Senaste nytt

Thai Airways drar ner på Stockholm

Voyageur

Medlem
Jag känner mig lite konspiratorisk, men väldigt lägligt med särsvensk flygskam och flygskatt, samtidigt som SEK kraschat. Såklart bättre att hålla Svensson hemma i sommar så inte missnöjet ökar över den nya fattigdomen mot nästan alla andra. Jag har heller aldrig sett så många inhemska turister här i Stockholm som i sommar.

Och värre lär det bli 2020 när recessionen på riktigt kickar in. En redan halvt devalverad valuta i kombo med lågkonjunktur samt sk flygskam (djävla påhitt) lär ju bli spiken i kistan för Stockholm som destination och utgång för många.
Jag har aldrig förstått påhittet flygskam, helt absurt. Helt klart påhittat av okunniga människor som spekar kunniga efter en 3 poängskurs hos ABF och ska rädda världen, men kör samtidigt en SUV och handlar minimalt med inhemska varor vid varje tillfälle:p
 

Taggen

Medlem
Och värre lär det bli 2020 när recessionen på riktigt kickar in. En redan halvt devalverad valuta i kombo med lågkonjunktur samt sk flygskam (djävla påhitt) lär ju bli spiken i kistan för Stockholm som destination och utgång för många.
Jag har aldrig förstått påhittet flygskam, helt absurt. Helt klart påhittat av okunniga människor som spekar kunniga efter en 3 poängskurs hos ABF och ska rädda världen, men kör samtidigt en SUV och handlar minimalt med inhemska varor vid varje tillfälle:p
Du menar tvärtom va? Om valutan är svag blir Stockholm intressantare som destination och jag tror Stockholm kommer snarare blir mer intressant, framförallt för turister från €-länderna. Däremot kommer strömmen av människor som får sin lön i SEK att resa i mindre utsträckning och då jag gör antagandet att större delen av Thais resenärer till/från ARN är svenskar så påverkas THAI negativt. Sedan kan man lägga på att THAI's underskott har ökat men enligt check-in.dk så beror det på minskad turism från kina dock. Det positiva med flygskam är dock att det blir mindre konkurrens om bonusplatserna.
 

M.K

Medlem
@Voyageur Om det nu inte faktiskt är bakomliggande skäl till kampanj och skatt. Det kan vara ett smart, om än lite omoraliskt, drag ändå att få såväl svenskar (genom skrämselpropaganda utöver valutasmällen) och fler utländska besökare att turista i för dem numera billiga Sverige.

Detta kan dämpa vår troliga lågkonjunktur framöver och fortsätta öka turismen till bl a Stockholm.

Allt under förutsättning att inte alltför många fler flyglinjer flyttas eller läggs ner pga flygskatten.

Slut med off topic nu för min del. Intressant dock, och jag har inte märkt av flygskam utanför Sverige.
 
Last edited:

Taggen

Medlem
@Voyageur Om det nu inte faktiskt är bakomliggande skäl till kampanj och skatt. Det kan vara ett smart, om än lite omoraliskt, drag ändå att få såväl svenskar (genom skrämselpropaganda utöver valutasmällen) och fler utländska besökare att turista i för dem numera billiga Sverige.

Detta kan dämpa vår troliga lågkonjunktur framöver och fortsätta öka turismen till bl a Stockholm.

Allt under förutsättning att inte alltför många fler flyglinjer flyttas eller lägga ner pga flygskatten.
Nja, turism i Sverige har ingen stor inverkan på konjukturen, det har enbart efterfrågan på produkter och tjänster som efterfrågas i andra länder dvs. export. Länder där turism är en stor del av ekonomin är inte några speciellt framstående ekonomier jämfört med industrialiserade länder. Ökad turism kan möjligtvis hålla en näring under sina armar men har i det stora hela liten betydelse för Sverige.
 

Gus

Medlem
Jag blev till sist ombokad till SYD-SIN-SGN-IST-ARN. Det är ett uppehåll på 27 timmar i Ho Chi Min City. De två första agenterna i Tallinn sa blankt nej, efter att ha pratat med supervisor. På tredje försöket fixade Chrstina biffen utan några som helst knussel! :) Det roliga är att jag blev automatiskt ombokad så att jag hade 36 timmar i Bangkok. Så 12 timmar över gränsen (24 timmars regeln) i Bangkok var okej, men inte 3 timmar över gränsen i SGN. :rolleyes:

Det fanns också tillgänglighet via Jakarta men jag ville gärna åka via SGN eftersom vi åker via Jakarta på vägen till Australien. Det enda tråkiga nu är att jag inte får testa Thai A350, dricka Singha på planet samt missar massagen i loungen på BKK. o_O #lyxproblem :) Det finns säkert någon bra massage i Ho Chi Minh istället.
 

Taggen

Medlem
På tredje försöket fixade Chrstina biffen utan några som helst knussel! :) Det roliga är att jag blev automatiskt ombokad så att jag hade 36 timmar i Bangkok. Så 12 timmar över gränsen (24 timmars regeln) i Bangkok var okej, men inte 3 timmar över gränsen i SGN. :rolleyes:
Nu är vi OT men min gissning är att du har två olika biljettnummer på samma bokningsnummer och då kan man nog komma runt regeln. Min teori är att det blir så när man blir automatiskt ombokad då en ombokning genererar automatiskt ett nytt biljettnummer för den ombokade sträckan. Det hände mig när THAI automatsikt bokade om oss på väg till Melbourne och när jag tittade i bokningen i Amadeus så hade jag samma bokningsnummer men två olika biljettnummer dvs. jag kunde fortfarande se hela bokningen på Thai's hemsida via bokningsnumret. Vi hade då 17 timmar i Bangkok pga. ombokningen. Följden blev att vi inte kunde checka in hela vägen inkl. baggaget. Vi var tvungna att hämta ut baggaget och checka in igen i Bangkok. Finns en risk att ni kommer råka ut för samma scenario. Nu har ni 36 timmar så det är knappast något problem.

Slut OT
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Nu är vi OT men min gissning är att du har två olika biljettnummer på samma bokningsnummer och då kan man nog komma runt regeln. Min teori är att det blir så när man blir automatiskt ombokad då en ombokning genererar automatiskt ett nytt biljettnummer för den ombokade sträckan. Det hände mig när THAI automatsikt bokade om oss på väg till Melbourne och när jag tittade i bokningen i Amadeus så hade jag samma bokningsnummer men två olika biljettnummer dvs. jag kunde fortfarande se hela bokningen på Thai's hemsida via bokningsnumret. Vi hade då 17 timmar i Bangkok pga. ombokningen. Följden blev att vi inte kunde checka in hela vägen inkl. baggaget. Vi var tvungna att hämta ut baggaget och checka in igen i Bangkok. Finns en risk att ni kommer råka ut för samma scenario. Nu har ni 36 timmar så det är knappast något problem.

Slut OT
Aha, så kan det ha varit! :) Nu skippade vi 36 timmar i Bangkok utan tog 27 timmar i SGN istället. Hoppas allt ligger på samma biljettnummer nu i alla fall. Synd att allt detta inte skedde bara någon dag innan avresa bara, då hade man kanske kunnat bli ombokad till något som gav Eurobonuspoäng ;).
 

Taggen

Medlem
Aha, så kan det ha varit! :) Nu skippade vi 36 timmar i Bangkok utan tog 27 timmar i SGN istället. Hoppas allt ligger på samma biljettnummer nu i alla fall. Synd att allt detta inte skedde bara någon dag innan avresa bara, då hade man kanske kunnat bli ombokad till något som gav Eurobonuspoäng ;).
Inte säkert då ni har mer än 24 timmar.
 

Taggen

Medlem
Det kan du inte om du inte har access till Amadeus. Ser du bara ett biljett-nummer i Appen och på det aktuella flygbolagets hemsida så är det nog bara ett biljettnummer.
 
Toppen