Senaste nytt

Status 2020-03-25: den uppskattade finansiella smällen för flyget

Homer

Medlem
Bloomberg - Ryanair Is Right About ‘Crack Cocaine’ Airline Bailouts
Air France-KLM and Lufthansa could end up with 20 billion euros of taxpayer cash.
How is that fair on better-managed rivals like British Airways?

Lufthansa has brazenly threatened to seek creditor protection if the details of a more than 8 billion-euro German rescue aren’t to its liking.
In contrast, the terms of Oslo’s support for Norwegian Air Shuttle ASA are severe.

After being bailed out, Lufthansa and Air France-KLM will have to divert more of what little cash they generate to servicing a bigger debt pile.
No wonder banks and capital markets aren’t willing to lend airlines more cash without government guarantees.

The lesson for the famously abrasive O’Leary is to devote less time trying to outcompete rivals and more time getting cozy with politicians.
 

igelkotten

Medlem

Det är nog full panik på Gatwick. Virgin har lämnat, och BA lär också göra det - i båda fallen till förmån för Heathrow. Tapp på över 20% av trafiken. Konverteringen av deras emergency runway har planerats sedan ifjol, sedan de nya ägarna förvärvade Gatwick. Det var en del av deras plan på att få avkastning på deras investering, och de har i dagsläget inget annat val än att satsa på detta för att kunna konkurrera med Heathrow för att överleva. Som ägare av en flygplats finns det inte så många sätt att öka intäkter, och jag antar att höjda avgifter inte är på tapeten under rådande förhållanden.
 

igelkotten

Medlem
Bloomberg - Ryanair Is Right About ‘Crack Cocaine’ Airline Bailouts
Air France-KLM and Lufthansa could end up with 20 billion euros of taxpayer cash.
How is that fair on better-managed rivals like British Airways?

Lufthansa has brazenly threatened to seek creditor protection if the details of a more than 8 billion-euro German rescue aren’t to its liking.
In contrast, the terms of Oslo’s support for Norwegian Air Shuttle ASA are severe.

After being bailed out, Lufthansa and Air France-KLM will have to divert more of what little cash they generate to servicing a bigger debt pile.
No wonder banks and capital markets aren’t willing to lend airlines more cash without government guarantees.

The lesson for the famously abrasive O’Leary is to devote less time trying to outcompete rivals and more time getting cozy with politicians.

Läste idag att Alitalia får 3 miljarder euro i kapital från italienska staten. Samtidigt annonserar Alitalia att de permitterar 50% av sina anställda, vars löner också betalas av staten, och är alltså utöver de 3 miljarder euro de får. Onekligen crack cocaine...
 

Jönsson

Medlem
Det är nog full panik på Gatwick. Virgin har lämnat, och BA lär också göra det - i båda fallen till förmån för Heathrow. Tapp på över 20% av trafiken. Konverteringen av deras emergency runway har planerats sedan ifjol, sedan de nya ägarna förvärvade Gatwick. Det var en del av deras plan på att få avkastning på deras investering, och de har i dagsläget inget annat val än att satsa på detta för att kunna konkurrera med Heathrow för att överleva. Som ägare av en flygplats finns det inte så många sätt att öka intäkter, och jag antar att höjda avgifter inte är på tapeten under rådande förhållanden.
Med tanke på den normala trängseln på londonflygplaserna så lär man ändå inte ha några problem att uppnå vinstgenererande nivå efter att krisen är över. Så länge flera av de stora bolagen tvingas klappa igen dvs.
 

Senator

Moderator
Delta är kanske det av de amerikanska bolagen som senaste 10 åren har byggd den starkaste finansiella ställningen. Idag har Delta annonserat deras kvartal 3 resultat:
Delta posts staggering Q3 loss as coronavirus hits demand, layoffs mount

Det krävs ingen ekonomexamen att förstå att en förlust på $6,9mrd före skatt på intäkter $3,1mrd är jobbigt. Den gode nyheten är att cash-burn-rate nu är nere på $24m per dag :eek: Sjuka siffror.
 

Gweilo_2

Medlem
Från Sydsvenskan;

Kastrup passagerarsiffror -83,1% för september, blytungt....

Topp 10 destinationer för september 2020

1. Aalborg, 39.953, - 45,9 procent.

2. London, 34.316, - 82,1 procent.

3. Amsterdam, 27.175, -73,1 procent.

4. Stockholm, 27026, - 80,2 procent.

5. Frankfurt, 15.105, -74,3 procent.

6. Paris, 13.952, - 83,5 procent.

7.Rønne, 13.223, - 30,4 procent.

8. Oslo, 13.084, -90,6 procent.

9.München, 12.951, - 73,8 procent.

10. Färöarna, 12.827, -52,1 procent.
 

sembl

Medlem
För den som gillar data...

ARC Provides Updated Air Travel Data During COVID-19

Man börjar ha högre beläggning på sina flyg men det betyder inte att man tjänar pengar då priset har gått ner rejält.

så liten ljusglimt finns här i usa även om det ser mycket mörkt ut totalt sett. Southwest är på offensiven tex och är snabba på att försöka roffa åt sig de få kunder som flyger med nya linjer. De kommer satsa på ORD och HOU och försöka ta andelar från United. De har fördelen med att ha låg produktionskostnad medan United, Delta och AA inte har det.

Kommer att bli en spännande vår här utan tvekan.
 
Toppen