Senaste nytt

Stora besparingar hos Lufthansa

twiggs

Medlem
SAS försökte med något liknande, Snowflake, men det var ju inget separat bolag och blev föga förvånande ett totalfiasco.
Utan att försöka minska personalkostnaden tänkte de sälja billiga biljetter.

Det för mig mest förvånande var att man till detta bolag lät måla om ett antal Boeing 737-800 som enbart hade 150 säten till detta bolag medan man lät samma plan med 179 säten flyga kvar hos SAS. Och ännu en märklig uppgift: SAS-värdinnorna hade avtalat att man trots 150 säten ombord på planet alltid skulle bemanna med 4-5 värdinnor trots att minimikravet bara låg på 3. Satte man in fler säten i flygplanet? Tog man bort klausulen kring bemanningen?

Givetvis inte! Projektet var dödsdömt redan innan det börjat.
 
undras om det är därför de ställde in 747-8i eventet i morgon.. Maskinen kanske åker in och first slits ut. Men vad jag fattade det som så skulle första 747-8i köra på Nordamerika och Indien. Destinationer som jag kan tänka mig F skulle gå bra på...
 

Senator

Moderator
undras om det är därför de ställde in 747-8i eventet i morgon.. Maskinen kanske åker in och first slits ut. Men vad jag fattade det som så skulle första 747-8i köra på Nordamerika och Indien. Destinationer som jag kan tänka mig F skulle gå bra på...

Svårt att se att man ställer in för detta, men man vet aldrig..
 
Det är väldigt lätt att skylla på oljepriset. Men till saken hör att JetFuel faktiskt är förtilfället nästan 2% billigare än va det var för ett år sedan.
Senast jag skrev på tyckte jag det stog $3.22/gallon.

Samtliga bolag har suttit ganska still och sett Middle East carriers ta över den extremt viktiga marknaden till asien.
Jag tror folk vill flyga sitt landsbolag men när det skiljer så mycket i pris så blir det svårt. OCH det är väldigt svårt för EU företagen att konkurera med tex EK där en cabin crew tjänar 2000euro i månaden och jobbar 11dagar i sträck sedan ledig ett par dagar. Minns inte exakt hur de jobbade men väldigt mer än EU tillåter folk att jobba.
 

MarcusC

Medlem
Det här med germanwings kan bli lite surt...jag tror inte man får lounge access om man inte är SEN (dvs funkar ej för star gold)..lite som Wideroe inom SK....kan bli surt om alla "regional" rutter ska vara germanwings :(
Man får väl knappast heller poäng hos andra program än m&m på GW?!
 

Palazzi

Medlem
Stämmer bra....bara HON & SEN som kommer få lounge-access med Germanwings..... Verkar ju bra konstigt kan man tycka, om alternativa flygningar samtidigt försvinner.

Måtte det ändras innan "mergen" träder i kraft officiellt !

PS. "mergen" = försvenskad version av merge, och i bestämd form . Jag uppfann det nyss, men det blev inte så bra som jag hoppats :D
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Stämmer bra....bara HON & SEN som kommer få lounge-access med Germanwings..... Verkar ju bra konstigt kan man tycka, om alternativa flygningar samtidigt försvinner.

Måtte det ändras innan "mergen" träder i kraft officiellt !

PS. "mergen" = försvenskad version av merge, och i bestämd form . Jag uppfann det nyss, men det blev inte så bra som jag hoppats :D
Jo det bör/lär väl ändras..eller att GW på något vis ändå integreras i LH, typ flyger (operated germanwings) med LH flightnummer (som augsburg airways, air dolomiti med flera)...?!
 

twiggs

Medlem
Jo det bör/lär väl ändras..eller att GW på något vis ändå integreras i LH, typ flyger (operated germanwings) med LH flightnummer (som augsburg airways, air dolomiti med flera)...?!

Att det skulle bli så på viktigare Germanwingslinjer var det tänkt från början, fast precis som i Air Dolomitis fall att man flyger i egna färger med en logga "Partner of Lufthansa", med LH-kod och flera andra fördelar var det tänkt att bli hörde jag av en vän med någorlunda insyn i detta. Fast det var något/någon som gjorde att dessa idéer snabbt försvann.
 

Palazzi

Medlem
Jo det bör/lär väl ändras..eller att GW på något vis ändå integreras i LH, typ flyger (operated germanwings) med LH flightnummer (som augsburg airways, air dolomiti med flera)...?!


Ja. Det kanske blir som när jag flyger till Bergamo med Lufthansa. Då åker man ARN-FRA med LH , sedan ska det vara air dolomiti till BGY, men den opereras alltid av Augsburg...:confused:

Snart blir kanske den första delen flygs av Germanwings också... LH till BGY utan att sätta sig i ett Lufthansa-plan...

PS. Loungetillgång på BGY har man iofs inte ändå...
 
Toppen