Senaste nytt

Star Alliance/Flying blue Guldkort med 11 Long Haul flygningar i Economy Low?

Bufflot

Ny medlem
Hejsan,

Moderator får gärna ändra i rubriken om den inte är tydlig nog.

Jag startade denna tråd då jag tänkte undersöka ifall det går att få till stånd ett guldkort efter 6 års konstant resande.

Bakgrund: Jobbar som sjöman och reser regelbundet var 4-5:e vecka till olika platser. Har GOT som hemmahamn. Har Aldrig kommit upp i EBG trots ca 3 år med konstant flygande i business GOT-OSL-BGO.Men på senare tid med oljebranschens nergång är det uteslutande economy low.

Just nu och framöver 2017 kommer jag trafikera GOT - CME. Då jag inte får boka resorna själv och det hela går via resebyrå med det billigaste alternativet ser det ut såhär.

Utresa: GOT-CDG-MEX-CME, flyger bokningsklass S med AF till CDG och sedan Aero Mexico klass: S.

Hemresa: CME-HOU-FRA-GOT, United Airlines economy low hela vägen till till FRA. Sedan LH till GOT.

I nuläget har jag EBS, och ivory på FB. Har inget kreditkort öht. Har haft lite extra föräldraledighet så endast 10k EB status poäng och 21 flighter.

Det jag tittar på just nu är ev ett sas amex elite samt att cashuppgradera eventuellt några flighter för att uppnå EBG. Vad tror ni om detta?
 

Dr. Miles

Expert
Om du kan styra upp så att det blir många SAS opererade flygningar på long haul flygningar, kan du uppnå EuroBonus Gold.

I Skyteam finns det bara två minst dåliga program. Delta SkyMiles och Air France/KLM Flying Blue.
Båda programmen är dåliga för resenärer som reser med billiga Economy class biljetter.
I fall du flyger minst 30 kvalificerade segments med Skyteam årligen, kan du uppnå Flying Blue Gold (Skyteam Elite Plus; ungefär som Star Alliance Gold i Star Alliance)

Gold: enjoy travelling in comfort | FlyingBlue.com
 

aldrighemma

Medlem
United ger väl som lägst 50%, då borde ju 10 st CME-HOU-FRA ge minst 30.000 poäng sedan har du LH segmenten dessutom. Det borde väl inte vara något problem att uppnå EBG med hälp av Amex 20000p. Även utan cashuppgrade. Skyteam är jag inte så insatt i däremot.
 

Bufflot

Ny medlem
Var visst otydlig i mitt första inlägg.

Kontoret bokar alltså alltid utresorna med air france/aeromexico och sedan hemresorna med united och LH.
Så jag får 5 etapper av varje bonusprogram...
 

aldrighemma

Medlem
Var visst otydlig i mitt första inlägg.

Kontoret bokar alltså alltid utresorna med air france/aeromexico och sedan hemresorna med united och LH.
Så jag får 5 etapper av varje bonusprogram...
Ok. Tänkte inte på att du bara åker en enkel väg / 4-5 veckor. Vi andra åker oftast tor vid varje resa :)
 

palmen

Moderator
Om du gör 5 stucken hemresor borde det bli åtminstone 16k poäng, lägg till ett amex elite som ger 20k baspoäng och du är ca 9k poäng kort. Det flyger du enklast in med sas till Hong Kong, Los Angeles, Miami. Hong Kong brukar oftast finnas för 2500 kronor tur och retur.
 

Flood

Medlem
Det jag tittar på just nu är ev ett sas amex elite samt att cashuppgradera eventuellt några flighter för att uppnå EBG. Vad tror ni om detta?

Cashuppgradering ger dig inte fler poäng än ursprunglig bokningsklass, det är något som heter Plusgrade du skall försöka med på SAS.
 

palmen

Moderator
Cashuppgradering ger dig inte fler poäng än ursprunglig bokningsklass, det är något som heter Plusgrade du skall försöka med på SAS.
Det verkar dock vara väldigt få SAS flighter i detta fallet, att uppgradera med cash är där med troligtvis en rätt dålig deal.
 

Bufflot

Ny medlem
Om du jobbar inom oil&gas så kan du ansöka om Flying Blue petroleum. Det ger loungetillgång på CDG och AMS.

Flying Blue Petroleum | FlyingBlue.com
Petroleum kortet har jag. Det är en liten tröst att kunna gå igenom säkerhetskontrollerna med prio-access. Men CDG loungen har jag aldrig varit I eftersom den är ganska otillgänglig. Men tack för din input!

Om du gör 5 stucken hemresor borde det bli åtminstone 16k poäng, lägg till ett amex elite som ger 20k baspoäng och du är ca 9k poäng kort. Det flyger du enklast in med sas till Hong Kong, Los Angeles, Miami. Hong Kong brukar oftast finnas för 2500 kronor tur och retur.

Det var absolut inte farligt prismässigt. Men tiden är den dyra valutan för mig. Svårt att åka bort igen när man har kommit hem efter 5v utan familjen.
Kan jag köpa biljetten och inte åka? och få poängen?
 
Toppen