Senaste nytt

Swiss check-in på Arlanda - varför synkar de inte med SAS/Lufthansa/Austrian?

johanf

Medlem
Jag kunde inte använda SAS-automaterna längst bort (från Sky City) i T5 för att plocka ut boarding pass när jag flög Swiss från ARN i Februari. SAS-personalen hänvisade mig vänligt till Swiss-diskarna i gamla delen av T5.

Jag checkar alltid in online, men plockar ändå alltid ut ett printat boarding pass. Det kändes lite onödigt att behöva besvära Swiss-disken med det, men de får skylla sig själv när de inte har några automater.
 

Dr. Miles

Expert
Är det inte LX, TG, TK, TP i Star Alliance som anlitar Menzie istället SAS. I Thailand anlitar SAS TG för sina handling, så jag förstår inte varför.
 

Roger J

Medlem
Inte så hemma på det här med klasser...
Jag har bokat Z-klass till Nice via Zurich... Vad skiljer från Z till C?

Flygbolagen skiljer på bokningsklass (t.ex. C, Z, Y) och serviceklass (Business, Economy etc).
Inom varje serviceklass finns ett antal bokningsklasser. Syftet är att kunna styra hur många billigare och dyrare biljetter man säljer.
Swiss använder fyra bokningsklasser i Business Class. Som AHO påpekar spelar det ingen roll när du reser vilken bokningsklass du köpt biljetten i. Dock kan det påverka poängintjäning. Dessutom brukar de billigare bokningsklasserna i en serviceklass vara kopplade till priser med sämre regler, såsom avgift för ombokning.
 

Senator

Moderator
Hejsan,

Det går 5 flighter mellan ARN och ZRH på vardagar:
3 LX
2 SK

Dessa finns ofta som codeshare och jag använder båda ofta på streckan.

Det är allmänt känd att Scandinavian Ground Service (SGS) inte är billgast på ARN. Olika Star Alliance bolag har använt Menzies samt andra för marktjänst på ARN. LX ägs av LH, men bolagen är inte på gemensamma avtal/platform. LH är "Guldkund" på Amadeus, medan LX kör ett specialsystem utvecklat av EDS (HP).

Så LX har valt sin väg på ARN oberoende av "mamma LH".
 

Kristofer

Medlem
Går det att checka in på nätet om man ska flyga SAS metal på Swiss-bokning? I så fall; gör man det på SAS eller Swiss hemsida? Bokningen är gjord på Swiss hemsida och ligger alltså inte i Amadeus.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om SAS webbsida klarar att hantera SWISS bokningsnummer. Men om du har Amadeus bokningsnummer bör du kunnar checka in via SAS webbsida.
 
Toppen