Senaste nytt

Stora besparingar hos Lufthansa

Concorde

Founding Member
Nu tryckte jag på rätt knapp. Ursäkta Senator att jag kom åt redigera knappen. Det var absolut inte med mening.

____

Inte riktigt.
747-400 och 767-300 kör samma motorer och överlag väldigt lika i underhålls avseende för BA.
A340-600 har helt andra motorer än A330 samt 340-2/300, dvs olika i underhålls avseende för LH.
Cityflyer kör endast Embraer 170/175/190/195.

Så du får en flotta som är nästan 50% mer homogen än LH. AHO har en poäng med att LH Tech underhåller många plan åt andra. Men den trenden lutar mer åt Asien idag. Många skeppar sina maskiner dit för underhåll.

LH kommer ju inte droppa F helt och hållet. Journalister skriver för att skapa rubriker. Det var likadant förra året när BA skar ner på sina F rutter. Flera skrev att "man lägger ned First" vilket ju var osant.

Snarare, precis som BA, kommer LH fokusera F på de rutter där det finns volymer. Viktiga nav i Asien samt Nordamerika. LH har inte heller lyxen som BA har. London är Europas finanscentrum. London är ett centrum för underhållning. Du har alltså skytteltrafik med bankers till NYC, samt massor med folk som gärna flyger F till La-la-Land.
 

Senator

Moderator
Nu tryckte jag på rätt knapp. Ursäkta Senator att jag kom åt redigera knappen. Det var absolut inte med mening.

____

Inte riktigt.
747-400 och 767-300 kör samma motorer och överlag väldigt lika i underhålls avseende för BA.
A340-600 har helt andra motorer än A330 samt 340-2/300, dvs olika i underhålls avseende för LH.
Cityflyer kör endast Embraer 170/175/190/195.

Så du får en flotta som är nästan 50% mer homogen än LH. AHO har en poäng med att LH Tech underhåller många plan åt andra. Men den trenden lutar mer åt Asien idag. Många skeppar sina maskiner dit för underhåll.

LH kommer ju inte droppa F helt och hållet. Journalister skriver för att skapa rubriker. Det var likadant förra året när BA skar ner på sina F rutter. Flera skrev att "man lägger ned First" vilket ju var osant.

Snarare, precis som BA, kommer LH fokusera F på de rutter där det finns volymer. Viktiga nav i Asien samt Nordamerika. LH har inte heller lyxen som BA har. London är Europas finanscentrum. London är ett centrum för underhållning. Du har alltså skytteltrafik med bankers till NYC, samt massor med folk som gärna flyger F till La-la-Land.

Concorde, det är lugnt men låt mig korrigera dig i alla fall :cool:

Jag tänkte mer på certifiering av piloter och kabinpersonal. Där är det så att man har en certifiering för båda grupper så tar vi t.ex. LH:
A330-xxx/A340-xxx
A320 familjen
B737 familjen
B747-400
Nya A380
Nya B747-8i

På BA skulle då personalen ha:
A320 familjen
B737 familjen
B767-300ER
B777-xxx
B747-400
Nya A380
Nya B787

Sen är det klart att teknik delen med motorer och annat är viktig. Men med tanke på att anställda är största kostnaden inom LH Group (mer än bränsle) så behöver man logiskt flera anställda per flygtyp.

Kontentan i min värld är att BA inte (än) har försprång på LH här. Dock håller båda på att säga "hej då" till OLD GEN B737-or samt ta in nya flygtyper i flottan. Det har jo tagit tid för BA att introducera "Mixed Fleet" på LHR basen något LH har haft under många år.

Dotterbolagen med små flygplan är LH däremot utsprida på massor av olika kärror, mer så än BA CitiFlyer.
 
Toppen