Senaste nytt

"The Malaga project" - En saga om konsten att säkra sin status till vilket pris som helst.

Taggen

Medlem
Var inte du ombord alldeles nyss?" frågar hon. "-Jo det var jag, men jag glömde spisen på hemma" kontrar jag, innan jag fortsätter bak i kabinen.
Klassiker:D, själv kör jag med att jag glömde tandborsten. Tack för tråden, får sköna vibbar från när jag började med denna udda hobby då jag flög ihop mitt guldkort på Aegean genom att åka SAS Plus till Madrid 3 Söndagar i rad med vändande flyg 2014.
 

Jonas C

Medlem
Lördag den 2 Februari 2019: Ett antiklimax...

Efter förra veckans åktur i cockpit känns lördagens vända som ett stort antiklimax. Räkneverket står på 28 258 status miles när jag påbörjar projektets femte resa till Solkusten.

Morgonen börjar i vanlig ordning med en snabbdusch kl 0630 följt av en promenad till Södra station kl 0704 och en resa med kollektivtrafiken via Märsta station till Arlanda. Likt en zombie på autopilot glider jag förbi snabbspåret i säkerhetskontrollen och raka vägen upp till Pontus. Tillskillnad från övriga morgnar så var loungen fullpackad och jag bad om att få ta ett bord i den betydligt tommare restaurangdelen. Det höga besökarantalet gjorde att frukosten serverades 10 minuter sent.

Dagens SK1583 är i vanlig ordning försenad på grund av ett sent inkommande flygplan från Kiruna och jag ångrar omedelbart att jag inte spenderade den extra kvarten i loungen. Avgång sker en halvtimme efter ordinarie tidtabell och väl uppe i luften inleds kaffeserveringen följt av ett glas vatten. På Malaga-flygningarna sträcker sig Plus-kabinen ända bak till rad 11, och jag lyckas knipa plats 12F som är den första raden i SAS Go och den andra raden av nödutgångarna. Införandet av rad 31 har gjort alla rader bakom nödutgångarna till en plågsam upplevelse, en som jag inte hade önskat ens till min främsta kritiker.

De fyra timmarna ner till Malaga flyter på fint och efter en lång tupplur är det dags för landning. Ankomst sker en kvart efter ordinarie tidtabell och jag hinner med ett snabbt besök i loungen, innan det är dags att röra sig tillbaka till gaten.

Väl ombord hälsas jag välkommen av besättningen som inte lyfter ett ögonbryn vid synen av mig spatserandes ner för jetbryggan. Kanske har ryktet om mig redan spridits internt på SAS, eller så var denna besättning väl bekanta med fenomenet mileage runs.

Flygningen upp till Stockholm var händelselös och bjöd på en vacker solnedgång i höjd med att vi passerade Paris. Under flygningens andra kaffeservering passar jag på att kosta på mig en bit av den nya veganska hipsterpajen. Pajen visade sig vara en fyrkantig klump av förstelnad havregrynsgröt, med några frystorkade hallon intryckta i vardera hörn. Ett klassiskt påfund av hipstermarknadsförarna och deras diaboliska förmåga att separera idioter med sina hårt förvärvade pengar.


E04C685E-64DB-46A7-BA56-628368DC88A8.jpeg
Solnedgång över Frankrike.

xqzP8VyTRuqHVNcBcxknPA.jpg
Väldigt tomt i Plus-kabinen, men trots detta fick Go-passagerare inte flytta fram till de tomma nödutgångsraderna.


Ankomst i Stockholm sker en kvart innan tidtabell tack vare starka medvindar, och innan jag vet ordet av det sitter jag på SL-bussen till Märsta för vidare färd till den södra sidan av stan.

Fortsättning följer...
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Lördag den 9 Februari 2019: En lyxig omväxling...

Projektets sjätte resa går för ovanlighetens skull inte till Malaga, utan till Alicante i SAS Plus. Resan bokades under SAS Januarirea till det facila priset av 1293kr tur och retur. Ett pangpris om ni frågar mig, i synnerhet då resan genererar 4974 Miles&Smiles. Hade detta pris funnits tillgängligt under Friends&Family så hade det underlättat stort.

Resan ut till Arlanda skedde kollektivt och frukosten intas i vanlig ordning på Pontus. Avgångstiden till Alicante är femton minuter före Malaga-flighten, så jag fick kasta i mig frukosten lite fortare än normalt.

Ombordstigningen för SK1853 till Alicante påbörjas på utsatt tid kl 0925 och dagens flygning är välfylld i den främre kabinen. Jag satte mig på 8F och fick en egen rad längst bak i Plus. Efter avgång påbörjas serveringen på denna förmiddagsflygning. Något som jag finner udda med SAS är timingen för måltiderna. På förmiddagsflygningar så vill man gärna ha maten serverad lite senare in i flygningen då man nyss har ätit frukost, men i detta fall serverades kuben en kort stund efter start.

Dagens kub bestod av en hipsteranrättning i form av paté, potatis, saltgurka och torkad blodpudding. Kuben avnjöts tillsammans med en småflaska rött och ett glas vatten. Personligen är jag inget större fan av förädlade slaktrester och även om det smakade hyfsat så hör denna till bottenskiktet av SAS-kuberna.

IMG_0801.JPG
Dagens kub...

A5CF9B26-EA67-4F40-8948-29B4F73A9B1A.jpeg
Måltiden avrundas med en kopp kaffe och praliner.

IMG_0802.JPG
Fint väder över alperna.

Efter måltiden slumrar jag till och vaknar upp med en timme kvar av flygningen. Omedelbart kommer pursern förbi och frågar om jag vill ha något att dricka. "-En G&T tack" svarar jag, och kort därpå ställs den på mitt bord. Detta var på den gamla goda tiden där fri obegränsad alkohol ingick på flygningar till Spanien, även om jag endast nöjde mig med två enheter på denna flygning.

Efter ankomst i Alicante rusar jag in på loungen för ett snabbt toabesök och en kopp kaffe innan det är dags för ombordstigning. Väl ombord hälsas jag välkommen av pursern "-Kul att ha dig tillbaka. Flyger du också för poängens skull"?. Det visade sig att ett tyskt par ombord också flög ner till Alicante av exakt samma skäl som jag.

9E2629A7-3691-4183-84B2-AE451B693230.jpg
Dags för avgång från Alicante efter 50 minuter på marken.

Flygningen upp till Stockholm var händelselös och bjöd på en vacker solnedgång över alperna.

C3D89FEC-D1FE-40E7-A8EE-C56AE76EFEF3.jpeg
Serveringen på denna flygning bestod av en lokal spansk kub som i mitt tycke smakade förvånansvärt bra. Marinerad kyckling med tabouleh, rissallad och tapenade. Mycket gott.

73EE234D-05E8-439B-8FBA-718E17C9E226.jpeg
Måltiden avrundas med en kopp kaffe och en chokladboll.

7E199801-1206-4622-A75A-9D1C671EA91B.jpeg

C8706345-0BB5-4FEB-A2DF-956638C31B9D.jpeg
Vacker solnedgång halvvägs igenom flygningen.

B11FB3A4-381C-42A1-8447-1CC5D2EAE0A9.jpg
Och i vanlig ordning avnjuts en G&T innan landning.

Ankomst till Arlanda sker enligt tidtabell och efter denna behagliga lyxresa så är det dags för ett sex veckors avbrott innan den stora finalen den 30 Mars.

Tack för att ni har läst såhär långt och på återseende!
 

Jonas C

Medlem
Lördag den 30 Mars 2019: Den stora finalen...

Malaga projektet tar en välförtjänt paus efter sex konsekutiva lördagsresor ner till södra Spanien. Under dessa sju veckor besöker jag bland annat Dublin, Warszawa, Hong Kong, Tokyo och Piemonte. Finalen den 30 Mars 2019 är resan som tar mig över 40K sträcket för 2019 års Elite Plus förnyelse. Veckan innan denna högst efterlängtade resa loggar jag in på mitt Miles&Smiles konto och ser att räkneverket står på 14770 miles. 22000 status miles har mystiskt försvunnit från mitt konto och jag var allt annat än glad. Jag kastar mig genast på luren till heta linjen för Elite Plus och förklarar situationen. Agenten som inte har någon aning om varför detta inträffade hänvisar mig till formuläret på hemsidan, och vad som följer är tre veckors käbbel och bråk om varför poängen är försvunna.

Min hypotes är systemunderhållet från November 2018 i kombination med Argentinaresans felkrediterade poäng där jag fick ett minussaldo på -8656 miles när de felkrediterade poängen plockades bort ligger bakom detta. Felet kommer sannolikt inte hinna korrigeras innan den 30 mars och jag fick i slutändan hoppas på att poängen från projektets sista resa krediteras utan problem.

Min senaste resa till Tokyo gjorde det möjligt för mig att hänga kvar vid jetlagen så länge det gick och jag vaknar upp kl 04 på morgonen utan väckarklocka. Efter en morgondusch och rakning lämnar jag hemmet och påbörjar resan till Arlanda Terminal 5 via Södra Station och Märstas pendeltågstation. Jag ankommer till Arlanda kl 0826 och hinner med en frukost på Pontus i vanlig ordning.

Ombordstigning sker kl 0920 och dagens flygningar till och från Malaga var fullbokade till sista stol. Go var överbokat och två lyckliga Diamantmedlemmar belönades med en uppgradering till SAS Plus. Själv hade jag turen att knipa en plats vid nödutgången vilket jag anser vara en nödvändighet när man ska spendera nio timmar ombord på ett flygplan.

Plus bestod av tio rader på denna flygning och upplägget för serveringen skiljde sig kraftigt mot det man vanligtvis förväntar sig ombord på SAS. Personalen serverade Plus-kabinen under den första halvan av flygningen. Fördrink, kub och kaffe med avec. När serveringen i Plus avklarades rullades vagnen bak till pöbeln i Go som fick norpa i sig de sista resterna från lyxresenärernas hedonistiska bravader. Pizzorna och salladerna var redan slut efter tredje raden i Go, vilket möttes av ilskna reaktioner från den hungrande pöbeln.

Pursern var väldigt strikt om att endast tre alkoholhaltiga drycker ingick i SAS Plus och att personalen tar en 30-minuters rast efter försäljningsvagnen. Mitt försök att beställa en smörgås under rasten möttes av en publik reprimand från pursern över PA-systemet.

9FA56E41-5011-495A-818C-D71009BB19C8.jpg
Händelselös flygning ner till Malaga...

Ankomst i Malaga sker enligt tidtabell och under den korta tiden på marken hinner jag med ett snabbt besök till loungen. Utbudet av mat har förbättrats markant sedan mina tidigare besök i Januari och Februari, där varm mat numera erbjuds från en dedikerad bufféhörna. Jag hinner kasta i mig några bitar tortilla och en slev dragen gris innan det är dags att kliva ombord på SK1804 till Stockholm.

Vår karismatiska purser var mäkta förvånad över att se mig igen och när jag berättar om resan och mina tidigare galenskaper brister hon ut i ett gapskratt. Flygningen upp till Stockholm består denna eftermiddag av 14 Plus-rader och samma serveringsupplägg som utresan där vagnen rullas ut i Go-kabinen halvvägs igenom flygningen. Min stolsgranne hann beställa den sista salladen, så jag fick nöja mig med en chokladboll. Pursern som tyckte synd om mig bjöd på en helflaska vatten som plåster på såren vilket uppskattades.

Flygningen upp till Stockholm tog en sydligare rutt denna eftermiddag vilket bjöd på vackra vyer över alperna och Matterhorn. Ankomst till Arlanda sker enligt tidtabell och jag hoppar omedelbart in i en taxi hem till den södra sidan av stan.

Poängkrediteringen skedde problemfritt fyra dagar efter flygningen och efter ytterligare en veckas bråk och käbbel lyckas en okänd person på Turkish Airlines back office lösa de felaktiga statuspoängen. Räkneverket står på 40269 status miles och min Elite Plus status är säkrad till den 31 December 2022. Med detta avklarat så kan jag återgå till att flyga på bonusresor och kreditera mina flygningar till SAS EuroBonus som sedan ett år tillbaka är mitt huvudsakliga flygbonusprogram.

fullsizeoutput_558.jpeg
Mitt svarta kort är åter igen säkrat för nästkommande period.


Stort tack till alla er som har följt mina resor, och jag hoppas att ni uppskattade läsningen!

Hälsningar
Jonas
 

jsn

Medlem
Det känns verkligen som Tough Love från TKs sida - du skall verkligen förtjäna deras loyalty!
Handen på hjärtat - är det värt det?
 
Lördag den 30 Mars 2019: Den stora finalen...

Malaga projektet tar en välförtjänt paus efter sex konsekutiva lördagsresor ner till södra Spanien. Under dessa sju veckor besöker jag bland annat Dublin, Warszawa, Hong Kong, Tokyo och Piemonte. Finalen den 30 Mars 2019 är resan som tar mig över 40K sträcket för 2019 års Elite Plus förnyelse. Veckan innan denna högst efterlängtade resa loggar jag in på mitt Miles&Smiles konto och ser att räkneverket står på 14770 miles. 22000 status miles har mystiskt försvunnit från mitt konto och jag var allt annat än glad. Jag kastar mig genast på luren till heta linjen för Elite Plus och förklarar situationen. Agenten som inte har någon aning om varför detta inträffade hänvisar mig till formuläret på hemsidan, och vad som följer är tre veckors käbbel och bråk om varför poängen är försvunna.

Min hypotes är systemunderhållet från November 2018 i kombination med Argentinaresans felkrediterade poäng där jag fick ett minussaldo på -8656 miles när de felkrediterade poängen plockades bort ligger bakom detta. Felet kommer sannolikt inte hinna korrigeras innan den 30 mars och jag fick i slutändan hoppas på att poängen från projektets sista resa krediteras utan problem.

Min senaste resa till Tokyo gjorde det möjligt för mig att hänga kvar vid jetlagen så länge det gick och jag vaknar upp kl 04 på morgonen utan väckarklocka. Efter en morgondusch och rakning lämnar jag hemmet och påbörjar resan till Arlanda Terminal 5 via Södra Station och Märstas pendeltågstation. Jag ankommer till Arlanda kl 0826 och hinner med en frukost på Pontus i vanlig ordning.

Ombordstigning sker kl 0920 och dagens flygningar till och från Malaga var fullbokade till sista stol. Go var överbokat och två lyckliga Diamantmedlemmar belönades med en uppgradering till SAS Plus. Själv hade jag turen att knipa en plats vid nödutgången vilket jag anser vara en nödvändighet när man ska spendera nio timmar ombord på ett flygplan.

Plus bestod av tio rader på denna flygning och upplägget för serveringen skiljde sig kraftigt mot det man vanligtvis förväntar sig ombord på SAS. Personalen serverade Plus-kabinen under den första halvan av flygningen. Fördrink, kub och kaffe med avec. När serveringen i Plus avklarades rullades vagnen bak till pöbeln i Go som fick norpa i sig de sista resterna från lyxresenärernas hedonistiska bravader. Pizzorna och salladerna var redan slut efter tredje raden i Go, vilket möttes av ilskna reaktioner från den hungrande pöbeln.

Pursern var väldigt strikt om att endast tre alkoholhaltiga drycker ingick i SAS Plus och att personalen tar en 30-minuters rast efter försäljningsvagnen. Mitt försök att beställa en smörgås under rasten möttes av en publik reprimand från pursern över PA-systemet.

Visa bifogad bild 89170
Händelselös flygning ner till Malaga...

Ankomst i Malaga sker enligt tidtabell och under den korta tiden på marken hinner jag med ett snabbt besök till loungen. Utbudet av mat har förbättrats markant sedan mina tidigare besök i Januari och Februari, där varm mat numera erbjuds från en dedikerad bufféhörna. Jag hinner kasta i mig några bitar tortilla och en slev dragen gris innan det är dags att kliva ombord på SK1804 till Stockholm.

Vår karismatiska purser var mäkta förvånad över att se mig igen och när jag berättar om resan och mina tidigare galenskaper brister hon ut i ett gapskratt. Flygningen upp till Stockholm består denna eftermiddag av 14 Plus-rader och samma serveringsupplägg som utresan där vagnen rullas ut i Go-kabinen halvvägs igenom flygningen. Min stolsgranne hann beställa den sista salladen, så jag fick nöja mig med en chokladboll. Pursern som tyckte synd om mig bjöd på en helflaska vatten som plåster på såren vilket uppskattades.

Flygningen upp till Stockholm tog en sydligare rutt denna eftermiddag vilket bjöd på vackra vyer över alperna och Matterhorn. Ankomst till Arlanda sker enligt tidtabell och jag hoppar omedelbart in i en taxi hem till den södra sidan av stan.

Poängkrediteringen skedde problemfritt fyra dagar efter flygningen och efter ytterligare en veckas bråk och käbbel lyckas en okänd person på Turkish Airlines back office lösa de felaktiga statuspoängen. Räkneverket står på 40269 status miles och min Elite Plus status är säkrad till den 31 December 2022. Med detta avklarat så kan jag återgå till att flyga på bonusresor och kreditera mina flygningar till SAS EuroBonus som sedan ett år tillbaka är mitt huvudsakliga flygbonusprogram.

Visa bifogad bild 89171
Mitt svarta kort är åter igen säkrat för nästkommande period.


Stort tack till alla er som har följt mina resor, och jag hoppas att ni uppskattade läsningen!

Hälsningar
Jonas
Är det de två uppgraderingsvouchrarna som driver dig för att behålla Elite+ på Turkish? Undrar eftersom du skriver att Eurobonus är ditt numera huvudsakliga bonusprogram..
 

Ano

Medlem
Är det de två uppgraderingsvouchrarna som driver dig för att behålla Elite+ på Turkish? Undrar eftersom du skriver att Eurobonus är ditt numera huvudsakliga bonusprogram..
I kombination med att Elite Plus status är giltig för 2 kommande år skulle jag tro är en bidragande anledning.
Beroende på resmönster är det svårt att hitta billigare sätt att säkra Star Alliance Gold under så lång tidsperiod framåt (förutsatt att man redan har en Elite Plus status, som då enbart skall förnyas). Anar att Eurobonus är det huvudsakliga programmet i meningen att samla/spendera poäng igenom, snarare än att använda för perks/uppnå status.

Men detta är ju bara spekulation från min sida såklart, så Jonas får verifiera om så är fallet själv :)
 
Toppen