Senaste nytt

TAP har avbokat min flygresa som startar imorgon...

richard87

Medlem
Lider med dig! Hoppas det löser sig. Hur har det gått?

Vi åkte ut till Arlanda. Nej ganska direkt i incheck. Aviators värdelösa personal var inte direkt lösningsorienterade, ett telefonnummer till TAP var allt de ville hjälpa till med. "Biljetterna finns inte" trots att. jag visar upp resan i TAP-appen och min bokningsbekräftelse. Semester förstörd alltså...

Nu är frågan, vad ska man yrka på för ersättning? Är det denied boarding som gäller och ersättning efter EU 261/2004? Kommer antagligen gå direkt till något av bolagen som hjälper till med reklamationer. Jag förstår skillnaden mellan att ha rätt och att rätt, och behöver hjälp med det senare.

Angående att titta i skräpposten, jag har såklart undersökt det men slutade leta när TAP själva erkände att biljetten avbokats pga tekniskt fel och att ingen kommunikation om detta skett.
 

palmen

Moderator
Vi åkte ut till Arlanda. Nej ganska direkt i incheck. Aviators värdelösa personal var inte direkt lösningsorienterade, ett telefonnummer till TAP var allt de ville hjälpa till med. "Biljetterna finns inte" trots att. jag visar upp resan i TAP-appen och min bokningsbekräftelse. Semester förstörd alltså...

Nu är frågan, vad ska man yrka på för ersättning? Är det denied boarding som gäller och ersättning efter EU 261/2004? Kommer antagligen gå direkt till något av bolagen som hjälper till med reklamationer. Jag förstår skillnaden mellan att ha rätt och att rätt, och behöver hjälp med det senare.

Angående att titta i skräpposten, jag har såklart undersökt det men slutade leta när TAP själva erkände att biljetten avbokats pga tekniskt fel och att ingen kommunikation om detta skett.
Jag tror det är svårt att hävda denied boarding då du enligt dom inte har någon giltig biljett.
Man bör nog tackla det från vinkeln att de ställde in din flight och gav dig inte nya biljetter vilket de ska erbjude enligt 261/2004. Dock oklart vad "straffet" blir för dom när de inte följer 261/2004 reglerna, det kommer domstol få avgöra (tyvärr väldigt skeptisk till att de kommer betala ut en ersättning rakt upp och ner).
Har du betalat med kreditkort? Kanske finns någon hjälp att få där vad du borde göra? Finns det något i hemförsäkringen du kan titta på?

Väldigt tråkig situation oavsett vad, men ett "intressant" case helt klart. Frågan är ju bara om någon vill ta i det. Bolagen som brukar driva in ersättningar brukar ju ta "lätta" case där de vet att de vinner utan problem med en förifylld mall. Detta case är något helt annat dock.
 

Mr Basic

Medlem
Det övergår mitt förstånd varför de inte bara utfärdar nya biljetter!? :eek::rolleyes:
Förutsatt att det fanns platser på flygen och man erkänner att det bokats av av misstag (av TAP själva).
Nu vet man iaf att TAP endast bör ses som en sista utväg, däri var det iaf klara besked. :cool:
 

Alf

Medlem
Det är beklagligt att du har utsatts för detta och ingen hjälp utan alla iblandade nonchalerar dej. Det är ju så otroligt dåligt skött från flygbolagets sida.

Nu är ju inte TAP kända för att vara serviceinriktade varken på marken eller i luften. Det finns bara ett råd, använd inte bolaget även om det är förmånligt. Hoppas du åtminstone får kompensation för det hela men det är inte särskilt lätt att slåss mot ett sådant flygbolag.
 

Valley

Medlem
Amen och välkommen
Jag har eticketnummer och bekräftad bokning. Dock på en flight som skulle gå 13.00 imorgon och nu verkar vara inställd. Har dock inte fått någon som helst information om detta. Biljetten är bokad för mer än ett halvår sedan.

Nu ångrar man alla gånger man tyckt SK har usel servicepersonal, det här var fattlöshet på en helt annan nivå…

Amen!
Välkommen till TAP-världen :(
 

Gustav1

Medlem
Jag var med om en liknande händelse för några år sedan med KLM. När jag skulle checka in GRU-AMS-LPI via appen så gick det inte. Eftersom det var en tjänsteresa så ringde jag AMEX resebyrå och då de inte heller kunde se något fel så kontaktade de KLM som i sin tur påstod att jag hade avbokat biljetten (vilket jag naturligtvis inte hade gjort och biljetten fortfarande fanns kvar i appen). Det slutade med att AMEX fick boka en ny (dyr!) biljett några timmar innan avresa för att jag skulle komma hem. Det tog nästan ett år att få tillbaka pengarna och vad jag minns så erkände aldrig KLM något fel utan det var AMEX som tog notan. Förstår fortfarande inte vad som hände och är bara tacksam att det var en tjänsteresa och inte en privat resa.

Kanske lite off topic men ville dela med mig av en liknande erfarenhet.
 

richard87

Medlem

Fick till slut reda på vad som hänt. I korthet:

1. TAP vägrade att boka om efter att ha gjort helt oresonliga ändringar i bokningen. Jag meddelar till slut att jag kommer göra en kortreklamation mot Amex.
2. Jag gör en kortreklamation dagen efter.
3. TAP hör nu av sig och meddelar att de kommer att godkänna mina föreslagna ändringar vilka görs och en ny biljett utfärdas.
4. Jag meddelar Amex att problemet är löst och att de kan stoppa reklamationsprocessen (detta gjordes inom timmar från att jag gjorde reklamationen).
5. Jag hoppas att allt ska vara löst. Jag hör inget mer av varken TAP eller Amex förrän på flygplatsen då ingen biljett finns och jag inte kom iväg.
6. I kontakt med Amex visar det sig att de visst fullföljt reklamationen trots min kontakt och resan återbetalats till mitt kort.

I slutändan skulle jag sammanfatta allt som en konsekvens av Amex dåliga interna kommunikation mellan deras olika personal, och min oförmåga att hålla koll på månadsfakturan från Amex. Detta skedde dock under mitten av pandemin och jag hade säkert 20 samtidigt pågående reklamationer med Amex vilket får bli min ursäkt. Jag valde pga tidsbrist aldrig att driva något mot Amex. Det enda det (ekononomiskt) i slutändan kostade mig var en T/R med Arlanda Express även om det var surt att inte få se Madeira.
 

wille

Medlem
Fick till slut reda på vad som hänt. I korthet:

1. TAP vägrade att boka om efter att ha gjort helt oresonliga ändringar i bokningen. Jag meddelar till slut att jag kommer göra en kortreklamation mot Amex.
2. Jag gör en kortreklamation dagen efter.
3. TAP hör nu av sig och meddelar att de kommer att godkänna mina föreslagna ändringar vilka görs och en ny biljett utfärdas.
4. Jag meddelar Amex att problemet är löst och att de kan stoppa reklamationsprocessen (detta gjordes inom timmar från att jag gjorde reklamationen).
5. Jag hoppas att allt ska vara löst. Jag hör inget mer av varken TAP eller Amex förrän på flygplatsen då ingen biljett finns och jag inte kom iväg.
6. I kontakt med Amex visar det sig att de visst fullföljt reklamationen trots min kontakt och resan återbetalats till mitt kort.

I slutändan skulle jag sammanfatta allt som en konsekvens av Amex dåliga interna kommunikation mellan deras olika personal, och min oförmåga att hålla koll på månadsfakturan från Amex. Detta skedde dock under mitten av pandemin och jag hade säkert 20 samtidigt pågående reklamationer med Amex vilket får bli min ursäkt. Jag valde pga tidsbrist aldrig att driva något mot Amex. Det enda det (ekononomiskt) i slutändan kostade mig var en T/R med Arlanda Express även om det var surt att inte få se Madeira.
Förlåt för OT samt min nyfikenhet - men hur lyckas man ha 20 stycken reklamationer samtidigt mot amex under pandemitider?
 

richard87

Medlem
Förlåt för OT samt min nyfikenhet - men hur lyckas man ha 20 stycken reklamationer samtidigt mot amex under pandemitider?
Jag hade 20+ resor som ställdes in med olika bolag. Jag hade ingen lust att vänta på att en massa olika flygbolag med likvididetsbrist skulle dra ut på återbetalning 12+ månader med att återbetala så istället blev det kortreklamationer mot Amex. Pengarna tillbaka på betydligt kortare tid.
 
Toppen