Senaste nytt

Svenskt flyg inrikes efter Covid-19?

TomJ

Medlem
Det finns så mycket man hade kunnat göra med tågtrafiken om man vågat tänka utanför boxen. Som du säger, integrera lite mellan flyg och tåg, förläng enstaka snabbtåg förbi storstäderna, se över businessprodukterna etc.

Men ingen är särskilt pigg på det.

Nä, det enda som skulle driva på det är om statens ägande i exempelvis SJ och SAS hade drivit på i den riktningen.
 

Hachans

Medlem
Nä, det enda som skulle driva på det är om statens ägande i exempelvis SJ och SAS hade drivit på i den riktningen.
Ja, det finns alltför många gamla SJ-verkare kvar på SJ och jag tror SAS kan ha lite samma problem. Väldigt konservativ och trög rörelse.
 

Elias

Medlem
Tror att trafikplikten på flera linjer kommer att utökas från temporär till konstant (åtminstone under en längre tid). Detta räddar SAS, men övriga tunna linjer kommer likt nu fördelas på ett gäng mindre aktörer som säkerligen inte bara kommer innebära trevliga reseupplevelser.

Norwegian försvinner permanent inrikes tror jag. Kanske gör BRA ett försök att konsolidera den tunna trafiken och gå in i alla dessa upphandlingar...vem vet. Alternativet för BRA är väl konkurs, och kanske har de heller inte längre ett existensberättigande.

Långsiktigt är väl de flesta överens om att inrikestrafiken, där det är tidsmässigt möjligt, ska övergå till rälsbundet. Detta kommer dock inte, i relation till de kraftiga ekonomiska effekter vi nu ser, kunna försvaras i en riksdag på ett bra tag.
För övrigt så går det ju trögt även för nya tågbolag i Sverige, där t.e.x. Flixbus/Flixtrain skjuter på etablering gång efter annan.

Tror att SAS tillsammans med Air Baltic (som innan Corona ryktades starta Europa direktlinjer tillsammans med SAS) kommer att ersätta några matarlinjer med direktflyg till Europa. Kan tänka mig att Göteborgare t.e.x. kommer slippa än fler byten.
Högre flygpriser kan vi nog räkna med om konkurrensen mattas. Har svårt att se att inrikes Sverige skulle prioriteras av de stora aktörerna om flygplanskapaciteten ska disponeras vettigt (de flesta led ju brist på plan), så antingen gör BRA eller Norwegian ett nytt försökt, eller så blir det nära monopol.

Egentligen tycker även jag att tågtrafik helst ska ersätta flyg inrikes, så därmed är det väl bra. Prismässigt har det kanske inte heller varit hållbara nivåer när bolagen ständigt står på randen till konkurs eller med resultat som utlösta strejker.

Det som dock gör mig lite orolig är att upphandlingarna för även tågtrafik gör det svårt att få kontinuitet. VY har ju vunnit en upphandling på nattåg till övre Norrland och tog därmed bort förlängningen till/från Göteborg. I Norge har man väl nu 3-4 vinnare i olika upphandlingar vilket kommer komplicera anslutande trafik...

Med risk för att låta lätt kommunistisk så tycker jag att de Skandinaviska länderna bör göra en gemensam satsning på att återförstatliga just långväga tågtrafik så att man kan se några verkliga miljöeffekter. Innan dess tror jag att det blir svårt att stjäla något väsentligt från flygtrafiken. Borde säkert gå att göra en sådan lösning då det ändå inte är möjligt att bedriva den typen av trafik på kommersiell basis (enligt Trafikverkets kalkyler iaf).
Alltid lika insiktsfulla och bra analyser, kul och se att du är aktiv här igen.
 

Sim

Medlem
Det säger väl sig självt att det skulle vara bra om tre personer i t.ex. Umeå smidigt kunde ta sig till Västerås, Stockholm och Berlin via samma flyg till Arlanda. Det är nog egentligen enda sättet man kan få den turtäthet som krävs för effektiva byten. Men i och med att Bromma ska vara kvar till 2038 och Arlanda Express har ensamrätt till 2050 så finns det begränsade möjligheter till en sådan utveckling. Det är nu ganska många år sedan vissa länder fick integrerade tåg till flygplatsen eller tunnelbanor som kör på sekundschema så det är bara att gå rakt över plattformen. I Zurich kör de regelbundet 40 minuters byten mellan t.ex. Stockholm och Hong Kong. Man kan mest konstatera att Sverige om inte rent av ligger efter, i alla fall inte ligger i framkant.

Sen kan man notera att äldre tågvagnar som med nya bromsar och lok bör kunna dras upp till 200 km/h är ungefär hälften så breda invändigt som en Boeing 777. Så i teorin bör man kunna få in en halv förstaklasskonfiguration i en sådan vagn.
 

Palazzi

Medlem
Alltid lika insiktsfulla och bra analyser, kul och se att du är aktiv här igen.

Stort tack för de värmande orden @Elias !

Man får ju en del tid över just (eller åtminstone än mer tid framför datorn). Reseabstinens och isolering är tydligen receptet, även om det känns som lite väl tråkiga omständigheter som drivit mig tillbaks hit :/
 
Toppen