Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

SK989

Medlem
Jag tolkade just det citatet som att bytesmöjligheterna skulle förbättras, inte nödvändigtvis att Nockebybanan ska gå till Arlanda.
En välvillig tolkning men redan dag kan man resa med vanlig (spårbunden) kollektivtrafik till Arlanda på acceptabel tid. Från Vasastan (Odenplan) på 36 min, Södermalm (Södra station) 43 min, Solna 31 min, Sollentuna 22 min - för att ta några exempel. Att investera miljarder för att förkorta restiden med 5-10 min vetisjutton om det är en klok investering.

Arlanda ligger mer än 4 mil (41 km) norr om centrala Stockholm. Bor man säg två mil söder om centrala stan har man alltså över sex mil att åka och det tar sin tid i en miljonstad med mycket folk och trafik i rörelse, oavsett om man åker spårbunden trafik eller vägtrafik. Bromma ligger 9 km väster om centrala stan.
 
Last edited:
> I januari var han redo att flytta ifrån Bromma för att i stället ta plats ute på Arlanda. Den av pandemin mycket pressade marknaden för inrikesflyg i Sverige mår bättre av ett nav och det borde bli Arlanda, hette det då.

> Tesen håller än, anser Per G. Braathen, men det står nu klart att BRA inte får de förutsättningar som krävs för att en flytt ska bli möjligt.

BRA-ägarens nya besked: Blir kvar på Bromma

Man har pratat med andra flygbolag, näringsminister, Arlanda etc. men inte lyckats få till transit, slotttider etc. och väljer därför att stanna på Bromma när man under senvåren börjar flyga igen.
 

Fredde18

Medlem
”Det kan ske ganska snart”... sades det på pressträffen. Spännande att följa.
(Tänk på att hålla politik-fritt i fortsatta diskussioner)
 

mha321

Medlem
”Det kan ske ganska snart”... sades det på pressträffen. Spännande att följa.
(Tänk på att hålla politik-fritt i fortsatta diskussioner)
"snart" kan dock handla om rätt många år när det handlar om knffssfeutu.

Vilka är egentligen parterna i avtalet om drift till 2038? Finns det några där som kan tänkas bli väldigt dyra att köpa ut?
 

SK989

Medlem
Regeringen vill lägga ned Bromma flygplats. Men jag tror inte riksdagen vill det - och det är riksdagen som har sista ordet. Sist frågan prövades i riksdagen (ca 5 år sedan) ville en stor majoritet bestående av partierna M+SD+KD+C+L ha kvar Bromma flygplats. Därefter har coronaviruset hänt vilket förstås kan få någon att ändra uppfattning men vi ska komma ihåg att bara för att regeringen bestående av S+MP vill lägga ned Bromma så kan riksdagen tycka helt annorlunda.
 
Bra inriktning. Önskar att regeringen nu också löser Arlandabanan så att alla resenärer kan ta sig snabbt, billigt och klimatsmart mellan flyget och stan. 20 min tog det ut till Bromma och det ska inte ta längre till Arlanda.
 

SK989

Medlem
"snart" kan dock handla om rätt många år när det handlar om knffssfeutu.

Vilka är egentligen parterna i avtalet om drift till 2038? Finns det några där som kan tänkas bli väldigt dyra att köpa ut?

Parterna i avtalet är staten genom Luftsverket, sedermera Swedavia, och Stockholms stad. Det hela handlar om politisk vilja - inte egentligen om några pengar mellan parterna.
 

mjulven

Medlem
Bra inriktning. Önskar att regeringen nu också löser Arlandabanan så att alla resenärer kan ta sig snabbt, billigt och klimatsmart mellan flyget och stan. 20 min tog det ut till Bromma och det ska inte ta längre till Arlanda.

Det tar väl 20 min att till Arlanda också med Arlanda Express. Men sen är det ju hutlöst dyrt. Finns ju tillfällen då man betalt mer för transit till och från flygplatsen än för själva flyget.
 
Det tar väl 20 min att till Arlanda också med Arlanda Express. Men sen är det ju hutlöst dyrt. Finns ju tillfällen då man betalt mer för transit till och från flygplatsen än för själva flyget.
Jag tycker det borde bli gratis eller ingå i SL-korten och för oss som kommer med fjärrtåg ska den extra avgiften tas bort. Bilen till och från Arlanda kan orsaka mer utsläpp per passagerare än flyget du sedan tar.
 
Toppen