Flyg mellan Stockholm och Göteborg kommer troligen helt att försvinna när snabbtågen kommer. Det går att göra Arlanda effektivare, lägg slottiderna för charter på mer udda tider. Det borde gå att göra trafiken effektivare med landningar samtidigt på parallella banor.
Man får inte glömma bort att det är långt ifrån alla som flyger från Landvetter till Arlanda som faktiskt ska till Stockholm. Förutom att vissa ska till exempelvis Uppsala, Sveriges fjärde största stad med både universitet, stora företag och många myndigheter, är det en hyfsat stor andel av de som flyger från Landvetter till Arlanda som endast byter flyg på Arlanda. En del ska vidare med inrikesflyg till orter i norra Sverige (som bekant har Landvetter få linjer till norra Sverige för att det helt enkelt inte bär sig) medan andra ska vidare utrikes (huvudsakligen österut till destinationer i Finland, Ryssland och Baltikum men även västerut är det inte helt ovanligt att flyga från Landvetter via Arlanda, t.ex. till USA med SAS som i vissa fall har tidigare ankomster i USA om man flyger via Arlanda istället för Kastrup).
För resenärerna som
inte ska till Stockholm, som säkert kan vara hälften av de som flyger från Landvetter till Arlanda, är tåget från Göteborg till Stockholm C inte något särskilt bra alternativ. Det är lätt att stirra sig blind på restiden mellan Göteborg och Stockholm med tåg jämfört med flyg och då glömma bort att kanske hälften av passagerarna som flyger från Landvetter till Arlanda inte alls ska till Stockholm.
Ett snabbtåg mellan Stockholm C och Göteborg C som går säg 50 min snabbare än dagens snabbtåg - vilket inte kommer att vara verkligheten förrän
tidigast om 15 år - kommer inte att påverka antalet flyg mellan Stockholm och Göteborg mer än på marginalen (däremot kanske det blir något mindre flygplan).
Sen när det gäller den s.k. "kraftiga minskningen" av antalet inrikespassagerare som man ibland läser om så kan den intresserade höja blicken lite och jämföra över tid. Jämför man antalet inrikes passagerare år 2019 med 2018 så finns mycket riktigt en minskning (9%). Men har det skett en minskning av antalet inrikes passagerare i Sverige om man jämför år 2019 med tio år sedan? Nix, då är det en ökning (12,39 miljoner passagerare jämfört med 10,35 miljoner). 2011 hade antalet stigit till ungefär samma som i fjol (12,42 miljoner passagerare). Min poäng är att den där "kraftiga minskningen" ändå innebär att vi ligger en bra bit över nivån för tio år sedan, då Arlandas kapacitet i peaktid också slagit i maxtaket.
Bristen på perspektiv är lite oroande tycker jag. "Idag kan Arlanda svälja all flygtrafik i Stockholm så lägg ned Bromma" - utan en tanke på hur det ser ut om två år. "Höghastighetstågen kommer att göra inrikesflyget söder om Stockholm onödigt (så då kan Bromma lägga ned)" - utan en tanke på att höghastighetstågen saknar stabilt politiskt stöd och även om de en dag byggs så kommer de inte se dagens ljus på minst 15 år. "Inrikesflyget har ju minskat kraftigt (så då kan Bromma läggas ned) - utan en tanke på att inrikesflyget sett på tio års sikt faktiskt ökat.