Senaste nytt

Strul med resebyrå

mha321

Medlem
Samtidigt låter det på resebyråns sida som de inte försöker dölja sådant. De rekommenderar att man ska köpa genomgående biljetter och ska enligt utsago indikera när något bokas som två enkla och inte en sammanhängande...
 

mha321

Medlem
Jag undrar också vad som händer om jag inte gör något mer. Jag har ju betalt resan och avgången från CPH finns inte längre.

Eftersom du faktiskt varit i kontakt med dem i frågan kan du ju inte gärna hävda att du missat det, så jag skulle tro att du är rökt i det fallet.

Hur långt fram i tiden är resan?
 

NotRyan

Medlem
Nej, 15 minuter lär inte BA boka om till. Om det inte är så att BA redan i förväg vet om att även ditt USA-flyg är ordentligt försenat. Men risken är nog att det kan ligga på två olika bliijetter, och då vet ju inte BA om biljett nr 2... Är det typ idag/imorgon, så har de ju haft hyfsat rejäla IT-problem...
Nej, den ombokningen gör ingen. Det smäller på conformance som räknas mot ordinarie avgångstid även om flighten är försenad... Been there, done that när vi kom in sent från Tokyo och Stockholms-flighten också var försenad. Gott om tid för att komma med, men stopp i security och ombokning!
 

palmen

Moderator
Det är detta som gör att man inte ska boka med resebyråer, allt fungerar självklart bra så länge det inte blir något strul innan avresa.
Det spelar nog ingen roll hur många gånger du pratar med British Airways då det är resebyrån som äger bokningen.

Oklart om de kan friskriva sig från att boka om när något ändras i din bokning om du inte betalar extra. Men du har trots allt godkännt det när du gjorde bokningen. Om du inte betalar detta, vad kommer resebyrån att göra då?
 

ekf

Medlem
Vad jag kan se ligger hela resan på ett bokningsnummer - alla flighter är med British Airways.
Hur många biljettnummer har du? Ditt biljettnummer ser ut som något i stil med 123-1234567890, dvs tre siffror för utfärdande flygbolag, följt av tio siffror.
Det går att ha flera olika biljetter under samma bokningsreferens.
 

Sweden

Medlem
Även om jag bokar via flygbolaget direkt - vilket jag till 99% gör - så kan man få 2 olika biljettnummer!? Min sista ToR bokning med Alitalia via deras hemsida hade jag 2 biljettnummer. Förstod inte varför då jag såg det men nu förstår jag... tror jag :D
 

aldrighemma

Medlem
Även om jag bokar via flygbolaget direkt - vilket jag till 99% gör - så kan man få 2 olika biljettnummer!? Min sista ToR bokning med Alitalia via deras hemsida hade jag 2 biljettnummer. Förstod inte varför då jag såg det men nu förstår jag... tror jag :D
Kan det vara så att du hade fler än 4 flighter? En IATA eticket kan ha max 4 flight coupons, sedan blir det ett nytt eticket nummer för flight 5-8 o s v.
 

Patarei

Medlem
Ungefär samma sak hände mig i september då jag bokade en flygbiljett till Etiopien genom en resebyrå vilket jag alltid brukar göra.

Ett par veckor innan avresa får jag ett mail från resebyrån samt från Ethiopian att dom ombokat mig till dagen därpå eftersom mitt flyg blivit inställt.

En vecka senare får jag nya mail där det står att dom avbokat min utresa helt.
Det var ett himla strul med att försöka få kontakt med någon på resebyrån.
När man ringer så säger en röst att det är tre minuters väntetid.
Efter sex minuter så bryts samtalet, innan man ens fick prata med någon.

Höll på att ringa från 8 på morgonen till 3 på eftermiddagen och lyckades få kontakt med två personer.
Den första sa att han inte kunde göra något, utan att jag fick ringa Ethiopian.

Jag gjorde så, och till slut fick jag tag på någon där, som sa att det var resebyrån som skulle hjälpa mig.

Ringde igen dagen därpå, och fick tag på någon som kunde boka mig dagen innan jag skulle ha åkt ifrån början.

Hon sa att det skulle komma biljetter inom 48 timmar.
Det gjorde det inte.
På torsdagen (jag skulle åka på måndag) ringde jag igen, och till slut svarade någon att biljetter skulle komma inom 48 timmar.

På fredagkvällen kom mina biljetter.

Men det var ett himla strul och stress.
Bäst är förstås att boka direkt med flygbolaget, men när det alltid fungerat bra, så fortsätter man ju på samma sätt.
 
Toppen