Senaste nytt

Swiss och ersättning från EU261/04

Vindpilen

Medlem
Har mitt ärende hos Airhelp också. Efter att Swiss sa nej första gången till min claim och hänvisade till att det var trafikledningen som gjorde att de blev försenade (vilket är ren lögn) så har de inte svarat på mina mail, inte svarat på det nya ärende jag skickade in, och inte heller ringt upp mig som de lovat när jag ringt kundtjänst.

Kommer i största möjliga mån undvika Swiss framöver och det hände att jag gjorde 3-4 flighter i veckan med den inom EU under våren.

Jag tycker egentligen ersättningen i detta fall inte är så viktig men hur de hanterat detta och hur de har svarat mig kring detta ärende gör att jag inte känner mig ett dugg intresserad av att flyga med dem igen. Alltid uppskattat servicen tidigare ombord men det väger inte upp för det katastrofalt dåliga bemötandet man får när något händer.
 
Jag tycker egentligen ersättningen i detta fall inte är så viktig men hur de hanterat detta och hur de har svarat mig kring detta ärende gör att jag inte känner mig ett dugg intresserad av att flyga med dem igen. Alltid uppskattat servicen tidigare ombord men det väger inte upp för det katastrofalt dåliga bemötandet man får när något händer.

Spot on. Star alliance guld-loungen på Zürich flygplats är också rätt bra (se och lär SAS!), men här visar tyvärr Swiss sitt rätta ansikte.
 
Hej,
Skulle flyga med swiss till Zurich från arlanda kl 10 och hade 50 min connection time till thai som skulle ta oss till bangkokg (köpt på swiss.se, men codeshare på zurich - bangkok) planet blir föresenat på grund av att de-icing-bilen inte dök upp och vi missar såklart flighten. Blir ombokad och landar i bangkok 10 timmar för sent. Hur ansöker jag om ersättning och vad tror ni om chanserna utan airhelp?
 

henke12

Medlem
Hej,
Skulle flyga med swiss till Zurich från arlanda kl 10 och hade 50 min connection time till thai som skulle ta oss till bangkokg (köpt på swiss.se, men codeshare på zurich - bangkok) planet blir föresenat på grund av att de-icing-bilen inte dök upp och vi missar såklart flighten. Blir ombokad och landar i bangkok 10 timmar för sent. Hur ansöker jag om ersättning och vad tror ni om chanserna utan airhelp?
På Swiss hemsida,
Complaints and compliments | Customer Service | SWISS

Swiss brukar vara svåra, men försök själv ett par vändor först så spar du lite slantar!
 
Hej,
Skulle flyga med swiss till Zurich från arlanda kl 10 och hade 50 min connection time till thai som skulle ta oss till bangkokg (köpt på swiss.se, men codeshare på zurich - bangkok) planet blir föresenat på grund av att de-icing-bilen inte dök upp och vi missar såklart flighten. Blir ombokad och landar i bangkok 10 timmar för sent. Hur ansöker jag om ersättning och vad tror ni om chanserna utan airhelp?
Prova. Du kan även prova att på flit missförstå och klicka i fel i frågan "gör du denna förfrågan åt någon annan" och rapportera om du då lättare tar dig igenom muren av default-nej.

DeICE borde ju inte på nåt sätt vara extraordinära omständigheter.

Swiss bokar ofta korta byten...
 
Swiss nekade såklart direkt och skyllde på vädret. Jag gick till airhelp.com direkt. Håller tummarna. Trött att man själv ska behöva stå för avgiften, det borde flygbolaget stå för om det först nekat och sen gått med på kravet. Vad ska den lilla människa göra i denna värld? Kanske köpa upp Norwegian och godkänna alla claims som kommer in och sen konkurs. Suck...

Ps: Vi kom ju 10 timmar sent, och fick inte vårt bagage på Zurich eller i frankfurt (ombokade dit), kan vi köpa kläder på amex i efterhand och få ersättning?
 

Hachans

Medlem
Swiss nekade såklart direkt och skyllde på vädret. Jag gick till airhelp.com direkt. Håller tummarna. Trött att man själv ska behöva stå för avgiften, det borde flygbolaget stå för om det först nekat och sen gått med på kravet. Vad ska den lilla människa göra i denna värld? Kanske köpa upp Norwegian och godkänna alla claims som kommer in och sen konkurs. Suck...

Ps: Vi kom ju 10 timmar sent, och fick inte vårt bagage på Zurich eller i frankfurt (ombokade dit), kan vi köpa kläder på amex i efterhand och få ersättning?

Du kan självfallet inte köpa kläder i efterhand och få ersättning från försäkringsbolaget. De inköpen skulle vara gjorda direkt efteråt. Det är lite som att skaffa helförsäkring på bilen efter att man krockat den och tro man ska få ersättning för det.
 
Nu kommer fråga nummer Uno: Då vi missade planet till bangkok fick vi såklart inga eurobonuspoäng för den sträckan. Hur efterregistrerar jag den sträckan? För visst får man inte poäng för de andra sträckorna, alltså ersättningssträckorna som vi blev ombokade till?

PS Hachans, din jämförelse är svag, det är som att ringa en vecka efter man krockat bilen och köper en ny. Jag har ju inte tecknat amex i efterhand, det hade jag redan.
 

palmen

Moderator
Nu kommer fråga nummer Uno: Då vi missade planet till bangkok fick vi såklart inga eurobonuspoäng för den sträckan. Hur efterregistrerar jag den sträckan? För visst får man inte poäng för de andra sträckorna, alltså ersättningssträckorna som vi blev ombokade till?

PS Hachans, din jämförelse är svag, det är som att ringa en vecka efter man krockat bilen och köper en ny. Jag har ju inte tecknat amex i efterhand, det hade jag redan.
Du kan absolut få poäng enligt vad du flög, gör retro claim till sas och begär poäng enligt ursprunglig bokning om det är mindre poäng än vad du nu får för det du bokades om till.
 
Toppen