Senaste nytt

Tight connection time i Zurich.

palmen

Moderator
Det tar ungefär 15 minuter att byta terminal ut till E-piren i "normala fall". Man ska dock igenom en passkontroll och åka tåg till andra sidan.
Swiss schemaläggning bygger på att detta ska fungera och håller allt som oftast planen lite om det behövs.

Som andra påtalat brukar Swiss vara bra på att folk med tight connection klarar bytet. Min enda swiss flight på longhaul hade liknande upplägg. Vi landade 30 minuter sent med 20 minuter till avgång. När jag kom fram till gaten höll de fortfarande på med prio boarding så det var lugnt även om jag pinnade på bra mellan terminalerna.
 

Ping

Medlem
Själv har jag bara negativ upplevelse från Swiss/Zrh i sommras. Undviker sen dess Swiss.

Hade 50min connection i ZRH med bussgate, fick stressa järnet och småjogga för att hinna till planet. Säkerhetskontroll och Automatiska tåg skulle man igenom också. Sen kom inte bagaget fram förräns 2 dagar senare. Ta med det nödvändiga i handbagaget.

Men har man lång semester, så gör det kanske inget om man kommer fram senare.
 

palmen

Moderator
Själv har jag bara negativ upplevelse från Swiss/Zrh i sommras. Undviker sen dess Swiss.

Hade 50min connection i ZRH med bussgate, fick stressa järnet och småjogga för att hinna till planet. Säkerhetskontroll och Automatiska tåg skulle man igenom också. Sen kom inte bagaget fram förräns 2 dagar senare. Ta med det nödvändiga i handbagaget.

Men har man lång semester, så gör det kanske inget om man kommer fram senare.
Säkerhetskontroll har jag aldrig behövt göra ut till E piren, däremot passkontroll.
Att ha med det viktigaste i handbagaget för att klara sig i 24h är alltid en bra tumregel.
 

M@GNÜS

Medlem
Flickvännen hade liknande connection i vintras när vi skulle mötas upp i San Francisco. Sent flyg från Arlanda och hon fick inte boarda då de sa att hennes baggage aldrig skulle hinna med trots att planet stod kvar nästan en timme.
Slutade med ombokning med LH till Frankfurt och UA till SFO på min inrådan (var enda möjligheten att komma fram samma dag, alla ej star alliance gold blev ombokade till Swiss dagen efter). Självklart kom inget baggage till SFO. Baggaget kom ikapp oss i Los Angeles tre dagar senare.
 

Whiskey

Medlem
Lånar tråden för en snabb fråga. Ska flyga SWISS i C till LAX med 90 min connection. vill gärna hinna med besök i Businessloungen i terminal E. Är passkontrollen före eller efter tåget? Ligger loungerna i E efter passkontrollen?
 

FilipJ

Medlem
Någon som har datapunkt det senaste för tid att passera från Schengen till icke-Schengen? Aldrig gjort det på ZRH, och min fråga är väl egentligen om jag hinner med lounge eller inte (ska från E till D, förmodar jag).
 
Toppen