Senaste nytt

Streckkod på baksidan av pass, behövs den?

Mange.P

Medlem
Hej! Behöver man verkligen streckkoden på baksidan av passen? Jag har alltid petat bort den på mina pass eftersom jag vet att det är något man har för att genomföra polisens leverans. På ett pass jag hade lät jag streckkoden vara kvar, men den slets ut på mindre än 1 år, och då plockade jag bort den. Det är ju inga tåliga saker, de där klisterlapparna.

Men idag sa någon i en Facebookgrupp att en familjemedlem blivit nekad att gå ombord ett flyg till USA för att det inte gick att läsa streckkoden på klisterlappen. Kan detta verkligen vara sant? Alltså, folk i andra länder har inte vita klisterlappar på sina pass, jag ser mest bara svenskar som har det. Jag har rest till 42 länder och aldrig haft problem med mina pass som saknar dessa klisterlappar, dock har jag inte varit i USA men ska snart. Det kan väl inte vara så att man får problem för en liten klisterlapp som polisen använder för spårning av passleverans?
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Kan detta verkligen vara sant?
Nej, mest troligtvis inte. Du ska inte tro allt du läser. ”Folk på facebook” är kanske inte en särskilt trovärdig källa?!

Jag har rest till/från USA fler gånger än vad jag någonsin brytt mig om att räkna. Streckkoden på baksidan av passet behövs inte, sluta oroa dig. Det som använda är de två maskinläsbara raderna längst ned på den hårda, plastade fotosidan i passet.
 

mha321

Medlem
Nej.

Man blir nekad inträde/ombordstigning till USA om man inte har ett pass som är maskinläsligt. Men det handlar om de nedersta raderna inuti passet som måste vara hela och I rätt format, och har absolut inget mer en lös klisterlapp på utsidan att göra.
 

fcx

Medlem
Den svenska streckkoden behövs inte, men ibland så sätter amerikanarna egna små klisterlappar på baksidan av passet när de kollar det/dig.
 

RickardG

Medlem
Streckkoden på baksidan av passet är endast till för att göra processen med tillverkning och utlämning smidigare. Så fort du fått passet kan du ta bort den klisterlappen.
 

ekf

Medlem
Det enda som talar för att lämna kvar klisterlappen är att borttagandet eventuellt kan skada själva passet om klistret sitter för hårt. Passet är ju tekniskt sett ogiltigt om det är skadat. Dock så är det ett snällt lim på de där etiketterna numera och jag har aldrig hört någon som fått problem pga just den teknikaliteten…
 

Mange.P

Medlem
Tack för svaren! Då var det som jag trodde, att klisterlapparna inte behövs. Passet är mycket snyggare utan klisterlapparna, det är som att ta bort prislappen på något man köpt. Det var snällt lim, man ser inte att det varit några klisterlappar där.
 

fcx

Medlem
Det enda som talar för att lämna kvar klisterlappen är att borttagandet eventuellt kan skada själva passet om klistret sitter för hårt. Passet är ju tekniskt sett ogiltigt om det är skadat. Dock så är det ett snällt lim på de där etiketterna numera och jag har aldrig hört någon som fått problem pga just den teknikaliteten…
Man bör ta bort lappen omedelbart, så ger man inte klistret en chans att klibba till sig.
 

Morgan

Medlem
Har ibland sett streckkoden på passet skannas typ på Ica när man köper öl, istället för riktig legitimationskontroll.

Så mitt förslag är att byta streckkodsklisterlapp med barnen och legitimera dig med passet och låta rättshaveristen i dig hantera "the computer says no" om du ska köpa folköl!
 
Toppen