Senaste nytt

Thomas Cook går i konkurs 2019-09-23

M.K

Medlem
Det ser mörkt ut för resejätten idag efter att investerarna sagt nej till mer kapialinsats. 600 000 personer på resande fot riskerar att drabbas av detta redan nu i helgen och 22 000 anställda riskerar att mista jobben.

Personligen har jag faktiskt två EU261 krav från en tidigare resa också. Jag får nog glömma dessa.:rolleyes:

De begär nu att den brittiska regeringen ska hjälpa till som en sista utväg. Något jag inte tror sker.


Källor: Thomas Cook får kalla handen från investerarna - Omni Ekonomi

Travel giant Thomas Cook fails to find private funds to avert collapse: source - AFP
 
Last edited:

M.K

Medlem
De fick till ett möte med brittiska regeringen igår kväll. Jag hoppas detta löser sig. Tänk också på alla familjer, varav många working class som varken har reseförsäkring eller ekonomiska förutsättningar att ta sig hem igen.

I dag avgörs detta. Verkligen spännande.
 

JoelG

Medlem
De fick till ett möte med brittiska regeringen igår kväll. Jag hoppas detta löser sig. Tänk också på alla familjer, varav många working class som varken har reseförsäkring eller ekonomiska förutsättningar att ta sig hem igen.

I dag avgörs detta. Verkligen spännande.
Givet en konkurs: Gäller ju såklart att hitta flyg och kunna betala tillfälligt, men i slutändan bör de allra flesta få pengarna tillbaka genom att de köpt paketresa och Ving har resegaranti.
 

lilly k

Medlem
Har en resa bokad med Ving nästa år:eek: Ja ja, får se hur det blir. Tycker såklart synd om alla som är på resande fot just nu och ska hemåt om detta blir sanningen.
 

011430121

Medlem
De fick till ett möte med brittiska regeringen igår kväll. Jag hoppas detta löser sig. Tänk också på alla familjer, varav många working class som varken har reseförsäkring eller ekonomiska förutsättningar att ta sig hem igen.

I dag avgörs detta. Verkligen spännande.
Det finns resegaranti, där bolaget har ”satt in pengar” problemet bir nog att hitta flygstolar för att få hem resenärerna.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

011430121

Medlem
@011430121 Finns denna garanti även för de 160 000 britterna? Oavsett jobbigt läge få hem alla vid en KK ikväll.
Jag vet inte vad britter har för garantier om det överhuvud taget finns.
Jag var för egoistisk och tänkte bara på svenskar, tror att övriga nordiska länder har något liknande.
Den nordiska delen har varit en lönsam enhet.
Starka varumärken Ving i Norge och Sverige, Spis i Danmark och Tjäreborg i Finland.
 

M.K

Medlem
Jag tänkte mest på britterna. Jag är övertygad om att många av dem saknar såväl försäkringar som ekonomi att ta sig hem igen.

Rent egoistiskt även från min sida hoppas jag att den nordiska lönsamma delen klarar sig vid en KK. Någon borde väl kunna tänkas vara intresserad? Jag köper faktiskt ibland billiga flygstolar av dem till våningen utomlands. Direktflyg då utan mellanlandingar med *A.
 
Toppen