Senaste nytt

Svalbard - var bo och äta?

jsn

Medlem
Fyller jämt till sommaren, och en av funderingarna jag har är att ta med de närmaste till Svalbard några dagar för att uppmärksamma eventet. Har alltid velat åka dit men ännu inte kommit till skott.
Eftersom Corona fortfarande härjar fritt så får bokning av flygbiljetter vänta ett tag till, men boende och restauranger kan kanske börja bli dags att titta efter?
Så,
Var vill vi bo?
Var vill vi äta?
Är det något vi "måste" göra när vi ändå är där?
Alla tips mottages tacksamt :)
 

Knut-Olav

Medlem
Fyller jämt till sommaren, och en av funderingarna jag har är att ta med de närmaste till Svalbard några dagar för att uppmärksamma eventet. Har alltid velat åka dit men ännu inte kommit till skott.
Eftersom Corona fortfarande härjar fritt så får bokning av flygbiljetter vänta ett tag till, men boende och restauranger kan kanske börja bli dags att titta efter?
Så,
Var vill vi bo?
Var vill vi äta?
Är det något vi "måste" göra när vi ändå är där?
Alla tips mottages tacksamt :)

Været er alltid litt av et gamble. Hvilken måned skal du rejse? Utvalget av hoteller og restauranter er begrenset, men Radisson er ok og sannsynligvis det beste alternativet. Hvis du er der i noen dager, vil du ha tid til de fleste restauranter, men ikke stole på luksus.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

fly4fun

Medlem
Man åker inte till Svalbard för hotellupplevelsen. Radisson är väl bäst i byn men sett globalt inget särskilt. Jag personligen skulle rekommendera vandrarhem t.ex. polarriggen som ligger relativt centralt och istället investera pengarna i utflykter/upplevelser. Standarden är lite lägre men det är rent och stämningen är väldigt mysig. Undvik Guesthouse 102 p.g.a. avståndet till byn. Longyearbyen i sig är ganska tråkigt och betas av på nån timme. Restauranger finns väl egentligen bara 2 värda namnet - Kroa och Huset.

Så vad ska man göra på Svalbard? Svaret är utflykter, utflykter och åter utflykter. Egentligen ska man anpassa sina resdatum efter vad man vill göra/uppleva.
https://svalbardadventures.com/en/adventures
På denna sida finns majoriteten av aktiviteterna samlade. Jag personligen tycker snöskoterturer är roligast men dessa erbjuds bara fram till ca 15 maj, men redan efter 1 maj är det risk för snöbrist. Pyramiden och/eller Barentsburg är sevärda. Även turen till gruva 3 i Longyerbyen är väldigt intressant. Men helst ska man som sagt komma ut och uppleva naturen, t.ex. var jag på en snöskotertur i storm i -45 grader i feb 2020 - det blir ett minne för livet. Ju längre ut man kommer, dessuto större chans att se isbjörn. Såg nån statistik att bara 2% av besökarna ser isbjörn.

upload_2021-1-24_22-33-24.png
 
Last edited:
Toppen