Senaste nytt

[Tips] Hur söker man Deals från olika delar av världen?

Swisser

Medlem
Dr. Miles,
Hur går du tillväga för att hitta dessa: "När det gäller Cathay Pacific och THAI, har de ofta gömda (icke publicerade) priser. Då sökning via ITA/ExpertFlyer fungerar inte."?
 

Dr. Miles

Expert
Dr. Miles,
Hur går du tillväga för att hitta dessa: "När det gäller Cathay Pacific och THAI, har de ofta gömda (icke publicerade) priser. Då sökning via ITA/ExpertFlyer fungerar inte."?

THAI har börjat publicera priser från Europa men inte så många från andra ställen.
Cathay Pacific håller fortfarande till sig och har icke publicerade priser. De har dock bra publicerade priser från Japan för tillfället.

Jag söker på japanska webbsidor eller flygbolagets lokala webbsidor när jag kollar priser på dessa flygbolag.
 

Dr. Miles

Expert
Du vet möjligtvis inte vad motsvarande fare base heter för interkontinetala destinationerna. Detta var ju förövrigt ett strålande sätt att leta MR...

SAS Plus (före detta Economy Extra) long haul är ofta dyrare än andra flygbolags rabatterad Business class, så personligen tycker jag att det är ingen vits att kolla SAS Plus priser på long haul.

För din information har SAS Business class kampanjpris till Bangkok som är ca 13.500 SEK inkl. skatter. Mer info kan du hitta här.
http://www.businessclass.se/forum/d...-bangkok-t-r-sas-13-500-sek-inkl-skatter.html
 
Jag vet inte om detta är rätt tråd (en moderator får gärna flytta inlägget), men skulle du vilja skriva lite om hur man komponerar tokiga "zick zack-routings" som ju är väldigt intressanta ur poängintjäningssynpunkt? Vilka parametrar är det som begränsar hur man får lov att routa sin resa? Om man t ex tar den här dealen:

http://www.businessclass.se/forum/d...gkok-t-r-finnair-13-800-sek-inkl-skatter.html

I dealen står att det är obegränsat med fria stopvers. Vad hindrar en då att flyga Stockholm - Helsingfors - Köpenhamn - Helsingfors - Bangkok - Helsingfors - Stockholm för samma pris (justerat med lite extra skatter, antar jag)?
 

palmen

Moderator
Jag vet inte om detta är rätt tråd (en moderator får gärna flytta inlägget), men skulle du vilja skriva lite om hur man komponerar tokiga "zick zack-routings" som ju är väldigt intressanta ur poängintjäningssynpunkt? Vilka parametrar är det som begränsar hur man får lov att routa sin resa? Om man t ex tar den här dealen:

http://www.businessclass.se/forum/d...gkok-t-r-finnair-13-800-sek-inkl-skatter.html

I dealen står att det är obegränsat med fria stopvers. Vad hindrar en då att flyga Stockholm - Helsingfors - Köpenhamn - Helsingfors - Bangkok - Helsingfors - Stockholm för samma pris (justerat med lite extra skatter, antar jag)?

Det finns regler för hur man får routea sin resa, på vissa deals kan det finnas uppåt 300 olika sätt att ta sig från A till B.
Man behöver med andra ord läsa detta för att se möjliga vägar man kan flyga. Fanns någon deal för något tag sedan från Göteborg till Peking tror jag det var som tillät routing via Australien som ett exempel.
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om detta är rätt tråd (en moderator får gärna flytta inlägget), men skulle du vilja skriva lite om hur man komponerar tokiga "zick zack-routings" som ju är väldigt intressanta ur poängintjäningssynpunkt? Vilka parametrar är det som begränsar hur man får lov att routa sin resa? Om man t ex tar den här dealen:

http://www.businessclass.se/forum/d...gkok-t-r-finnair-13-800-sek-inkl-skatter.html

I dealen står att det är obegränsat med fria stopvers. Vad hindrar en då att flyga Stockholm - Helsingfors - Köpenhamn - Helsingfors - Bangkok - Helsingfors - Stockholm för samma pris (justerat med lite extra skatter, antar jag)?

Det är därför är att det är viktigt att läsa routingreglerna.
När det gäller flygbiljett, gäller det mest strikt regeln. T ex om det står obegränsad byte samtidigt routing Stockholm-Helsingfors-Bangkok, kan du inte flyga Stockholm-Helsingfors-Köpenhamn-Helsingfors-Bangkok.
 

agehall

Medlem
I dealen står att det är obegränsat med fria stopvers. Vad hindrar en då att flyga Stockholm - Helsingfors - Köpenhamn - Helsingfors - Bangkok - Helsingfors - Stockholm för samma pris (justerat med lite extra skatter, antar jag)?

Vilka städer du passerar är routing. Vilka av dessa du stannar mer än 24h i är stopovers. Dvs, två helt olika saker. Bara för att det inte kostar extra att ha en stopover så innebär det inte att du får ha vilken routing som helst.

Om man ska komponera en riktigt galen rutt måste man hitta en fare som antingen har MPM (Maximum Permitted Milage) routing eller tillåter en tokig routing till att börja med. I OW är det ganska enkelt eftersom deras fares är MPM-baserade till USA. Då kan man lätt få ihop mycket TP till väldigt låg kostnad.
 
Toppen