Senaste nytt

Test: MTR Express - nya tågoperatören mellan Stockholm och Göteborg

silwer

Medlem
Vi har haft dialog med MTR Express om en provtur sedan januari, så det var dött lopp. ;)

Ser fram emot att läsa rapport från premiärturen. :) Vilken klass är du bokad i? Plus eller vanlig?

Det var en vanlig fix-biljett. Kampanjpriset på 116 kr kändes för lågt för att inte ta. Dock blev resesällskapet inbegripet i ett sällskapsspel under färdens gång varför undertecknad ej hann med att ta bilder till en rejäl recension.

Därför kommer här endast en del kortare observationer jag gjorde under resan:

  • Tåget kändes extremt nytt och fräscht, men inte sterilt. Luktade ny bil.
  • Säten, bord, lampor kändes stabila och som om de vore av hög kvalitet.
  • Bekväma stolar med ganska mycket plats, något hårda, men inget som störde mig. Dock lite krångliga att luta bakåt.
  • Personalen var trevlig men kändes lite stressad. Jäktade fram och tillbaka. Viserade ej biljetten.
  • Utropen i högtalarna hördes dåligt.
  • Ganska trångt café som snabbt blev fullt. Dock bra dryckesutbud med trevliga viner samt champagne.
  • Kaffe från Nespressomaskin. Ingen mjölk fanns.
  • Smakade ej smörgåsarna, men en medresenär rapporterade att mackan med rostbiff och curry var citat "okej". I övrigt såg det kalla matutbudet gott ut.
  • Resan var överlag bekväm. Upplevde inte tåget lika 'smooth' som X2000 på samma sträcka, men mindre skakigt än ex.vis SJ3000. Dock kör det sistnämnda inte på västra stambanan, så jämförelsen haltar något.

Är nu på väg tillbaka till Stockholm med Blå Tåget. Och det är ju i en klass för sig.
 

JWD

Medlem
Som flitig tågresenär kan jag inte se att det finns någon anledning att välja MTR över SJ. Vi får ju inte se här hur maten i plus ser ut, men om det blir området där MTS slår SJ (man kan ju hoppas) kan SJ lätt förbättra sin catering.

Någonstans så har jag läst att SJ är väl medvetna om att kvalitén på maten ombord sjönk katastrofalt i samband med bytet av leverantör. Men att SJ kommer att förnya och förbättra utbudet i sommar.

Edit: Jag hittade källan nu
 

zerokei

Ny medlem
Viss skillnad i och med att vi talar om en AOC. Nya bolag bryter ny mark vilket är bra för oss konsumenter. Se bara vad SAS gjorde med införandet av EuroClass och vad det ledde till på marknaden. Jag hoppas MTR vågar ta steget in även på Stockholm-Malmö-Köpenhamn.

Vet inte vad AOC betyder. Menade att det finns reglerande myndigheter aven utan kommunism.

Tack for lanken. Intressant lasning om business class fodelse.

Fortfarande tveksam till vilka som kommer aka Plus pa MTR da det enda extra man far ar en kall macka och ett glas vatten. Star dessutom pa hemsidan att kaffe, te och vatten "serveras vid sittplats under hela resan", nagot som inte verkar ha varit fallet pa premiaren.

Eftersom det ar samma stolar i hela taget och det ej finns nagon lounge kanns det darfor som de inte har differentierat plus tillrackligt mycket jamfort med fix och flex. Men a andra sidan ar den fasta kostnaden for plus i princip noll sa det kanske inte gor sa mycket.
 

johhenrik

Medlem
Viss skillnad i och med att vi talar om en AOC.
Är det verkligen det? Exemplet råkade vara en AOC, men får man sälja vad som helst som smör, yoghurt, kaviar? Får man kalla vad som helst en cykel? Vad är Marknadsföringslagen? ;)

Inte för jag har en åsikt om deras 1:a klass är det eller inte. Men att ha regler som talar om under vilket namn saker och ting får säljas skulle jag inte kalla för kommunism direkt. :)
 

Agö

Medlem
Är det verkligen det? Exemplet råkade vara en AOC, men får man sälja vad som helst som smör, yoghurt, kaviar? Får man kalla vad som helst en cykel? Vad är Marknadsföringslagen? ;)

Inte för jag har en åsikt om deras 1:a klass är det eller inte. Men att ha regler som talar om under vilket namn saker och ting får säljas skulle jag inte kalla för kommunism direkt. :)
Nej, du får säkerligen inte sälja en cykel under förevändningen att det egentligen är en Bentley. Det finns en liknande diskussion kring någon på forumet som ansåg sig blåst kring SAS Plus då det "ansågs" vara affärsklass medan det i min värld är tydligt vad som gäller. Den här typen av regleringar hindrar fri företagsamhet och mer innovativa produkter. Ett utmärkt sätt för företag att differentiera sig på. Och var slutar regleringen? Regleringar som denna hör hemma i en tid då tågmarknaden var reglerad. Så är inte längre fallet, gudskelov. Föreställd dig att samtliga förstaklassprodukter på flygen skulle vara identiska. Funkar inte 2015...
 

Zoogian

Medlem
så här ska en riktigt 1-klass tågstol se ut... i Kina kan de! ;)
IMG_0032.JPG
 
Toppen