Jonas C
Medlem
Introduktion
Det är ingen hemlighet att jag besitter en stark förkärlek till ett dysfunktionellt turkiskt flygbolag. Det hela började i Januari 2013 när Turkish Airlines bedrev en aggressiv statusmatch kampanj, där alla skimrande guldkort under solen matchades. Denna kampanj bedrevs under en tid där ett nyblivet grekiskt medlemsbolag i Star Alliance delade ut guldkort åt höger och vänster till alla som hade 15000kr över att spendera på en långresa i Business Class, och under en tid där många spekulerade i att Grekland som nation var påväg att gå under.
Som student och nybliven guldmedlem var jag inte mån om att förlora mina 15000 investerade riksdaler i en grekisk flygbolagskonkurs. Med hjälp av The Oxford Handbook of Commercial Correspondence författade jag ett ansökningsbrev om varför just Jag var en lämplig kandidat till ett turkiskt guldkort. Veckorna gick utan ett svar, och efter en månad konstaterade jag att turkarna kanske inte hade något intresse av att dela ut ett guldkort till en "grek".
Under samma period lanserade Turkish Airlines en ny linje mellan Istanbul och Kuala Lumpur, där en felaktig valutaförväxling gjorde det möjligt att flyga från Warszawa till Kuala Lumpur i Business Class för 5500 SEK.
Biljetten hedrades och en dryg månad senare möts jag av beskedet att min statusmatchning är godkänd. Min nyförvärvade Elite status i Turkish Airlines Miles&Smiles var giltig i två år, och min skrupellöst billiga Business Class biljett till Malaysia gav mig 25 000 status miles vilket är tillräckligt för att förnya statusen i ytterligare två år.
Detta skulle bli min första resa med Turkish Airlines och kort och gott kan upplevelsen beskrivas som kärlek vid första ögonkastet. För er som är intresserade av att läsa mer om resan, så finner ni den här: Till Singapore och Kuala Lumpur med Turkish Airlines i Business Class | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Varför Miles&Smiles och inte EuroBonus?
Detta är en fråga som jag har blivit ställd många gånger, så låt mig förklara varför:
Som jämförelse motsvarar poängpriserna i Turkish Airlines uttagstabell för Star Alliance detsamma som man betalar för en SAS bonusresa med Amex-rabatten applicerad. Nackdelen är förstås att du måste sitta i luren med ett indiskt call center i tre timmar, och sedan ägna en halvdag åt att bråka med två turkar på Arlanda. Att boka en Star Alliance bonusresa med Turkish Airlines poäng är med andra ord inget som en mentalt frisk människa vill utsätta sig för.
Uppgraderingar är i vanliga fall något som av mig anses vara djävulens påfund. En form av organiserat bedrägeri som i folkmun förknippas med bonuspoäng och "resor i lyxklass". Uppgraderingar erbjuder sällan god valuta för pengar/poäng, eller sinnesron om vetskapen att resan kommer att ske i en högre klass.
Undantag finns och ett av dessa är de två fria uppgraderings kupongerna som utfärdas i början av varje medlemsår till Elite Plus medlemmar i Turkish Airlines Miles&Smiles. Tillskillnad från många andra flygbolag så kan alla betalda Economy Class biljetter uppgraderas med dessa kuponger, inklusive de allra billigaste. Likaså kan uppgraderingen bekräftas i samband med bokning så länge det finns rabatterade Business Class biljetter till försäljning. Ännu bättre är faktumet att hela resan uppgraderas, inklusive anslutningsflygningarna, så länge man bokar den kortaste anslutningen.
Avsaknaden av bekräftade uppgraderingar är den främsta anledningen till varför SAS Diamantkort av mig inte anses vara något mer än en glorifierad penisförlängare.
Varför Malaga?
Malaga tillhör en av SAS längsta Europarutter, med en flygtid på 4,5 timmar och en flugen distans på 1845 miles. Malaga råkar även vara ett populärt resmål för svenska pensionärer, gängkriminella och Rolex-entusiaster, därav en hög konkurrens från lågprisbolagen. Prissättningen på denna rutt ger en tydlig avspegling i målgruppens betalningsvilja, där de billigaste biljetterna i SAS Go kan bokas för 695 SEK, medan normalpriserna utanför kampanjer kan ligga på 5000-6000 SEK.
SAS ungdomsbiljetter prissätts per default efter det lägsta tillgängliga priset i SAS Go. Detta innebär att man kan resa till det lägsta tillgängliga priset, så länge bokningsklass V finns tillgänglig. Malaga är med andra ord den ultimata mileage run destinationen, där en tur och returresa bokad för 695 SEK genererar 3690 miles tur och retur. Ett miles per SEK ratio på 5,3 vilket endast kan matchas av en mistake fare i Business Class. En Turkish Airlines mile värderar jag till 20 öre vilket innebär att poängen som resan genererar är värda mer än priset på självaste resan.
Jag har länge lekt med tanken att förnya min status enbart på Malaga-resor, men förnuftet har gång på gång hunnit mig ikapp och förhindrat mig från att korkade beslut.
Min relation till Turkish Airlines kan på många sätt beskrivas som ett ohälsosamt och på snudd till farligt förhållande, som grundar sig i tesen om att människan är sin egen största fiende. Det var detta som under en decembernatt på ett turkiskt hotellrum, drev mig till att boka 6 tur och returresor i SAS Go till Malaga med vändande flygplan för 695 SEK styck. Kanske var det extasen efter den alldeles fantastiska flygningen ner från Stockholm i Business Class, eller faktumet att den pågående Argentina-resan till stor del möjliggjordes av mina upgrade vouchers. Eller så var det helt enkelt dumsnålheten i att slippa spendera 25000 SEK på en Business Class biljett till Auckland (som var min ursprungliga plan för att säkra Elite Plus för 2019).
Oavsett vad mina vänner, kritiker och fiender må säga, så känner jag mig nöjd i mitt beslut att ägna 6 lördagar i sträck ombord på SAS-flyg ner till Spanien. För er som har hunnit läsa så här långt vill jag säga stort tack, och håll er uppdaterade för nästa avsnitt som kommer att publiceras inom kort.
Det är ingen hemlighet att jag besitter en stark förkärlek till ett dysfunktionellt turkiskt flygbolag. Det hela började i Januari 2013 när Turkish Airlines bedrev en aggressiv statusmatch kampanj, där alla skimrande guldkort under solen matchades. Denna kampanj bedrevs under en tid där ett nyblivet grekiskt medlemsbolag i Star Alliance delade ut guldkort åt höger och vänster till alla som hade 15000kr över att spendera på en långresa i Business Class, och under en tid där många spekulerade i att Grekland som nation var påväg att gå under.
Som student och nybliven guldmedlem var jag inte mån om att förlora mina 15000 investerade riksdaler i en grekisk flygbolagskonkurs. Med hjälp av The Oxford Handbook of Commercial Correspondence författade jag ett ansökningsbrev om varför just Jag var en lämplig kandidat till ett turkiskt guldkort. Veckorna gick utan ett svar, och efter en månad konstaterade jag att turkarna kanske inte hade något intresse av att dela ut ett guldkort till en "grek".
Under samma period lanserade Turkish Airlines en ny linje mellan Istanbul och Kuala Lumpur, där en felaktig valutaförväxling gjorde det möjligt att flyga från Warszawa till Kuala Lumpur i Business Class för 5500 SEK.
Biljetten hedrades och en dryg månad senare möts jag av beskedet att min statusmatchning är godkänd. Min nyförvärvade Elite status i Turkish Airlines Miles&Smiles var giltig i två år, och min skrupellöst billiga Business Class biljett till Malaysia gav mig 25 000 status miles vilket är tillräckligt för att förnya statusen i ytterligare två år.
Detta skulle bli min första resa med Turkish Airlines och kort och gott kan upplevelsen beskrivas som kärlek vid första ögonkastet. För er som är intresserade av att läsa mer om resan, så finner ni den här: Till Singapore och Kuala Lumpur med Turkish Airlines i Business Class | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Varför Miles&Smiles och inte EuroBonus?
Detta är en fråga som jag har blivit ställd många gånger, så låt mig förklara varför:
- Lägre trösklar för status: Elite statusen (motsvarande SAS Guld) kräver 40 000 miles inom en 12-månaders period för att uppnå, och 25 000 miles varannat år för att förnya. En långresa i Business Class är med andra ord tillräckligt för att upprätthålla statusen. Elite Plus (motsvarande SAS Diamant) kräver 80 000 status miles inom en 12-månaders period för att uppnå och 40 000 miles varannat år att förnya.
- Inget Amex (på den tiden) och lägre poängpriser på bonusresor: Ett väl etablerat och respektabelt kreditinstitut som American Express ger sällan ut kreditkort till studenter eller personer utan ett riktigt jobb. De högre poängpriserna hos SAS kunde därför inte avsättas med en stadig månatlig poängström från ett kreditkort och upp till två årliga 50% rabattkuponger på valfri bonusresa.
Som jämförelse motsvarar poängpriserna i Turkish Airlines uttagstabell för Star Alliance detsamma som man betalar för en SAS bonusresa med Amex-rabatten applicerad. Nackdelen är förstås att du måste sitta i luren med ett indiskt call center i tre timmar, och sedan ägna en halvdag åt att bråka med två turkar på Arlanda. Att boka en Star Alliance bonusresa med Turkish Airlines poäng är med andra ord inget som en mentalt frisk människa vill utsätta sig för.
- Upgrade vouchers: Där SAS Diamantmedlemmar stoltserar med sin fria äppelmust, och en lottodragning om chansen att vinna en uppgradering till SAS Plus, så kan jag som Elite Plus medlem med glädje bekräfta en uppgradering till Business Class.
Uppgraderingar är i vanliga fall något som av mig anses vara djävulens påfund. En form av organiserat bedrägeri som i folkmun förknippas med bonuspoäng och "resor i lyxklass". Uppgraderingar erbjuder sällan god valuta för pengar/poäng, eller sinnesron om vetskapen att resan kommer att ske i en högre klass.
Undantag finns och ett av dessa är de två fria uppgraderings kupongerna som utfärdas i början av varje medlemsår till Elite Plus medlemmar i Turkish Airlines Miles&Smiles. Tillskillnad från många andra flygbolag så kan alla betalda Economy Class biljetter uppgraderas med dessa kuponger, inklusive de allra billigaste. Likaså kan uppgraderingen bekräftas i samband med bokning så länge det finns rabatterade Business Class biljetter till försäljning. Ännu bättre är faktumet att hela resan uppgraderas, inklusive anslutningsflygningarna, så länge man bokar den kortaste anslutningen.
Avsaknaden av bekräftade uppgraderingar är den främsta anledningen till varför SAS Diamantkort av mig inte anses vara något mer än en glorifierad penisförlängare.
- Fler poäng på resor med SAS: Den stora ironin i det hela är faktumet att resor i SAS Plus och SAS Ungdom genererar fler poäng till Miles&Smiles än till EuroBonus. SAS ungdomsbiljetter inom Europa bokas in i V-klass, som betraktas som en "hög" bokningsklass av Miles&Smiles och ett dussin andra bonusprogram i Star Alliance. Likaså krediteras poängen efter den flugna distansen vilket innebär att en längre Europaresa kan ge upp till 5400 miles i SAS Ungdom, eller 8100 i SAS Plus. Detta tar mig vidare till nästa punkt...
Varför Malaga?
Malaga tillhör en av SAS längsta Europarutter, med en flygtid på 4,5 timmar och en flugen distans på 1845 miles. Malaga råkar även vara ett populärt resmål för svenska pensionärer, gängkriminella och Rolex-entusiaster, därav en hög konkurrens från lågprisbolagen. Prissättningen på denna rutt ger en tydlig avspegling i målgruppens betalningsvilja, där de billigaste biljetterna i SAS Go kan bokas för 695 SEK, medan normalpriserna utanför kampanjer kan ligga på 5000-6000 SEK.
SAS ungdomsbiljetter prissätts per default efter det lägsta tillgängliga priset i SAS Go. Detta innebär att man kan resa till det lägsta tillgängliga priset, så länge bokningsklass V finns tillgänglig. Malaga är med andra ord den ultimata mileage run destinationen, där en tur och returresa bokad för 695 SEK genererar 3690 miles tur och retur. Ett miles per SEK ratio på 5,3 vilket endast kan matchas av en mistake fare i Business Class. En Turkish Airlines mile värderar jag till 20 öre vilket innebär att poängen som resan genererar är värda mer än priset på självaste resan.
Jag har länge lekt med tanken att förnya min status enbart på Malaga-resor, men förnuftet har gång på gång hunnit mig ikapp och förhindrat mig från att korkade beslut.
Min relation till Turkish Airlines kan på många sätt beskrivas som ett ohälsosamt och på snudd till farligt förhållande, som grundar sig i tesen om att människan är sin egen största fiende. Det var detta som under en decembernatt på ett turkiskt hotellrum, drev mig till att boka 6 tur och returresor i SAS Go till Malaga med vändande flygplan för 695 SEK styck. Kanske var det extasen efter den alldeles fantastiska flygningen ner från Stockholm i Business Class, eller faktumet att den pågående Argentina-resan till stor del möjliggjordes av mina upgrade vouchers. Eller så var det helt enkelt dumsnålheten i att slippa spendera 25000 SEK på en Business Class biljett till Auckland (som var min ursprungliga plan för att säkra Elite Plus för 2019).
Oavsett vad mina vänner, kritiker och fiender må säga, så känner jag mig nöjd i mitt beslut att ägna 6 lördagar i sträck ombord på SAS-flyg ner till Spanien. För er som har hunnit läsa så här långt vill jag säga stort tack, och håll er uppdaterade för nästa avsnitt som kommer att publiceras inom kort.
Last edited: