Senaste nytt

Tips & erfarenheter för längre resa med (små)barn

Hafermann

Medlem
Tre barn. Alla är väldigt beresta. Vi har däremot väntat till barnen varit ett år, med tanke på vaccinationer osv.
Generellt har vi upplevt att det funkar bra att resa med små barn. Det gäller bara att planera lite mer och att vara lite extra påläst inför resan.
 

Syversen

Medlem
Minsta dottern var ganska exakt ett år gammal när vi åkte på första långresan med henne, en kombo av några veckor i Florida följt av några dagar i NY på vägen hem. I Florida hyrde vi hus vilket vi tyckte passade bra för att matcha sovtider och annat och kunna ta en drink vid poolen när barnen lagt sig istället för att vara fast på ett hotellrum. Allt beror såklart på vad man tycker om men det gav oss en skön mix av vardag och semester. Vi lät barnen gå över till USA-tid men körde tidiga mornar/kvällar för att inte vrida klockan mer än nödvändigt. Till USAs östkust är ju tidsskillnaden "bara" sex timmar så vi upplevde att det fungerade bra åt båda håll. I NY hade vi ett större hotellrum med diskbänk/micro/kyl så att det var enkelt att ordna barnmat, välling osv.

Testade babykorg (Lufthansa) och tyckte faktiskt bara det var stressigt med en ettåring. Hon var tillräckligt rörlig för att en korg halvvägs upp väggen med bara ett brett resårband över barnet höll mig vaken över rädslan att hon skulle krypa ur den och falla i golvet. Kanske överdrivet men så upplevde jag det. Om kabinen inte är full brukar det inte vara omöjligt att få ett extra säte till barnet även om det är bokat att åka i knät.

En bra och smidig vagn/sulky är ett måste. När vi hyrde bil tog vi även med eget babyskydd. Dels så tar hyrbilsfirmorna ganska bra betalt för det, men framförallt är det faktiskt ett smidig sätt att transportera barnet, bältat och med bärhandtag :) Sen lämnar man babyskyddet vid gaten bara.

Med ett eller flera mindre barn (våra var ett och tre vid ovan resa) är det en del logistik så personligen tycker jag att det är skönt att ha en bas att utgå från och satsa mer på dagsutflykter, strandhäng och liknande för att slippa allt för många större förflyttningar. Jag tyckte personligen att en bilresa till Legoland samma år var mer krävande med flera olika hotell och att tömma bilen på alla pinaler stup i kvarten jämfört med när vi i Florida kunde ställa bilen i garaget i huset vi hyrt och lasta ur den "inomhus" och sen ha huset som bas under hela vistelsen.

För att ge sig själv en så avkopplad tillvaro som möjligt är det nog viktigt att ta det för var det är. Det är svårt att passa tider med barn, gråt och krångel kan komma när man minst anar det och i t.ex. NY är det gott om säkerhetskontroller vid klassiska turistattraktioner där det bara är att gilla läget och plocka upp även ett sovande barn ur vagnen. Så vid flera likartade resor har vårt recept varit detsamma, att hyra hus för att ha en fast bas och välja aktiviteter som är barnvänliga och med stort utrymme tidsmässigt.
 
Mycket bra grejer i tråden!

mina tips är att välja resmål vad ni vuxna vill. Barnen skiter i vilket bara de får sina primära grejer uppfyllda. Lite planering så är allt löst.

En superviktig grej är balkong. Då kan ni dejta där Ute medan barnet sover inne nån meter bort.
 

Eijfra

Medlem
Tycker du fått många bra tips ovan!

Vi har familj i Florida så har rest mycket dit med små barn. Jag skulle säga att flygresan är "den lätta biten". Även om den är jobbig så går den ändå över relativt snabbt. För oss som har morgonpigga barn så har jetlagen varit det värsta. 5-6 hemma blir lätt 3-4 hela första veckan på destinationen. Så om man har barn som vaknar tidigt så är mitt tips att ha hotell/lägenhet med separat sovrum så man kan turas om att sova. Eller som föreslagits ovan, åka öster ut och försöka hålla fast vid svenska tider.

När det gäller vad man behöver med sig så är det mycket mindre än man tror. Det finns ju små barn i alla länder så mat, blöjor och kläder går ju alltid att få tag på. Det som dock sällan finns utomlands är välling. Beroende på var ni åker så kan ett bra reseapotek vara en idé. Till USA har vi dock inte haft med oss så mycket sånt.

Har man barn som kan tänka sig att äta rumstempererad välling/ersättning så är tetrapack supersmidigt på resan. Vi har aldrig haft problem att få det igenom säkerhetskontrollen trots över 100 ml. Bara sagt att det är barnmat. Och ha med er MYCKET blöjor till flygresan. Man vet aldrig om man blir försenad länge eller får fler olyckor än vanligt. Och ombyte inte bara till barnet utan även till er vuxna.

Och kolla om ni kan få mässlingsvaccinet tidigare så ni hinner med det innan ni åker. (Men minst 2-3 veckor innan avresa ifall barnet blir sjukt)
 

Kris

Medlem
Och ombyte inte bara till barnet utan även till er vuxna.
OH yes! En klassiker. Hade en incident i SAS lounge på väg från Newark hemåt. Utan att gå in på några detaljer, men en liten parvel som ville sluka fyra måltider på 5 sekunder resulterade i ett inferno... Som tur var fanns det mer än ett ombyte till samtliga. You never know... :)
 

ante888

Medlem
...

En bra och smidig vagn/sulky är ett måste. När vi hyrde bil tog vi även med eget babyskydd. Dels så tar hyrbilsfirmorna ganska bra betalt för det, men framförallt är det faktiskt ett smidig sätt att transportera barnet, bältat och med bärhandtag :) Sen lämnar man babyskyddet vid gaten bara.

...

Att det går att lämna babyskydd vid gaten, är det standard? Behöver det inte emballeras på något sätt?

Hur har ni gjort med vagnar som checkas in, tips på emballage?

Stort tack för alla tips!
 
Toppen