Senaste nytt

Strejk igen ser det ut som

trekker

Medlem
Tacka BA som kör med såna grisvillkor istället...
Absolut, tackar båda två. Hela landet är på väg åt helvete så inget konstigt egentligen....

Skollovet i England är väl efter strejken?

School holidays 2017 UK
Vårt lov startar den 13:e, vilket betyder att barnen slutar skolan den 10:e och vi flyger direkt efter det (eller vi hade hoppats på det). Normalt vid strejkt ryker inrikes först vilket betyder att benet mellan MAN och LHR krisar ordentligt.
 

trekker

Medlem
Denna gången har @Homer helt rätt, Unite är riktiga djä**a skit****. Visst BA kanske är lite skyldiga, men Unite har det som vana att sabba så mycket de kan. Facken i Sverige har samma mentalitet, det finns en svetsare vad jag vet som kanske har mer makt än han borde som sabbar lika mycket om inte mer.....
 

NotRyan

Medlem
och vilka är de då?
fackföreningen Unite:s påstående om vad medlemmarna tjänar skiljer sig med ca 50% från vad BA:s uppgifter
och Unite vägrar att gå med på att någon utomstånde får tillgånt till och kontrollerar uppgifterna.
British Airways strikes latest: Why can't the airline and the union agree how much staff actually get paid? | The Independent

Denna gången har @Homer helt rätt, Unite är riktiga djä**a skit****. Visst BA kanske är lite skyldiga, men Unite har det som vana att sabba så mycket de kan. Facken i Sverige har samma mentalitet, det finns en svetsare vad jag vet som kanske har mer makt än han borde som sabbar lika mycket om inte mer.....

Om vi går på arbetsgivarens uppgifter tjänar dom ungefär motsvarande 19 500 kr / månad. Det ligger naturligtvis i det högre spannet. Jag vet inte om jag kan säga att ens det är en bra lön. En typisk lön enligt en kabinanställd i mixed fleet ligger på £1280 / månad inkluderat grundlön, flygtillägg, bonus och commission (på sålt ombord). Döm själv om det är bra....
 

Homer

Medlem
Om vi går på arbetsgivarens uppgifter tjänar dom ungefär motsvarande 19 500 kr / månad. .

Öh
Enligt BA:s uppgifter är det vad den som tjänar minst tjänar och snittet är £24k

BA says it has checked the pay of full-time Mixed Fleet crew, and insists the least that anyone earned in a year was £21,151.
The average was over £24,000 — 50 per cent higher than the union’s estimate.

Facket vägrar som sagt att gå med på att någon utomstående granskar påståendena.

Vad som är en bra lön eller inte är en annan diskussion.
 
Last edited:

trekker

Medlem
Det ser fortfarande ut som det blir strejk, det blir väl som vanligt att UK Domestic ryker först. Detta betyder isåfall att vi behöver bli ombokade, vilket BA verkar vara säkra på att de kommer klara för alla berörda. Men vad för rättigheter har man och vad kan man kräva? Vi kan inte (iallafall inte enligt brittisk lag) flyga innan kl 17 då barnen inte slutar skolan förrens kl 15.30. Vi har sedan bokat flyg med SAS ARN-UME kl 10.00 dagen efter.

Tittar jag på alternativen MAN-(vad som helst)-ARN den 10:e Februari så verkar det endast gå med AY (inom oneworld) men detta med övernattning i Helsingfors. Vi har redan hotell bokat på ARN som inte är avbokningsbart. SAS flyger direkt till ARN men är ju som sagt inte med i Oneworld.

BA kommer komma ut med information på torsdag men jag tänkte försöka vara förberedd.
 

Canadien

Medlem
Är det viktigt att ni kommer fram hyffsat i tid? Isåfall hade jag tagit tag i det själv och säkrat upp med andra biljetter. Är det mindre viktigt ifall ni blir någon dag sena så kan ni ju låta BA boka om er när strejken är ett faktum.
 
Toppen