Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

apknug

Medlem
D

Deleted member 30163

Guest
Avtalet går ut om 18 år, 2038 om jag inte minns fel. Visst kan man lägga ner innan dess. Argumenten, i spåren av pandemin är att flygplatsen inte är lönsam. Vore kul att höra någon svensk flygplats som är lönsam. Före eller "efter" corona.

Nu byggs det tvärbana till Bromma, det benet blir klart i December. Du kan åka kommunalt till flygplatsen och du behöver inte åka flera mil till Arlanda. Få åker ju Arlanda express då det är dyrt, inte ens jag gör det som har råd, men det är bara bakvänt att ta en taxi till stan (att parkera bilen går ju såklart inte) för en kostnad som blir nästan samma som att ta en taxi.

Men tänk framåt, för 18 år sedan skulle vi skrattat åt att elbilar skulle ta fart och att ett litet bolag som heter Tesla skulle erövra världen, att Prius skulle bli världens mest sålda hybrid skulle vi nog också skratta åt.

Om 18 år kommer vi helt klart ha elflyg, dessa kommerinte kunna flyga till Thailand, men väl i norden, och kanske Europa?

Hur många har inte tagit Finnair's kärra till Helsingfors från Bromma? ATR 72-500 kanske inte är bekväm men jag går från avgångshallen till planet på ett par minuter.

Tänk ett elflyg, en flygplats med spårvagn som drivs av el. En våt dröm för (icke namngivet parti) - Men den vill man lägga ner. helt vansinne.

Såklart kan man flyga med elflyg från Bromma, dessa kommer ju inte vara A380 som kräver ett par fotbollsplaner för att vända, för att inte tala om gateområdet. Det vore bättre att Bromma, med sin korta bana tar mindre flyg och helst mer miljövänliga flyg med el eller bioflygbränsle.

Du kan åka från Linköping till Amsterdam och på så sätt komma till hela världen med KLM, tänk om man kunde se något liknande för Bromma.

Jag har inga problem att åka från Arlanda, och gör ju det alltid, om jag inte åker till Finland, men jag ser Bromma som en taxi till en flygplats där jag kan få en bra mycket bättre loungeupplevelse än Arlanda.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Gillar slutsatsen; koppla ihop Arlanda med ALL spårtrafik, tunnelbana!

Skulle vara ett mycket trevligt mijösmart och hyffsat ekonomiskt (för resenärer) alternativ. Lite lång restid kanske med många stopp som sig bör, lite som London!
Fast alla trådbundna transportsätt till Arlanda går ju på miljövänlig el, och det finns ju ihopkoppling med tunnelbanan. Vad ska det göras mer?
 

Homer

Medlem
Man hade en option att göra det för några år sedan, men allianspartierna ville inte göra det så det är tyvärr kört nu för ett bra tag framåt!

Förlängdes dessutom med ytterligare 10 år förra året

2019-07-26 00:00:00
Förlängningen är 10 år och avser perioden juli 2040 till juli 2050. Förlängningen innebär att samtliga rättigheter och skyldigheter för A-Train AB fortsatt gälla samt att A-Train AB idag gör en tilläggsbetalning till svenska staten om SEK 681m. En ytterligare ersättning tillkommer om Bromma flygplats är nedlagd innan juli 2040.
A-Trains koncession på Arlandabanan förlängd med 10 år| Arlanda Express
 
Toppen