Senaste nytt

Stor efterfrågan på Boston: SAS utökar till en daglig avgång

BusinessClass

Redaktör
Från och med sommarprogrammet 2019 flyger SAS till Boston en gång om dagen från Köpenhamn. SAS ökar från fyra avgångar i veckan till en daglig avgång. SAS utökar till Boston. Efterfrågan från både affärsresenärer och semesterresenärer ökar och därför flyger SAS dagligen från sommarprogrammet 2019. – Boston är en populär destination i sommarprogrammet och därför…
 

HenrikE

Ny medlem
SAS känns inte som ”mitt” bolag, är svensk och bor nära vår huvudstad. Tycker det är under all kritik att de flesta långlinjer läggs från lillebror Danmark. Då flyger jag hellre Finnair österut, nej förresten kan även ta ett byte i London på väg till Asien bara som protest mot SAS som sålt sin stolthet till Danmark.
 

Brandten

Medlem
"Tidtabellen är väldigt bra och det ger även våra kunder i Sverige och Norge möjlighet att flyga via Kastrup, säger Karl Sandlund, EVP Commercial."
Är det avgång kl0300 från CPH då eller, +1h taxa/takeoff/climb så 3h servering och 1h frukost 2h innan landning kl2000?! :rolleyes:

Edit: Ok då, jag ska komma med något seriöst också. Kul med dagliga långdistans även om det är från CPH (hade ju som HenrikE föredragit ARN menmen). Har aldrig varit i Boston men vill gärna dra dit en helg och kolla läget, käka gott och samla lite baspoäng på kuppen (om man nu får några). Ska genast kolla igenom gamla BC trådar om Boston. :)
 

Berglund

Medlem
@Brandten jag har arbetat i Boston.
Man går Freedom Trail, en markerad slinga runt de centrala, historiska platserna i staden. Markeras med röd färg i trottoaren. Man äter, vår/sommar/höst utomhus på Barking Crab nere i hamnen och går till Sonsie’s på kvällen. Glöm inte att ta en öl nere i källaren på restaurangen där TV serien Cheers spelades in! Självklart skall du även besöka Harvard och John F. Kennedy Presidential Library.

I Boston genomfördes tidigt 2000-tal ett av de största ingenjörsprojekten någonsin, när man genomförde ”The Big Dig” och grävde biltunnlar under större delen av staden. Detta för att stoppa ned majoriteten av trafiken där och avlasta gatumiljön. Har blivit fantastiskt mycket bättre och är numera väldigt smidigt! Förr var trafiksituationen kaotisk vilken eftermiddag som helst. Kunde ta timmar att komma hem och en del dagar övernattade vi till och med på kontoret för det var inte ens lönt att försöka åka hem!
 

Senator

Moderator
Jag är helt med Herr @Berglund gällande Boston. En utomordentlig härlig stad, där mycket har hänt på senare åren:

1. Boston/Cambridge är om jag minns rätt tvåa gällande riskkapital efter Silicon Valley: Xconomy: Boston VC Continues Surge in Q1; Here are the Top 10 Deals Mycket spännande bolag på gång, med fokus på bland annat biotech. Inte så konstigt med tanke på M.I.T på andra sidan av Charles River.

2. Ett antall större bolag har flyttat sitt HQ till Boston (GE är ett av dom, men det är kanske inte ett bra täcken :eek: )
These Are The 100 Largest Companies In Massachusetts - Zippia
Staden har jobbat aktivt med att möjliggöra för bolag att flytta till "Seaport"

3. Beantown är nästan lika med "Sportstown USA". Tänk Bruins, Celtics, RedSox och Patriots

4. Jag tror det finns över 50 universitet och högskolor inom "The Greater Boston Metropolitan Area" som är en del av stadens hjärna och hjärta

Sedan kommentaren från @HenrikE gällande CPH. Några saker att komma ihåg:
1. Vi har en evig diskussion om prissättning från Danmark. Det verkar som den danska köpkraften är mycket högre med tanke på snittpriser. Så yielden för SAS är nog bättre: Eviga diskussionen om prissättning av biljetter med avresa från Köpenhamn / København | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

2. Den norska marknaden är viktig för SAS, och anknytningar från Norge till CPH är nog mer lönsamma för SAS. Det är bara att titta på Stavanger-Sola (SVG) med 5-6x per dag till CPH, medan man har svårt att få ihop 1x per dag till ARN. Bergen (BGO) är samma sak.

3. Om jag minns rätt, så finns det ca 80m människor inom 75min flygtid från CPH. Det gör det inte från ARN. Jag tycker ha läst att runt 20% av den interkontinentala trafiken från CPH är den tyska marknaden. Svårt att tänka mig att den skulle flytta med till ARN.

Jag tror vi som bor i Storstockholm/Mälardalen överskattar vår egen "importance" ibland. Om det var lönsamt att öppna flera direktrutter från Arlanda hade någon (inklusive SAS) redan gjort detta.
 

palmen

Moderator
En sak att komma ihåg med Boston är att hotellpriserna ofta är väldigt höga. Hittar man en billig flygbiljett kan den besparingen vara uppäten på första hotellnatten om man har otur. Det är inte ovanligt att ett rum centralt i Boston på de billigare hotellen kostar 2-3000 kronor natten.
 

Kimmen00

Medlem
Jepp.. vi var i boston 2016 sommaren och det var skyhöga priser. Vi körde på poäng på IHG samt Hilton. Det var extremt mkt mer förmånligare.
 
Toppen