Senaste nytt

Stor guide: SAS nye Business Class, Premium Economy (SAS Plus) og Economy Class (SAS Go) på...

Redaktionen

Medlem
SAS-new-business-class-SAS-Business-02-564x211.jpg

I februar 2015 var der premiere for SAS nye kabineprodukter på langruterne – dvs. den nye Business Class (SAS Business), Premium Economy (SAS Plus) og Economy Class (SAS Go). Vi summerer her de nye kabineprodukter og viser samtidigt nogle af de første billeder af kabiner og sæder.

SAS nye Business Class (SAS Business)


Den største forandring er det nye sæde som bliver “fully flat”, hvilket indebærer at sædet bliver til en fuldstændig horisontalt flad seng når det lægges ned om natten og på den måde minder om en almindelig seng på jorden. Sengen bliver mindst 196 cm lang. En spændende nyhed er samarbejdet med den svenske sengeproducent Hästens som står for dyner, pudder og den tynde madras der redes op – naturligvis i det velkendte ternede mønster.


SAS nye business class – SAS Business


En anden stor forandring er kabinekonfigurationen, den tidligere 2-2-2 med seks sæder i bredden udskiftes med en nyere variant, 1-2-1, med kun fire sæder i bredden. Et sæde ved hvert vindue og to sæder i midten. Fordelen er at alle passagerer har direkte adgang til midtergangen, uden først at skulle klatre over en anden passager.

Konfigurationen er “staggerede seating” hvilket indebærer at sæderne er placeret i et siksak-mønster i kabinen. Når sæderne lægges ned kører dele af sædet ind under det som er aflægningsbordet for sædet foran og på den måde udnyttes pladsen ombord bedst muligt. Sædemodellen er helt nyudviklet og med undtagelse af australske Qantas er SAS de eneste som har denne model.


SAS nye business class – SAS Business


Foran sædet findes en 15-tommer skærm, betydeligt større end den 10,4-tommer skærm som fandtes tidligere. Skærmen er i HD-opløsning. Ved siden findes to fag til læsemateriale, det nederste dog anvendes til blandt andet sikkerhedsbrochuren.

Ved siden af sædet findes et aflægningsbord til personlige ejendele, glas og tallerkener. Der findes også en stor hylde og en holder til en vandflaske, her må dog ikke opbevares ting under start og landing. Sædet har to betjeningspaneler til at lægge det ned og styre de forskellige funktioner, et større panel ved læselampen samt et mindre panel ved siden armlænet som har et antal forudindstillede positioner. Sidstnævnte er enkel at nå når sædet er lagt ned. En smart funktion er at sædets hårhed kan justeres ved hjælp af betjeningspanelerne.


SAS nye business class – SAS Business


Farvevalget er i mestendels gråt med detaljer i orange. Tanken er at skabe en mere nutidig oplevelse samtidigt som SAS vil tage vare på og arbejde videre med det skandinaviske tema som man har haft i mange år. Den populære buffet ved dør nummer 2 findes stadig, men med et helt nyt design.

På Airbus A330 findes 32 sæder på business class (tidligere 34) og på Airbus A340 40 sæder (tidligere 46).

Vores indtryk: De første overvejelser gik på om de mørke farver ville gøre kabinen mørk, men det er ikke tilfældet og meget skyldes at vægge og lofter stadig er hvide. Tværtimod giver kabinen et suverænt første indtryk, i særdeleshed når belysningseffekterne er slået til. Alt virker friskt, moderne og gennemtænkt. Den stofklædte væg længst fremme i kabinen giver et anderledes indtryk og det nye design af buffeten ved dør 2 er rigtigt lækkert. Det er svært ikke at blive imponeret.


SAS nye business class – SAS Business

SAS nye Premium Economy (SAS Plus)


SAS beskriver selv det nye SAS Plus som “en helt ny oplevelse”. Sædet er anderledes i forhold til det tidligere produkt og farvevalget er også anderledes, med en mørkegrå farve som ifølge SAS skal nedtone tempoet. Til forskel fra tidligere findes bordet opbevaret i armlænet istedet for på sæderyggen af sædet foran. Hvert sæde har egen stikkontakt og eget USB-stik.


SAS nye premium economy – SAS Plus


Konfigurationen er fortsat 2-3-2, men benplads i omegnen af 37-38 tommer. Hvert sæde har også en fodstøtte som kan slås ned og reguleres ved at trykke på en knap. Foran sædet findes en skærm på 12 tommer i HD-opløsning, skærmen er dobbelt så stor som i det gamle SAS Plus hvor den kun var på 6,4 tommer.


SAS nye premium economy – SAS Plus


I SAS Plus på fremfor alt Airbus A330 øges antallet af sæder markant, fra tidligere 35 til nu 56 sæder, en forøgelse på 60 procent. Dette gøres da SAS oplever stor efterspørgsel efter netop Premium Economy i de markeder hvor man anvender Airbus A330.

Vores indtryk: Sædet tilbyder mere plads end almindelig økonomiklasse og har desuden fodstøtte og regulerbar nakkestøtte. I testsædet på forreste række var benstøtten dog indbygget i sædekonstruktionen og viste sig at være noget besværligt at slå ud, med en separat knap i siden af sædet. I øvrigt et bekvemt sæde med en betydeligt større skærm end tidligere.


SAS nye premium economy – SAS Plus

SAS nye Economy Class (SAS Go)


SAS nye sæder på economy class (SAS Go) tilbyder også forandringer i form af bedre ergonomi og bedre sidde/sovekomfort. Sædet har en separat funktion som gør at sædepudens forkant hæves når sæderyggen lænes tilbage, hvilket giver en bedre soveoplevelse. Selvom benpladsen ikke adskiller sig nævneværdigt fra det gamle produkt (stadig 31-32 tommers benplads) gør sædets struktur og opbygning at det virker mere rummeligt end det faktisk er.


SAS nye economy class – SAS Go


Alle sæder har nye skærme i HD-opløsning som er 9 tommer store (de nuværende er 6,4 tommer). Hvert sædepar har desuden en stikkontakt og et USB-stik (til forskel fra SAS Plus og SAS Business hvor der er et sæt per sæde).


SAS nye economy class – SAS Go


Vores indtryk: Det stemmer ganske fint at sædepuden kører lidt op når sædet lægges ned, hvilket faktisk skaber en mere naturlig og behagelig soveposition. Også stoleryggen har fået et nyt design hvilket gør at der er ganske god plads til knæene. Der er ikke noget luksus, men for at være økonomiklasse fungere det overraskende godt. En god skærm med høj opløsning er også et stort plus.


SAS nya economy class – SAS Go

Nyt underholdningssystem og trådløst internet


Der er blevet installeret nyt underholdningssystem på samtligte klasser, udviklet af Zodiac og baseret på deres RAVE-løsning. Mere end 20 flyselskaber anvender i dag Zodiacs underholdningssystemer. Underholdningssystemet tilbyder naturligvis AVOD (Audio Video On-Demand) og det gælder for alle kabineklasser.


SAS nye underholdningssystem


Systemet rummer omkring 200 titler fordelt på en blanding af film, dokumentarer og TV-serier samt en mindre udvalg af musik. Via underholdningssystemet kan man også finde seneste Scandinavian Traveller (SAS eget magasin), buy onboard-menuen i SAS Go, et helt ny flykort og flere forskellige spil. Så småt vender cockpitkameraet også tilbage, så snart SAS har fået et mere moderne kamera. Man håber på også at få en SAS-kanal i underholdningssystemet med nogle af SAS egne kortfilm samt lidt tips og tricks.


SAS nye underholdningssystem


Menuerne findes på engelsk, japansk og kinesisk, men ikke på nogen af de skandinaviske sprog. Man finder dog en del skandinaviske titler blandt udvalget, eksempelvis et afsnit af den populære svenske TV-serie “Solsidan” eller en dokumentar om toglinjen mellem Oslo og Bergen.

Underholdningssystemet må anvendes lige fra man kommer ombord og man behøver således ikke at vente til flyet er i luften.

I samtlige klasser findes trykfølsomme skærme i HD-opløsning, som alle er større end deres forgængere. Desuden findes der trådløst internet ombord, gratis for passagerer på SAS Plus og SAS Business og EuroBonus Guld- og Diamantmedlemmer.

Læs mere »
 
Toppen