Senaste nytt

Større lounger og flere langdistanceruter – Vi møder Eivind Roald, Koncerndirektør i SAS

Redaktionen

Medlem
Eivind-Roald-SAS-Vice-President-Sales-Marketing-Titelbild-800x300.jpg

Nye ruter til USA og Asien, en gennemgang af mad og servicekonceptet og større lounger. Dette er nogle af de ting der er undervejs hos SAS, hvor man satser stærkt på fremtiden ved at skabe et differentieret produkt og lokke flere passagerer til. Vi har mødt Eivinde Roald, Vice President Sales & Marketing i SAS.

Knap et år er gået siden forrige gang, hvor vi mødte Eivind Roald i Oslo. Dengang havde han en masse planlagt og meget at fortælle, alt fra nyheder i EuroBonus til et helt nyt business class produkt. Vi bookede et nyt møde for at følge op på de tiltag der er blevet sat i værk siden sidst og naturligvis for at høre hvad der vil ske i den kommende tid.

Interviewet fandt meget passende sted ombord på det Boeing 737-fly der tre timer senere skulle ud på præmiereflyvningen på SAS nye olierute fra Stavanger til Houston. Netop denne rute er Eivind Roald en af de helt store drivkræfter bag og som en lille overraskelse havde kollegaerne i SAS i al hemmelighed døbt flyet efter initiativtageren selv, hvilket blev afsløret tidligere på morgenen. I ægte SAS-ånd blev navnet “Eivind Viking”, noget han var meget rørt over.

Flere fast tracks og større lounger


I løbet af året er nye fast track-kanaler åbnet i Stavanger, Bergen og Trondheim, disse giver passagerer med guld- eller diamantkort i EuroBonus samt passagerer på SAS Plus en hurtigere passage gennem sikkerhedsformaliteterne. I maj åbnedes desuden den nye indenrigslounge på Oslo Gardermoen – noget der var efterspurgt af mange. Eivind Roald fortæller at man vil blive ved med at satse på servicen på jorden, ikke mindst i Skandinavien hvor der er mange der pendler. Man skulle dog starte et sted og dette blev i Norge.

Han fortæller også at de arbejder på at gøre nogle af de eksisterende lounger større for at mindske trængslen, primært loungerne i Stockholm og Oslo. I første omgang handler det om at udnytte de områder som SAS alleredet disponerer over, men han pointerer at det ikke handler om at omfordele arealerne mellem SAS Lounge (for passagerer i SAS Plus) og SAS Gold Lounge (for passagerer med guldkort), men istedet finde andre løsninger.

- Vi ser at flere vælger at flyve i SAS Plus, så SAS må tilpasse sit produkt til behovet, forklarer han.

At flytte loungerne er dog ikke et alternativ lige nu, i Oslo kan det potentielt blive aktuelt når den nye terminal tages i brug i 2017, men næppe før dette. I øvrigt er han interesseret og villig til at åbne lounger og fast tracks i flere lufthavne.

I Norge er der en god dialog med Avinor (Norges statslige lufthavnsselskab), problemet er dog manglen af ledig plads, der er helt enkelt ikke plads til at bygge en ny lounge. Hvad angår fast track til indenrigspassagerer på Stockholm Arlandas terminal 4 er det noget man kigger på, men man har ikke mulighed for at give en konkret udmelding lige nu.

EuroBonus 2.0


Også i SAS bonusprogram, EuroBonus, er der sket meget i løbet af foråret med blandt andet lanceringen af et nyt Diamnantniveau og flere fordele til sølvmedlemmer. SAS har desuden sat som mål at have fem millioner medlemmer i EuroBonus inden udgangen af 2015. Er det forløbet planmæssigt indtil videre?

- Jeg er super tilfreds med resultatet indtil videre, fortæller Eivind Roald. Vi ligger før planen i alt fra antal medlemmer og den totale pointindtjening på flyrejser til antallet af køb hos vores partnere.

Hans vision for EuroBonus er at udvikle det han kalder et “airline membership concept” hvor medlemmerne skal føle at der bliver taget hånd om dem fra SAS side. Han vil også udvikle de forskellige medlemsniveauer og indkluderer flere produkter i hvert niveau.



Vi spurgte også om hans vision for det nye niveau, EuroBonus Diamond og hvilke planer han har for det. Han vil ikke gå i detaljer, men afslørede at det er præcis som med programmet, i det store hele handler om at bygge flere fordele ind i niveauet. Det skal være en kombination af hvad man får hos SAS og forskellige partnere.

Antallet af EuroBonusmedlemmer har lige passeret 3,5 millioner, at nå 5 millioner inden udgangen af 2015 tror Eivind Roald er muligt. Dog hænger det tæt sammen med at SAS snart får nogle af de strategiske deals og samarbejder klar som arbejder på.

Nye destinationer


Da SAS delårsrapport blev præsenteret i juni var der en interessant kommentar fra Koncernchef Rickard Gustafson i slutningen af rapporten, “Vi planlægger nye direkte ruter fra Oslo og Stockholm til Nordamerika og Asien, med start i løbet af efteråret 2015″. Vi benyttede naturligvis chancen til at spørge Eivind Roald om dette.

- Jeg kan ikke siger mere om dette lige end at det er vældigt konkret, der skal snart tages en beslutning og vi har et håb om at kunne fortælle mere om de nye destinationer i september. Så konkret er det, fortæller han.

Han ser generelt et stort potentiale i det amerikanske marked men noterer også en ganske imponerende udvikling i det norske marked. Europa i øvrigt er et svært marked da der allerede findes overkapacitet.

SAS nye Business Class – holder tidsplanen?


Arbejdet med SAS nye business class forløber efter planen og ambitionen er at sende det første fly med de nye sæder afsted i midten af januar 205. Det ser ud som om præmiereflyet bliver en Airbus A340, men en konkret indvielsesdestination kan SAS ikke give lige nu.

Eivind Roald pointerer dog at det er værd at vente på, “det bliver en fantastisk oplevelse for kunden”, udtrykker han det. Han vil skabe det bedste businessprodukt i Europa hvilket skal gøres med blandt andet et nyt sæde, nyt underholdningssystem, bedre komfort og internet ombord. Vi spørger om dette også kan indebærer forandringer i servicekonceptet ombord, eksempelvis i mad, drikke og servicen, han giver en vis åbning.

- Vi gennemgår vores servicekoncepter. Fra 1. september får jeg faktisk også fuldt ansvar for vores produkter ombord gennem en omrokering der gøres i SAS og da sætter jeg arbejdet med at gennemgå dette igang, fortæller han.


Den nye business class med sengetøj fra Hästens


Det er dog ikke kun indretningen der skal skiftes ud, SAS har en ordre på nye Airbus A350-fly der ifølge planen skal leveres fra Airbus i 2018. I juni blev det dog officielt at Emirates besluttede at afbestille 70 af samme type, kan det indebærer tidligere levering til SAS?

- Vi har en god dialog med Airbus omkring leverancerne, derefter må tiden vise hvad der sker. Men vi har udtrykt ønske om at få leveret tidligere hvis det er muligt, der findes ingen værdi for SAS i at vente til 2018.

All-business class Stavanger-Houston


I disse dage startedes også den nye rute mellem Stavanger og Houston, en rute primært tiltænkt energi- og olieindustrien med kun business class ombord. En omfattende markedsføring blev præsenteret på presskonferencen i Stavanger i foråret, blev det som forventet?

- Bookingsituationen er helt som forventet og vi ligger på planen med kabinefaktoren. Vi havde ingen forventninger om at flyve med fulde fly fra starten af, siger han. Det er en meget speciel rute og det skal man huske på. Aftalen med Privatair er på tre år.

I disse dage starter en oliemesse i Stanvager og der er flere af flyene faktisk fulde, hvilket er lovende. Eivind Roald fortæller også at Widerøe justerer deres tidstabel på ruten mellem Stavanger og Aberdeen fra d. 26. oktober, hvilket skaber en næsten perfekt forbindelse videre til Houston. Flyene parkerer ved siden af hinanden i Stavanger hvor der findes en lounge man kan vente i. Også i Skotland findes der en omfattende olieindustri som SAS gerne vil tiltrække med den nye rute.

SAS Business Class blev SAS til Plus indenfor Europa


For lidt over et år siden skrottede SAS business class indenfor Europ, for istedet at erstatte denne (og den tidligere Flex-klasse) med et helt ny koncept – SAS Plus. Er det gået som I har tænkt og hvordan har kundernes reaktioner været?

- Vi er meget tilfredse med udviklingen når det gælder antallet af passagerer, fortæller Eivind Roald. Det er blevet rigtigt godt og jeg tror det blev godt fordi vi har bygget så meget ind i produktet. Det vi skal kigge mere på er madkonceptet, gennemgå det endnu en gang for at se om vi skal justere yderligere.

Han pointerer dog at det ikke nødvendigvis indebærer et forandret eller større sortiment i cafévognen ombord, men bare at en gennemgang af det nuværende koncept er planlagt. SAS tager jævnligt i mod synspunkter fra kunderne og at gennemgå konceptet er en kontinuerlig proces.


Det nye aftensmåltid i SAS Plus


At indføre seat block, altså et ledigt midtersæde, i SAS Plus er dog ikke aktuelt, i hvert fald ikke i Skandinavien. Muligvis kan det være mere relevant på tradtionelle forretningsruter som London og Frankfurt men det er ikke en beslutning man kigger på lige nu.

At genindføre business class i Europ er heller ikke noget der overvejes.

- Næringslivet i Skandinavien har vist at de ikke ser en værdi i business class på korte flyvninger. Ingen er villige til at betale for det. Der findes egenligt intet marked for business class i Norden, siger Eivind Roald.

Hvordan står SAS i konkurrencen?


Konkurrencen i flyindstrien er hårdere end nogensinde og vi spørger Eivind Roald hvordan han ser på de strenge vilkår og SAS mulighed for at klare sig i konkurrencen.

- SAS er definitivt et selskab man skal regne med, ikke mindst fordi vi har et differentieret produkt som kunderne er villige til at betale for. Vi er også en del af en af de store alliancer hvilket er vigtigt for kunderne, ikke mindst ved lange rejser.

Konkurrencen ser han både fra lavprisselskaberne og de traditionelle netværksselskaber, men det er ikke noget han tænker over hver dag, “Vi lever godt med det”, udtrykker han det.

Han tror at mange vælger produkt baseret på erfaringer og at mange der rejser meget vælger SAS da man oplever at få den service man sætter pris på, noget man måske ikke oplever på samme måde med andre flyselskaber. Dette er også SAS egen målsætning.

- Rejser man meget skal man opleve at det kun er SAS der gælder, afslutter han.


Eivind Roald i SAS nye fly der anvendes mellem Stavanger og Houston

Læs mere »
 
Toppen