Senaste nytt

Stockholm Arlanda flygplats godkänd för US pre-clearance

JonasK

Medlem
Syftet med pre-clearance har aldrig varit att göra det lätt för resenärerna, utan det har varit ett sätt att stoppa ej önskvärda personer redan innan de kommit till USA och där kostar resurser. Men man marknadsför det som en bra grej för resenärerna. Och det kanske det blir för de flesta. Jag tror inte mottagningen av konceptet varit lika bra om man sålt in det med amerikansk gränskontroll (inklusive beväpnad personal?) i medierna.
Det som talar emot detta är ju att man främst byggt Pre Clearence i länder som t ex Kanada. Är ju knappast därifrån som det kommer icke önskvärda personer och icke önskvärda därifrån kan ju i princip bara traska över gränsen långt från kontrollerna. Finns ju knappast några hinder efter den gränsen. Skulle huvudsyftet vara att stoppa icke önskvärda så borde dom ha satsat på Pre Clearence i t ex Mexico, Sydamerika och Arabländerna snarare än Kanada och Europa.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Ursprungligen var nog iden att hjälpa passagerare genom att möjliggöra flyg från exempelvis Kanada och Karibien till ett stort antal amerikanska flygplatser där det inte fanns immigrationsmöjligheter. Jag kan tänka mig att när programmet startade var det ganska få gateways till USA som hanterade immigration.

Idag (vidhåller jag personligen) är nog syftet mer av att "mota olle i grind" samt att avlasta systemet.
 

Homer

Medlem
Har någon hört om det blir preclearence på arlanda? Jag vet att covid har fördröjt allt men någon här kanske har hört nåt?

Jag citerar mig själv från en annan tråd, i en post från 13/12 2018.

Därefter har inte mycket hänt, förutom corona och andra små detaljer
t.ex att det inget flygbolag flyger från Arlanda till USA.
Det är inte inte bara i Sverige som det varit tyst, det har inte hänt någonting på
de andra platserna som var på tapeten, och det beror på
Trump:s lagändring Trump travel ban: Pre-clearance and why it matters - BBC News


Ny lagstiftning föreslås för preclearance på Arlanda - Regeringen.se

För att genomföra avtalen föreslår Preclearanceutredningen två nya författningar och ändringar i tiotalet andra. Utredningen föreslår bland annat:
  • En ny lag ska reglera förutsättningarna för amerikansk myndighetsutövning på svenskt territorium och vilka befogenheter de amerikanska inresekontrollanterna har i Sverige.
  • De amerikanska inresekontrollanterna på Arlanda ska ha rätt att arbeta i amerikansk uniform samt kunna vara utrustade med batong, handfängsel och pepparspray (OC-spray). De ska även kunna ha tillgång till pistol eller revolver, men dessa får endast användas för att avvärja ett överhängande brottsligt angrepp på person i kontrollområdet och ska förvaras inlåsta under övrig tid.
  • I enlighet med avtalen ska den amerikanska personal som arbetar i Sverige, liksom deras anhöriga, ha immunitet och privilegier i viss omfattning.
Utöver förslag innehåller betänkandet även bedömningar när det gäller bl.a. enskildas rättssäkerhet, dataskydd samt vissa frågor om sekretess och migration.


Här är utredningen, överlämnade sittbetänkande i juni 2017, i sin helhet:
Betänkande av Utredningen om amerikansk inresekontroll på Arlanda (Preclearanceutredningen)
https://data.riksdagen.se/fil/2E3F7383-489B-4EC5-8A4E-7036F534AB07 "


Nu har det uppenbarligen tagits nya initiativ från amerikansk sida, att Bryssel blev först kanske var en tillfällighet.
Även Nederländerna har återupptagit förhandlingarna igen.



Sep 29, 2020
The move is part of newly reinvigorated effort to expand preclearance to additional foreign airports, CBP said during a press call on Tuesday.
Clint Lamm, CBP’s director of preclearance field operations said CBP was very close to finalizing deals to have preclearance
at El Dorado International Airport in Bogota, Colombia, and at Amsterdam Schiphol as well.

U.S. Customs Is Bringing Preclearance to More Foreign Airports
 

micsjo

Medlem
Jag citerar mig själv från en annan tråd, i en post från 13/12 2018.

Sep 29, 2020
The move is part of newly reinvigorated effort to expand preclearance to additional foreign airports, CBP said during a press call on Tuesday.
Clint Lamm, CBP’s director of preclearance field operations said CBP was very close to finalizing deals to have preclearance
at El Dorado International Airport in Bogota, Colombia, and at Amsterdam Schiphol as well.

U.S. Customs Is Bringing Preclearance to More Foreign Airports

Lätt OT men... är det en slump att haschdimmornas Amsterdam och kokainets huvudstad Bogota ska ha pre-clearance?
 
Toppen