Senaste nytt

[Tips] Hur söker man Deals från olika delar av världen?

Dr. Miles

Expert
Jag har fått frågor då och då av olika medlemmar om hur jag söker Deals.
Jag har inte några programmerad sökning utan jag gör det manuellt, men det finns en viss knep om hur man hittar Deals.

Här är några guidelines som jag använder när jag söker Deals.

Avreseort:
  1. Länder där valutakursen har gått ner mycket i senaste tiden
    T ex Japan, Sydafrika​

  2. När det gäller First/Business class biljetter, länder med dålig ekonomi tenderar att sälja premiumkabin billigare än andra länder
    T ex Spanien, Italien, Grekland​

  3. Länder som använder icke hårdvaluta (USD, EUR)
    T ex Polen, Ungern, Tjeckien, Ryssland​

  4. Länder/städer med många fifth freedom right flygningar
    T ex Bangkok, Hong Kong​

  5. Länder med låga IATA biljettpriser
    T ex Libyen, Sri Lanka, Sydkorea, Filippinerna​

Säsong:
Det finns högsäsong, lågsäsong och shoulder season (vet ej på svenska, säsongen mellan hög-/lågsäsong).
För Economy class kan följande perioder vara högsäsong.
  • Jul & Nyår
  • Påsk
  • Sommar
För Business/First class fungerar det annorlunda än Economy. Följande perioder är lågsäsong pga mindre affärsresenärer.
  • Jul & Nyår
  • Påsk
  • Sommar
Det är också viktigt att ta hänsyn till landsspecifika helger. T ex Kinesiskt nyår, Ramadan, Sportlov etc.

Hur många dagar ska man vara borta?l:
Många rabatterade Business/First class biljetter kräver Minimum stay natten mellan lördag och söndag.
Därför är det bäst att söka minst 10 dagar mellan utresa och hemresa.
Samtidigt rabatterade Business/First class biljetter har ofta kortare Max stay än flexibla biljetter. Prova på med sökning för resa under 20 dagar.

Förköpskrav:
Många billiga biljetter har förköpskrav och hos Skyteam är det inte helt främmande att ha förköpskrav 93 dagar.
Prova på att söka lite längre fram i tiden.

Nu kan ni söka Deals med hjälp av detta och jag hoppas att det kommer att regna deals i Flygbiljetter forum. :)
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Jag har ett sparat textdokument med alla flygplatskoder där deals brukar förekomma... Sedan klistrar jag bara in allt i ITA-matrix som då talar om bästa dealen för tillfället :)
 

palmen

Moderator
Slår du bara random in lite flygplatskoder och datum när du känner att du vill leta en deal?
Eller finns det några hintar som säger att det borde vara deal med CX från milano till peking mellan dag x och y?

Var söker du olika deals? Expertflyer/KVS eller på ITA Matrix?
 

Senator

Moderator
Ett lite "enklare" tips kan vara att prenumerera på några flygbolags lokala erbjudande via email. T.ex. får jag LH i Tyskland och UK i mejllådan. Från Europa till Nordamerika är det nästan "standard" nu att olika JVs matchar varandra, så dyker det upp nåt från London med BA så troligtvis matchas detta av Star JV.
 

Dr. Miles

Expert
Slår du bara random in lite flygplatskoder och datum när du känner att du vill leta en deal?
Eller finns det några hintar som säger att det borde vara deal med CX från milano till peking mellan dag x och y?
Ja, det är helt ramdam. Det är dock ofta jag får inspiration eller uppdrag av annat håll. T ex en destination som jag sett på nyheter eller jag fick uppdrag att söka biljettpriser mellan X och Y av någon annan.

När det gäller Cathay Pacific och THAI, har de ofta gömda (icke publicerade) priser. Då sökning via ITA/ExpertFlyer fungerar inte.
Jag prenumererar några nyhetsbrev som Senator skriver så på det viset täcker jag en del av deals som finns.

Var söker du olika deals? Expertflyer/KVS eller på ITA Matrix?
Det mesta fall söker jag först på ExpertFlyer, men det händer också att jag spontansöker några kombinationer på ITA.
 
Toppen