Senaste nytt

Strejk Lufthansa 23/11 - 2016

Har bokat en 2-4-1 T&R Johannesburg. Är på väg hem nu. I loungen fick jag ett sms från LH att flighten från München är inställd på grund av strejk. De länkade en webbadress som inte fungerade för ombokning. Jag är redan incheckad med SAA till München och även med LH till Arlanda. Provade deras app och blev bara hänvisade till två LH flighter som har avgång innan jag landat. Vem ringer jag? Tallinn eller LH? Eller har ni andra idéer? Kan jag räkna med att LH sköter ombokning under tiden jag är i luften och att allt är löst när jag landar onsdag morgon? Tips mottages tacksamt. Har några timmar kvar i loungen innan jag lyfter 21.20 lokal tid.
 

olo

Medlem
Skönt att det löst sig så smidigt! Svarar för andra drabbade eller de som söker information framöver.

Min egna erfarenhet tillsammans med vad jag har läst här skiljer det sig mellan utresa och hemresa vem man skall kontakta.

Ut: Operating carrier. Tallinn kommer bara vilja boka om till lediga awardplatser. Operating har mer befogenheter.

Hem: Tallinn/SAS nattkundtjänst har som resebyrå ansvar för att du kommer hem och löser hemresan.
 

agehall

Medlem
Skaffa skype. Finns INGEN anledning att betala 22kr/minut för att ringa idag om man har tillgång till internet.

Eftersom du dessutom ringde till SAS och inte Lufthansa så kan du få svårt att ställa ersättningskrav på Lufthansa enligt EU261/2004. De kommer troligen att hävda att du nu har gjort en frivillig ombokning...

Sedan vill jag påstå att det alltid är operating carrier man ska prata med i dessa lägen. Jag är något förvånad över att SAS kunde göra något alls här.
 
Suck...
Tallinn ringer och säger att de inte kan boka om eftersom jag är incheckad. Jag måste ta kontakt med LH så de kan ta bort min incheckning på flighten som är "cancelled" (!). LH's växel går inte att nå på grund av överbelastning, prova senare har beskedet varit under hela dagen.
Deras app och webbsida finns ingen möjlighet att ta bort en incheckning som redan är gjord om jag inte samtidigt bokar om. Jag kan boka om men bara om jag väljer de två flighterna som avgår innan jag landat.
Moment 22. Återstår att se vad som händer när jag landar i München onsdag morgon.
 
Toppen