Swedbank MC Platinum vs AMEX Platinum försäkring

Diskussion i 'Kreditkort' startet af Davve, 2 Juli 2021.

1. Davve

Davve Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Äntligen börjar det kännas som man kan boka resor med visst hopp om att faktiskt också få komma iväg när det är dags. :) Det fick mig helt oavkortat att komma in på vilket kreditkort som faktiskt ger bäst skydd på resan, försäkringsmässigt. Jag bortser från undantag pga Covid och tänker på tiden post-covid. Jag vet, svårt att jämföra försäkringarna, beror på pris, resans längd, och en massa annat såklart. Men jag har ändå roat mig med att läsa igenom försäkringsinnehållet i Swedbanks Mastercard platinum och Amex Platinum.

På det hela taget tycker jag Swedbankkortet verkar ge ett vettigt skydd vid resor. I vissa situationer, t.ex.vid resor >90 dagar eller om man köpt väldigt dyra biljetter så kan AMEX ge bättre skydd. Men för många moment verkar det likvärdigt och i vissa fall verkar Swedbanks mer generöst. Amex har dock självklart hyrbilsförsäkringen, och hos Swedbank är det "bara" självriskskydd, det är ju en väsentlig skillnad. Swedbankkortet har också vissa inslag som förlängd försäkring på vitvaror och liknande som kan vara bra men iofs inte har med resande att göra, vilket nu är det väsentliga för mig.

Jag har inte sett någon direkt diskussion om Swedbank MC platinum här på forumet och undrar därför om någon har erfarenhet av det och kanske gjort en mer kvalificerad analys av kortet än den jag gjort? Jag vet att Amex har en massa andra bra förmåner, men nu är det just försäkringsskyddet jag funderar över.

Vore kul att höra lite tankar från er i forumet!

Försäkring på resan med Mastercard Platinum | Swedbank

2. Berglund

Berglund Medlem

By:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Amex Platinum.

3. Valley

Valley Medlem

By:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Misstänker man måste vara ”kund” hos Swedebank

4. kilu00

kilu00 Medlem

Rimlig frågeställning. Svårt att få en bra överblick över reseförsäkringarna i diverse kort.

Läser att i Swedbank MasterCard Platinum får man ersättning vid bagageförsening direkt, medan man i AMEX försäkring får det efter 4 timmar.

Handelsbanken Platinum har jag också förstått ska ha en helt OK försäkring.

Har AMEX Platinum den mest omfattande försäkringen? Vad har varit/är det viktigaste försäkringsmomentet för er, när ni värderar?

5. taxvalp

taxvalp Medlem

By:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Bra fråga. Kollade snabbt på de punkter som varit mest relevanta för mig (bagageförsening, försening) och där såg jag inget som skulle motivera att skaffa ett Amex Platinum om jag redan hade ett Swebank Platinum. Däremot skulle de andra fördelarna göra det, men det är ju utanför denna fråga.

Jag undrar dock hur stor skillnad det är i praktiken med ersättning vid bagageförsening utan karens vs efter fyra timmar som hos Amex. Ska man gå och shoppa direkt i ankomsthallen om bagaget inte kommit när bandet stannar? I praktiken blir det ju nästan alltid minst fyra timmar försenat om väskan inte är lastad på ankommande plan. Möjligen med undantag om man bor på flygplatshotell på CPH och väskan kommer med nästa flight från ARN, men knappast då heller…

6. Jane Insane

Jane Insane Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    För några år sedan skapade @RickardG en utmärkt sammanställning och jämförelse mellan olika kortförsäkringar, Jämförelse Kortförsäkringar | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor . Den verkar inte längre finnas online (och om ingen har underhållit den på två år så skulle den ändå vara lite inaktuell) men om någon sitter på grunddatat kanske det går att få upp som ett onlinekalkylark eller liknande? Kanske lättare än att starta helt från scratch i alla fall...

kilu00 synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!