Senaste nytt

Ta bort en natt ur flexible rate bokning med Hilton?

Capa

Medlem
Hej.

Har en bokning på Hilton Tokyo som är flexibel (Honours Discount). Nu har våra flighter ändrats (jag tror att det är för sjätte gången i ordningen - inget skämt) och det verkar inte som om det går att komma fram på samma dag.

Om det nu är så att vi inte kan komma fram samma dag, utan tidigast dagen efter vi skulle ha checkat in, vad har vi då för möjligheter? Vi skulle ha haft 6 nätter och nu blir det sannolikt 5 nätter istället.

-Kan man ta bort en natt i bokningen och ändå behålla samma rate på resterande nätter?
-Vad har vi för andra möjligheter? Är det bara att göra en ny bokning och gilla läget? Jag vet att man kan ändra bokningen på hemsidan, men jag vågar inte gå in och pilla där och råka göra fel innan jag vet vad som gäller.

Det är ju flygbolagen som bokar av och krånglar, men det kanske inte Hilton bryr sig om.

Jag ska tillägga också att room rate idag om jag gör en ny likadan bokning som vi redan har blir klart dyrare än det pris vi har och fick när vi gjorde bokningen för ganska länge sedan.

Tacksam för input kring detta. Har googlat och letat men hittar inga tydliga svar (kanske inte finns?).
 

Senator

Moderator
Hej.

Har en bokning på Hilton Tokyo som är flexibel (Honours Discount). Nu har våra flighter ändrats (jag tror att det är för sjätte gången i ordningen - inget skämt) och det verkar inte som om det går att komma fram på samma dag.

Om det nu är så att vi inte kan komma fram samma dag, utan tidigast dagen efter vi skulle ha checkat in, vad har vi då för möjligheter? Vi skulle ha haft 6 nätter och nu blir det sannolikt 5 nätter istället.

-Kan man ta bort en natt i bokningen och ändå behålla samma rate på resterande nätter?
-Vad har vi för andra möjligheter? Är det bara att göra en ny bokning och gilla läget? Jag vet att man kan ändra bokningen på hemsidan, men jag vågar inte gå in och pilla där och råka göra fel innan jag vet vad som gäller.

Det är ju flygbolagen som bokar av och krånglar, men det kanske inte Hilton bryr sig om.

Jag ska tillägga också att room rate idag om jag gör en ny likadan bokning som vi redan har blir klart dyrare än det pris vi har och fick när vi gjorde bokningen för ganska länge sedan.

Tacksam för input kring detta. Har googlat och letat men hittar inga tydliga svar (kanske inte finns?).

Tyvärr är detta en del av livet. Det kan bli billigare, det kan bli dyrare. Gör en provbokning på de riktiga datumen och se vilket pris du får. Det kan t.o.m. vara billigare. Sen ändrar du.

Två gånger har jag varit med om att priset åkte upp rejält. Första gången långt innan, då ringde jag och lite motvilligt fick jag hjälp via kundtjänst. Den andra gången sen ändring, då ringde jag bara hotellet (medan jag fortfarande kunde boka om) och första natten plockades bort. Men jag är ofta i denna situation och börjar med att testboka.
 

fcx

Medlem
I denna typ av lägen är det oftast värt att vaska första natten. Dock måste man komma ihåg att meddela hotellet någon dag före avresan att man kommer en dag senare, så att de inte avbokar hela bokningen på en no-show. Fördelen då är ju också att man kan få rummet redan tidigt på morgonen dag 2.

Men med alla ändringar av flygen så skulle jag sitta lugnt i båten vad gäller hotellet.
 

Capa

Medlem
Tyvärr är detta en del av livet. Det kan bli billigare, det kan bli dyrare. Gör en provbokning på de riktiga datumen och se vilket pris du får. Det kan t.o.m. vara billigare. Sen ändrar du.

Två gånger har jag varit med om att priset åkte upp rejält. Första gången långt innan, då ringde jag och lite motvilligt fick jag hjälp via kundtjänst. Den andra gången sen ändring, då ringde jag bara hotellet (medan jag fortfarande kunde boka om) och första natten plockades bort. Men jag är ofta i denna situation och börjar med att testboka.

Tack för svar. Så du menar gör en testbokning för att se priset och sedan ändra i den befintliga bokningen och bara kolla så att det blir samma pris som testbokningen? När du säger att du ringde till kundtjänst, menar du att du ringde till Hilton då? Jag kan ju alltid skriva till dem och fråga om de kan plocka bort en natt för att flygbolaget ställde in flightden och skjöt upp en dag.. Går det inte så är det bara gilla läget och boka om.

I denna typ av lägen är det oftast värt att vaska första natten. Dock måste man komma ihåg att meddela hotellet någon dag före avresan att man kommer en dag senare, så att de inte avbokar hela bokningen på en no-show. Fördelen då är ju också att man kan få rummet redan tidigt på morgonen dag 2.

Men med alla ändringar av flygen så skulle jag sitta lugnt i båten vad gäller hotellet.

Så du menar att du inte skulle ändra hotellbokningen nu, även om man kommer fram en dag för sent för att det kan bli fler ändringar, eller? Risken är ju att priset försätter upp och att ombokningen blir ännu dyrare om man väntar med att göra detta.

I bästa fall så har hotellet överseende med situationen, annars är det bara att boka om.
 

Maja

Medlem
Börja med att kolla om du kan boka om och får lägre pris. Gör en ny bokning isf!

Behåll originalbokningen och boka av den först när du kommer fram till någon dag innan sista avbokningen. Då vet du förhoppningsvis om ni kommer iväg eller inte och vet då vilken av dina bokningar som kommer passa er resa bäst. Båda bokningarna måste självklart vara avbokningsbara.

Jag har under hösten bokat om mina hotellnätter i Tokyo ett antal gånger då priset har sjunkit (troligen p.g.a. att landsgränserna är stängda och de inte har kunnat hålla sina vanliga höga priser).

Går det inte att boka om till lägre pris så hade jag behållit originalbokningen och skickat ett mail till hotellet och talat om att mitt flyg har blivit försent och vilket datum ni kommer checka in.

Vilket av Hiltonhotellen handlar det om? Jag har e-mail till en hel drös av dem efter att ha kontaktat dem för att höra efter kring extrasäng bl.a. till dottern och kostnad för den etc.
 
Toppen