Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Mr Basic

Medlem
Ni som har hunnit varit i USA nu sen öppningen, är ni nöjda med resan? Kändes det "värt det" även trots maskkrav osv? Alltså rena nöjesresor. Hur är stämningen överlag?
Är i NYC nu och absolut värt det. Stör mig inte på munskydd i de få fall då det krävs (vissa butiker och kollektivtrafik). Visar man att man är vaccinerad behövs oftast inget munskydd (barer, Madison Square Graden, restauranger).
Klart jobbigast innan avresa med att hålla ordning på alla papper och test.
 

Fredro

Medlem
Jag ska resa GOT-CPH-EWR. Åker från GOT kl 09:40 och ska ta antigen kl 10:00 dagen innan. Är det tillräckligt med tid eller måste jag ta den på eftermiddagen dagen innan?
 

Sennah27

Medlem
Ni som har hunnit varit i USA nu sen öppningen, är ni nöjda med resan? Kändes det "värt det" även trots maskkrav osv? Alltså rena nöjesresor. Hur är stämningen överlag?
Absolut, USA är alltid USA. Maskkraven varierar beroende på delstat och vilken typ av varuhus/butik/restaurang du besöker men man vänjer sig snabbt vid att ha det vid handleden. "Värst" tyckte jag det var att flyga med det, men sedan jag bytte typ av ansiktsmask så gick det betydligt enklare att andas i det och använda det. Stämningen i både Pennsylvania och Chicago var ungefär som vanligt förutom att folk bar ansiktsmask i butiker. ;)
Kändes dock lite löjligt att tvingas på med masken vid dörren till restaurangen för att sedan kunna ta av den vid bordet 10 sekunder senare.
 

Frigidus

Medlem
Ni som har hunnit varit i USA nu sen öppningen, är ni nöjda med resan? Kändes det "värt det" även trots maskkrav osv? Alltså rena nöjesresor. Hur är stämningen överlag?

Klart värt det! I Miami var det aldrig någon som krävde mask av oss trots att det rekommenderas. Majoriteten av kunder gick utan mask i butiker och restauranger men dom anställda hade för det mesta på sig. Försökte ha en mask beredd i fickan men ofta glömde man den utan att någon sa något.
I Key West såg jag inte en enda mask :)
Uber kräver mask av sina förare men som passagerare lät föraren en välja själv. Enda stället där det faktiskt var krav var på flygplatsen och flyget. Trodde 10 h resa i mask skulle vara jobbigt men man vänjer sig snabbt och såhär efteråt tycker jag nästan det var bekvämt. Dock får man ju ta av masken när man äter och dricker så alternativet kan vara att sippa på en drink eller kröka hela resan. :)
 

Senator

Moderator
Nu tillhör jag inte den delen av medlemmarna härinne som kan jämföras med Trump-anhängare och QAnon-konspirationsteoriernas gällande den kärlek man har till ansiktsmasker, men jag tillbragte större delen av förra veckan med ansiktsmask i USA.. det gick bra det också. Till och med en resa med Swiss First gick utmärkt med ansiktsmask, eller skall jag säga "ansiktsblöja" som det så vackert har blivit kallat härinne? ;)

Jag tillbragte sent tisdag kväll till onsdag kväll upp och ner US101 mellan San Fran och San Jose. Hade åtta åkturer med Uber, stränga påbud om mask. Var inne på ett stort kontor hos en kund i San Mateo, alla hade på mask. Vi valde en skön promenad i härliga solen för vårt möte istället. Jag var på tre restauranger/kaféer alla med maskkrav. Intressant kommentar från min polare som bor i centrala San Fran, att "outdoor dining" hade aldrig existerat innan men nu verkar bli standard. Lite som vi ser i Stockholm/Göteborg med uteservering på trottoaren under sommaren, men att det görs permanent. Mycket folk ute, och jag tyckte HOBO-problematiken runt Union Square var värre. Hilton kollade både Covid-pass och mask.

Jag flög sedan ner till LAX och bodde i Santa Monica en natt. Möte i El Segundo på en Health Club :eek: som var packat som sill i tunnan. Sjukt mycket folk både på SFO, SJC, och LAX på västkusten. Igen samma visa med mask och Covid-pass på alla ställen inklusive hotellet.

LAX-EWR var veckans längste inrikesflight, igen med ansiktsmask. Inga problem. Glas-glas var åter på United. Anlände EWR och tog en Uber med NY-skyltar som tyckte det var ok om jag ville ta av masken. Nej svarade jag. Ansiktsmask på hotellet, samma med Covid-pass. Jag hade ett möte hos en av storbankerna och där var det strikt rapportering av status innan jag fick komma dit. Full koll på Covid-pass och ID. Fredagskvällen hängde jag med @sembl i Brooklyn och alla ställen kollade Covid-pass och ID.

Det funkar bra med Kivra-appen som lägger Covid-passet utan inloggning, samt intressant nog svenskt körkort. Aldrig fråga om mitt norska pass faktisk.

Jag tyckte det rullade på ordentligt där jag var. Jag var rejält osäker söndag kväll om jag skulle åka iväg men glad jag gjorde det. Skulle nog vara lite mer nervös i de södra staterna där Covid inte existerar... tror man...
 

RickardG

Medlem
Kan någon rekommendera en skön mask som är tillåten i NYC? Har jag läst rätt verkar det vara fritt fram att använda nästan vad man vill, och fokus för mig är något som är bekvämt (lätt att andas, sitter skönt) snarare än något som är bra på att filtrera luft åt ena eller andra håller.
 

Senator

Moderator
Kan någon rekommendera en skön mask som är tillåten i NYC? Har jag läst rätt verkar det vara fritt fram att använda nästan vad man vill, och fokus för mig är något som är bekvämt (lätt att andas, sitter skönt) snarare än något som är bra på att filtrera luft åt ena eller andra håller.

Jag köper helt vanliga kirurgmasker som jag byter ut ett par gånger per dag. Märker inte av dessa runt öronen. Det gjorde däremot FFP2-maskorna som jag har använt. Tycker andas bra också.
 

Kimmen00

Medlem
I Texas nu.
Finns inga maskrestriktioner som tur var. Däremot har personal i butiker ofta mask, dock mer eller mindre alltid på sniskan.
Det står ofta anslag att om man inte är vaccinerad rekommenderas mask inomhus. Men efterföljnaden är låg.
Min ytterst ovetenskapliga iakttagelser visar att många mer lantinos har mask än vita. Om det beror på att de inte är vaxxade eller mer skyddsmedvetna är oklart.

Annars inga anslag om avstånd etc, alla skakar hand o trängs, så corona existerar knappt.

Vissa företag har nationella regler så på en leverantör hade de maskkrav nationellt så där bar alla mask, men de hade en tendens att ramla av på mötena.

Drygast var väl inrikesflyger mellan EWR - DFW.

Flyger Arn-ewr med SAS A350 var riktigt bra och mkt dricka etc gjorde att X antal timmar hade man ju inte masken på sig iaf.
 
Toppen