Senaste nytt

Tips och Funderingar runt 40 årsfirande på resande fot.

Palazzi

Medlem
Sista veckan i September och första veckan i Oktober kommer resan äga rum, så precis i det månadsskiftet jag nämner.

Japp, det står ju tydligt. Undertecknad läste tydligen slarvigt :oops:

Jag ser iaf ut att ha svarat på både scenariorna, så en kanske blev rätt :)

Hoppas ni kommer iväg på något trevligt.
 

jerixon

Medlem
Kan bli en enkel lösning i södra spanien/portugal då jag är sugen på att spela lite golf eventuellt....
Brukar vara ett ganska säkert kort :)
 

Renato

Medlem
Fabrorn fyller 40 nästa år i slutet av September och har för avsikt att spendera 2 veckor efter det här på resande fot.

Jag behöver gärna lite inspiration och/eller tips och råd dock.
Tidpukt: Månadsskiftet September Oktober
Nyckel: Solsken, över 20 grader varmt (svensk sommar) bra käk, möjlighet till träning och gärna hotell inom Best Western, Radisson, Hilton eller Marriot.

Det kommer bli en awardresa för mig och min fru.
Poäng finns så det räcker och bli över att åka vart som helst i världen, så där är det inte så noga.
Undviker gärna: Malaga, Alicante, Kanarieöarna, Mallorca,
Tar gärna en relativt kort resväg då frun ska med.

Förslag än så länge:

Sevilla med omnejd
Dubai / Abu Dhabi
Turkiet (Izmir, Bodrum)
Egypten
Marocco

För er som varit på dessa ställen, vad finns det för PROS / CONS?
Jag själv har bara varit i Dubai och Marocco en längre tid av dess, men det var kanske ingen favorit.
Däremot så kryllar det av bra hotell och vädret är bra varje fall. Det blir väldigt billiga destinationer helt enkelt.

Kom gärna med era åsikter men även med andra förslag om ni har.
Man blir lätt lite låst när man ej kunnat resa på länge :)

Tack på förhand!

MVH,
Johan

Tjena Johan

Jag vet inte varför dubai eller Marocko inte var en favorit men jag personligen tycker dubai är lite för artificiellt utan skulle hellre rekommendera abu dhabi där och köra 1 eller 2 dagar i dubai när man ändå är där.

Dock så är min rekommendation Marocko. Wow. Marocko är verkligen ett sånt land där man behöver en plan och gärna en guide för att hitta guld ställen och slippa huvudvärken.

Jag landa i Marrakesh, var där i 3 dagar. Så hyrde jag bil och åkte raka vägen mot kusten. Sen kan du korta ner den om du vill men jag körde 3 dagar i varje stad och den bästa staden med godaste maten var faktiskt Essaouira, om du tycker om havsmat.

Jag rek följande. 2-3 dagar I varje stad.
Marrakesh
Essaouira
Safi
Casablanca
Rabat

Om du vill korta ner så hade jag tagit bort Safi som stad men försök att läka lunch eller middag där. Det är jobbigt med förhand förhandling osv men jag tog med mig min guide över allt, han körde bil och var bara tillhands. När vi ville ha privat tid så satt han i bilen bara.

Ang hotell så finns nog dom stora kedjorna mest i större städerna.

Om du inte vill åka runt så rekommenderar jag köra enbart Marrakesh och Essaouira.

Den tiden du åker så är vädret bra:)

jag har varit i södra Marocko under nyår och fått in 25 grader varmt.


Stort lycka till och säg till om du behöver hjälp med något mer.
 

Attachments

  • Screenshot_20211102-125925_Maps.jpg
    Screenshot_20211102-125925_Maps.jpg
    52,2 KB · Visningar: 89

jerixon

Medlem
Det låter absolut spännande, men det är just det där med Guide.
Jag gillar inte det något vidare och tycker det känns stressigt och lite för nära inpå o jag ska vara ärlig.
Semester och att planera är inte riktigt min grej :)

Tjena Johan

Jag vet inte varför dubai eller Marocko inte var en favorit men jag personligen tycker dubai är lite för artificiellt utan skulle hellre rekommendera abu dhabi där och köra 1 eller 2 dagar i dubai när man ändå är där.

Dock så är min rekommendation Marocko. Wow. Marocko är verkligen ett sånt land där man behöver en plan och gärna en guide för att hitta guld ställen och slippa huvudvärken.

Jag landa i Marrakesh, var där i 3 dagar. Så hyrde jag bil och åkte raka vägen mot kusten. Sen kan du korta ner den om du vill men jag körde 3 dagar i varje stad och den bästa staden med godaste maten var faktiskt Essaouira, om du tycker om havsmat.

Jag rek följande. 2-3 dagar I varje stad.
Marrakesh
Essaouira
Safi
Casablanca
Rabat

Om du vill korta ner så hade jag tagit bort Safi som stad men försök att läka lunch eller middag där. Det är jobbigt med förhand förhandling osv men jag tog med mig min guide över allt, han körde bil och var bara tillhands. När vi ville ha privat tid så satt han i bilen bara.

Ang hotell så finns nog dom stora kedjorna mest i större städerna.

Om du inte vill åka runt så rekommenderar jag köra enbart Marrakesh och Essaouira.

Den tiden du åker så är vädret bra:)

jag har varit i södra Marocko under nyår och fått in 25 grader varmt.


Stort lycka till och säg till om du behöver hjälp med något mer.
 

Renato

Medlem
Det låter absolut spännande, men det är just det där med Guide.
Jag gillar inte det något vidare och tycker det känns stressigt och lite för nära inpå o jag ska vara ärlig.
Semester och att planera är inte riktigt min grej :)

Hehe förstår dig. Alla är olika men du kan skippa guiden också haha men om planering inte är din grej, då finns det "get lost in Marrakesh"

Sen två destinationer som är nice är Färöarna och Azorerna.
lycka till
 
Toppen