Senaste nytt

Streckkod på baksidan av pass, behövs den?

AABack2ARN

Medlem
Har ibland sett streckkoden på passet skannas typ på Ica när man köper öl, istället för riktig legitimationskontroll.

Så mitt förslag är att byta streckkodsklisterlapp med barnen och legitimera dig med passet och låta rättshaveristen i dig hantera "the computer says no" om du ska köpa folköl!

Det är ju imponerande att Icas scannrar är uppkopplade mot någon form av nationellt passregister som kan översätta passnumret till ett personnummer och därmed fungera som ålderskontroll ;)

Streckkoden innehåller enbart passnumret på exakt samma sätt som det är beskrivet under själva koden. I mitt fall en inledande nolla, passnumret (8 siffror) och en avslutande checksiffra. Formatet som används är "Interleaved2of5"
 

apknug

Medlem
Det är ju imponerande att Icas scannrar är uppkopplade mot någon form av nationellt passregister som kan översätta passnumret till ett personnummer och därmed fungera som ålderskontroll ;)

Streckkoden innehåller enbart passnumret på exakt samma sätt som det är beskrivet under själva koden. I mitt fall en inledande nolla, passnumret (8 siffror) och en avslutande checksiffra. Formatet som används är "Interleaved2of5"
Misstänker att den som skrivit inlägget har blandat ihop det med en scanning av baksidan på ett körkort som innehåller personnummer.
 

Syversen

Medlem
Det är ju imponerande att Icas scannrar är uppkopplade mot någon form av nationellt passregister som kan översätta passnumret till ett personnummer och därmed fungera som ålderskontroll ;)

Streckkoden innehåller enbart passnumret på exakt samma sätt som det är beskrivet under själva koden. I mitt fall en inledande nolla, passnumret (8 siffror) och en avslutande checksiffra. Formatet som används är "Interleaved2of5"

Det måste inte nödvändigtvis göras göras ett uppslag mot något system, man kan spara dokumentnummer på pass/körkort/ID-handling i vissa sammanhang enbart för att styrka att man gjort en ID-kontroll.
 
Toppen