000 EB poäng och en 2-4-1 till first för 2st ? :confused:
Jag ska åka i maj 2 pers till asien i first och betalar 225 000 EB och 1st 2-4-1.
Men jag är lite off just nu hålla mig uppdaterad om det har ändrat sig.
Har hen en voucher så räcker det ju såklart med 225000 poäng. Jag läste första inlägget igen nu och jag kan fortfarande inte hitta någonstans att hen nämner något om en voucher. Och som vi alla vet, assumption is the mother of all fuck ups.
 
Med min erfarenhet av parresor så kan det vara en idé att förbereda sambon på bonusbiljetternas villkor lite, och se hur gärna hen verkligen vill åka t.ex. Lufthansa First. Det kan nämligen handla en del om flexibilitet och hur stor omväg man är villig att ta.

Som exempel flög jag Lufthansa First när jag skulle till Bangkok nyligen. Jag reste själv och ville verkligen testa den produkten, men när klockan slog 14 dagar före avresa och deras bonusbiljetter började släppas så dök aldrig några platser till Bangkok upp. Det enda jag hittade var platser till Peking, vilket ju inte bara blev en rejäl omväg utan i mitt fall även innebar 7 timmars väntan på Pekings flygplats. Nu reste jag ensam, vilket var tur, för min sambo hade aldrig gått med på ett sådant upplägg.

Men är ni båda med på upplägget så är det ju bara att tuta och köra. Om jag var du hade jag då, som andra redan föreslagit här, siktat på att i sommar leta fram en bokning med Asiana och/eller Thai i first. Då vet ni i alla fall att ni kommer iväg och kan planera annat som boenden och sånt. Sen kollar du av vilka Lufthansa-rutter som är aktuella för det resmålet (eller alternativa resmål ni kan tänka er) och lägger bevakning på de flighterna för bonusbiljetter i First (O), förslagsvis via ExpertFlyer eller liknande tjänst, och vara beredd cirka 2 veckor innan avfärd.
 
Toppen