Senaste nytt

"The Malaga project" - En saga om konsten att säkra sin status till vilket pris som helst.

Jonas C

Medlem
Introduktion

Det är ingen hemlighet att jag besitter en stark förkärlek till ett dysfunktionellt turkiskt flygbolag. Det hela började i Januari 2013 när Turkish Airlines bedrev en aggressiv statusmatch kampanj, där alla skimrande guldkort under solen matchades. Denna kampanj bedrevs under en tid där ett nyblivet grekiskt medlemsbolag i Star Alliance delade ut guldkort åt höger och vänster till alla som hade 15000kr över att spendera på en långresa i Business Class, och under en tid där många spekulerade i att Grekland som nation var påväg att gå under.

Som student och nybliven guldmedlem var jag inte mån om att förlora mina 15000 investerade riksdaler i en grekisk flygbolagskonkurs. Med hjälp av The Oxford Handbook of Commercial Correspondence författade jag ett ansökningsbrev om varför just Jag var en lämplig kandidat till ett turkiskt guldkort. Veckorna gick utan ett svar, och efter en månad konstaterade jag att turkarna kanske inte hade något intresse av att dela ut ett guldkort till en "grek".

Under samma period lanserade Turkish Airlines en ny linje mellan Istanbul och Kuala Lumpur, där en felaktig valutaförväxling gjorde det möjligt att flyga från Warszawa till Kuala Lumpur i Business Class för 5500 SEK.

Biljetten hedrades och en dryg månad senare möts jag av beskedet att min statusmatchning är godkänd. Min nyförvärvade Elite status i Turkish Airlines Miles&Smiles var giltig i två år, och min skrupellöst billiga Business Class biljett till Malaysia gav mig 25 000 status miles vilket är tillräckligt för att förnya statusen i ytterligare två år.

Detta skulle bli min första resa med Turkish Airlines och kort och gott kan upplevelsen beskrivas som kärlek vid första ögonkastet. För er som är intresserade av att läsa mer om resan, så finner ni den här: Till Singapore och Kuala Lumpur med Turkish Airlines i Business Class | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Varför Miles&Smiles och inte EuroBonus?

Detta är en fråga som jag har blivit ställd många gånger, så låt mig förklara varför:

  • Lägre trösklar för status: Elite statusen (motsvarande SAS Guld) kräver 40 000 miles inom en 12-månaders period för att uppnå, och 25 000 miles varannat år för att förnya. En långresa i Business Class är med andra ord tillräckligt för att upprätthålla statusen. Elite Plus (motsvarande SAS Diamant) kräver 80 000 status miles inom en 12-månaders period för att uppnå och 40 000 miles varannat år att förnya.

  • Inget Amex (på den tiden) och lägre poängpriser på bonusresor: Ett väl etablerat och respektabelt kreditinstitut som American Express ger sällan ut kreditkort till studenter eller personer utan ett riktigt jobb. De högre poängpriserna hos SAS kunde därför inte avsättas med en stadig månatlig poängström från ett kreditkort och upp till två årliga 50% rabattkuponger på valfri bonusresa.

Som jämförelse motsvarar poängpriserna i Turkish Airlines uttagstabell för Star Alliance detsamma som man betalar för en SAS bonusresa med Amex-rabatten applicerad. Nackdelen är förstås att du måste sitta i luren med ett indiskt call center i tre timmar, och sedan ägna en halvdag åt att bråka med två turkar på Arlanda. Att boka en Star Alliance bonusresa med Turkish Airlines poäng är med andra ord inget som en mentalt frisk människa vill utsätta sig för.

  • Upgrade vouchers: Där SAS Diamantmedlemmar stoltserar med sin fria äppelmust, och en lottodragning om chansen att vinna en uppgradering till SAS Plus, så kan jag som Elite Plus medlem med glädje bekräfta en uppgradering till Business Class.

Uppgraderingar är i vanliga fall något som av mig anses vara djävulens påfund. En form av organiserat bedrägeri som i folkmun förknippas med bonuspoäng och "resor i lyxklass". Uppgraderingar erbjuder sällan god valuta för pengar/poäng, eller sinnesron om vetskapen att resan kommer att ske i en högre klass.

Undantag finns och ett av dessa är de två fria uppgraderings kupongerna som utfärdas i början av varje medlemsår till Elite Plus medlemmar i Turkish Airlines Miles&Smiles. Tillskillnad från många andra flygbolag så kan alla betalda Economy Class biljetter uppgraderas med dessa kuponger, inklusive de allra billigaste. Likaså kan uppgraderingen bekräftas i samband med bokning så länge det finns rabatterade Business Class biljetter till försäljning. Ännu bättre är faktumet att hela resan uppgraderas, inklusive anslutningsflygningarna, så länge man bokar den kortaste anslutningen.

Avsaknaden av bekräftade uppgraderingar är den främsta anledningen till varför SAS Diamantkort av mig inte anses vara något mer än en glorifierad penisförlängare.

  • Fler poäng på resor med SAS: Den stora ironin i det hela är faktumet att resor i SAS Plus och SAS Ungdom genererar fler poäng till Miles&Smiles än till EuroBonus. SAS ungdomsbiljetter inom Europa bokas in i V-klass, som betraktas som en "hög" bokningsklass av Miles&Smiles och ett dussin andra bonusprogram i Star Alliance. Likaså krediteras poängen efter den flugna distansen vilket innebär att en längre Europaresa kan ge upp till 5400 miles i SAS Ungdom, eller 8100 i SAS Plus. Detta tar mig vidare till nästa punkt...

Varför Malaga?

Malaga tillhör en av SAS längsta Europarutter, med en flygtid på 4,5 timmar och en flugen distans på 1845 miles. Malaga råkar även vara ett populärt resmål för svenska pensionärer, gängkriminella och Rolex-entusiaster, därav en hög konkurrens från lågprisbolagen. Prissättningen på denna rutt ger en tydlig avspegling i målgruppens betalningsvilja, där de billigaste biljetterna i SAS Go kan bokas för 695 SEK, medan normalpriserna utanför kampanjer kan ligga på 5000-6000 SEK.

SAS ungdomsbiljetter prissätts per default efter det lägsta tillgängliga priset i SAS Go. Detta innebär att man kan resa till det lägsta tillgängliga priset, så länge bokningsklass V finns tillgänglig. Malaga är med andra ord den ultimata mileage run destinationen, där en tur och returresa bokad för 695 SEK genererar 3690 miles tur och retur. Ett miles per SEK ratio på 5,3 vilket endast kan matchas av en mistake fare i Business Class. En Turkish Airlines mile värderar jag till 20 öre vilket innebär att poängen som resan genererar är värda mer än priset på självaste resan.

Jag har länge lekt med tanken att förnya min status enbart på Malaga-resor, men förnuftet har gång på gång hunnit mig ikapp och förhindrat mig från att korkade beslut.

Min relation till Turkish Airlines kan på många sätt beskrivas som ett ohälsosamt och på snudd till farligt förhållande, som grundar sig i tesen om att människan är sin egen största fiende. Det var detta som under en decembernatt på ett turkiskt hotellrum, drev mig till att boka 6 tur och returresor i SAS Go till Malaga med vändande flygplan för 695 SEK styck. Kanske var det extasen efter den alldeles fantastiska flygningen ner från Stockholm i Business Class, eller faktumet att den pågående Argentina-resan till stor del möjliggjordes av mina upgrade vouchers. Eller så var det helt enkelt dumsnålheten i att slippa spendera 25000 SEK på en Business Class biljett till Auckland (som var min ursprungliga plan för att säkra Elite Plus för 2019).

Oavsett vad mina vänner, kritiker och fiender må säga, så känner jag mig nöjd i mitt beslut att ägna 6 lördagar i sträck ombord på SAS-flyg ner till Spanien. För er som har hunnit läsa så här långt vill jag säga stort tack, och håll er uppdaterade för nästa avsnitt som kommer att publiceras inom kort.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Lördag den 5 Jan 2019: Årets första Malaga resa.

Mitt medlemsår för 2019 började på det sämsta tänkbara sättet någonsin, låt mig förklara.

Under helgen 16-17 November 2018 genomförde Turkish Airlines ett stort systemunderhåll för Miles&Smiles. Syftet med underhållet är än så länge oklart, men konsekvenserna har varit förödande. Den redan hopplöst svåra bokningsprocessen för Star Alliance bonusresor har försvårats ytterligare, där bonusresor på United Airlines och Air Canada inte längre kan biljetteras. Ännu värre är faktumet att bokningsklasser krediteras fel på Turkish Airlines egna flygningar.

Min jul och nyårsresa till Argentina var tänkt att utgöra en grundplåt till 2019 års återkvalificering, där en schemaändring på 10 minuter från kl 2355 den 31 December till kl 0005 den 1 Januari gav mig 8996 status miles på rätt sida av året. Biljetten bokades i L och Q klass som ger 50% respektive 100% av den flugna distansen.

Redan efter utresan anade jag onåd när flygningarna krediterades efter 25% av distansen. För att inte förstöra min semester genom utsättande av onödig stress så avstod jag från att ringa till Turkish Airlines call center. Utresan var dessutom mindre viktig då poängen inte hade någon betydelse för mitt återkval. Värre var dock faktumet att även hemresans flygningar krediterades som 25% vilket snabbt fick mig att kasta mig på luren till den så kallade "heta linjen" för Elite Plus medlemmar.

Felaktigt krediterade poäng är inget nytt och liknande ärenden lösts med ett snabbt telefonsamtal. Den hjälpsamme agenten insåg omedelbart att flygningarna krediterats med fel poängsats och erbjöd sig att korrigera felet omedelbart. Det konstaterades snabbt att det gick troll i systemuppdateringen och efter flera försök bad han om ursäkt för besvären och hänvisade mig till webbformuläret. I processen lyckades agenten på något vänster plocka bort statuspoäng från förra årets flygningar, vilket gav mig ett minussaldo för 2019 års återkval.

Hur ett minussaldo på statuspoäng ens är möjligt är bortom mig, i synnerhet med tanke på att jag tjänade in 140 000 statuspoäng under min förra medlemsperiod, där de bortplockade poängen inte bör ha någon betydelse då tröskeln för återkval har nåtts tre gånger om.

Trots flera samtal möts jag av samma svar, och jag har tillslut inget annat val än att fylla i ett formulär och hoppas på det bästa. Effekterna av två veckors avslappning i Argentina var så gott som bortblåsta på en eftermiddag.

fullsizeoutput_4c9.jpeg

Ingen rolig syn...


Lördagens flygningar till och från Malaga var mina två första SAS-flygningar sedan September 2018. Flygningen ner bjöd på en vacker solnedgång som varade ända ner till landning i Malaga. Lunch i form av ett anklår hade redan intagits på Pontus och jag nöjer mig med en kopp kaffe och en chokladboll på flygningen ner.

IMG_0665.JPG

D00662F6-1841-4978-B78A-A8BC51FE1FF3.jpeg

Flygningen hem flögs av en annan besättning och jag slapp den prickära situation som ofta uppstår när de ser mig komma ner för jetbryggan undrandes om jag har glömt något ombord. I övrigt en fullsatt och händelselös flygning som bjöd på underhållning i form av klockspaning, och väl fungerande wifi ombord.

Fortsättning följer...
 

Jonas C

Medlem
Lördag den 12 Januari 2019: Resa nr 2...

Poängen från föregående veckas vända krediterades utan problem, och jag slapp därmed ytterligare bråk om efterregistrering. Saldot står nu på -466 status miles för 2019 och poängen från Argentina resan lyser fortfarande med sin frånvaro. Nåväl, det löser sig så småningom hoppas jag.

Väckarklockan ringer kl 0630. Jag är vanligtvis ingen morgonmänniska och finner det ofta svårt att kliva upp ur sängen före kl 08 på en vardagsmorgon. Morgonflygningar är dock en helt annan femma, och jag skjuter rakt upp ur sängen och in i duschen, innan det är dags att rusa iväg. Resan till Arlanda sker kollektivt, och som boende på Södermalm tar det en dryg timme att ta sig från porten till Terminal 5 via Södra Station och Märstas pendeltågsstation.

Väl framme på Arlanda hämtar jag ut mitt boardingkort i pappersformat, innan jag beger mig vidare till snabbspåret i säkerhetskontrollen. Amex Platinum funkar alldeles utmärkt och en kort stund senare är det frukostdags i Pontus Loungen.

Frukosten på Pontus är något spartan om man jämför med rätterna som erbjuds under resten av dagen. Som en militant frukostätare så hade jag uppskattat något mer än de torra kalkonmackorna och de dagsgamla croissanterna. Kaffet är däremot gott och personalen är lika trevliga som alltid.

Flygningen ner till Malaga var händelselös och jag fick en hel rad för mig själv. En tråkig utveckling med SAS A320NEO är det minskade benutrymmet i de bakre raderna som skett på bekostnad av en extra stolsrad längst bak i flygplanet.

Ankomst i Malaga sker enligt tidtabell och jag har drygt en halvtimme på mig att kasta i mig lite mat i loungen. Priority Pass loungen på Malaga lämnar en hel del att önska, men de serverar sedan en tid tillbaka varm mat och paketerade sallader och smörgåsar. Jag hinner vräka i mig några bitar Tortilla innan det plingar till för boarding i mobilen.

Flygningen hem är fullsatt till sista stol och på rad 25 har mina stolsgrannar bestämt sig för att sno min fönsterplats. Jag nöjer mig med gångplatsen och ägnar större delen av flygningen åt att läsa min bok.

IMG_0768.JPG
Fullt hus hem från Malaga idag.

IMG_0769.JPG
En chokladboll till kaffet kan man minsann kosta på sig.

Ankomst på Arlanda sker enligt tidtabell och väl framme åker jag raka vägen in till stan för middag, följt av några drinkar. Tyvärr hade jag varken energin eller ork för en utekväll, och strax efter midnatt vek jag av och åkte raka vägen hem till sängen. Vem hade trott att en heldag på flygplan skulle vara så utmattande.

Fortsättning följer...
 
Toppen