Senaste nytt

Ställen som inte tar emot Amex

ekf

Medlem
Lurigt, har kunnat betala sedan dag 1 de öppnade (i juni?). tror dock man måste föra in kortet som på city gross och inte blippa alltså

Sörigt värre förresten att man inte kan blippa, vad beror det på?
Jag har inte lyckats att blippa Amex på något "vanligt" Coop som jag besökt, så det är kanske långsökt att tro att det skulle funka på de som är f.d. Netto.

Att det är så få butiker som tar emot Amex via NFC beror på de inlösaravtal som butikerna har med Amex, det är något i stil med att ytterligare ett avtal krävs för NFC-betalningar jämfört med de vanliga... :(
 

BjörnL

Medlem
Lurigt, har kunnat betala sedan dag 1 de öppnade (i juni?). tror dock man måste föra in kortet som på city gross och inte blippa alltså

Menar du att det fungerat för dig specifikt i butiken jag talar om, Coop Remigatan Landskrona, eller generellt på före detta Netto-butiker? Jag har fört in kortet där alla gånger jag försökt (jag försöker inte ens blippa på någon Coop längre).
 

Davvelavve

Medlem
Åhaga outlet i Borås tar inte amex. Bamboora terminalen har dom. Konstigt när man får blippa eller chipet och sen skriva in kod, så står det medges ej. Borde väl stå direkt när man tagit in chipet...

Även den amerikanska hamburgarkedjan burger King i Kungsbacka tar inte amex.
 

M.K

Medlem
Med Kjell&co kan du välja att hämta ut i butiken och betala med Amex. Jag har dock inte fått EB via portalen då.
 
Last edited:

mha321

Medlem

Uh? Senast förra veckan handlade jag på Kjell & Company online, och betalade med Amex utan problem. Det funkar dock bara om du väljer Klarna Checkout -- man kan använda antingen Klarna eller NETS.

(Blev amex även om jag egentligen tängt Curve för MC-kampanjen, men det gick inte att få igenom curve med varken NETS eller Klarna den gången)

Med Kjell&co kan du välja att hämta ut i butiken och betala med Amex. Jag har dock inte fått EuroBonus via portalen då.
Det är rätt logiskt, eftersom det är själva betaltransaktionen som triggar poängen. Men som sagt, ska inte behövas, man kan betala med amex direkt, så länge man kan tänka sig att beblanda sig med Klarna.
 

M.K

Medlem
@mha321 Jag föredrar som ett litet tips vanligtvis Webhallen som också ligger i närheten. Köp som beställts via portalen har gett mig poäng varje gång efter betalning i butiken med mitt Amex.

Kjell&co är en nödlösning ibland då produkter jag behöver direkt är slut hos Webhallen.
 

mha321

Medlem
@mha321 Jag föredrar som ett litet tips vanligtvis Webhallen som också ligger i närheten. Köp som beställts via portalen har gett mig poäng varje gång efter betalning i butiken med mitt Amex.

Intressant. Det låter som det borde vara undantag mer än regel, men det kan säkert väldigt mycket bero på hur de olika butikerna har byggt integrationen.

På webbhallen kan man väl dessutom betala online (med amex) och ändå hämta i butik, vilket man inte kan på Kjell.

Kjell&co är en nödlösning ibland då produkter jag behöver direkt är slut hos Webhallen.

Det gäller ju att matcha kampanjer i respektive butik!
 

M.K

Medlem
På webbhallen kan man väl dessutom betala online (med amex) och ändå hämta i butik, vilket man inte kan på Kjell.

Det gäller ju att matcha kampanjer i respektive butik!

Det går, men föredrar att betala vid kassan. Intressant nog ges inte poäng via portalen på Kjell&co även när jag betalar med MC och hämtar i butiken. Synd då de ger 25eb/100sek.

Givetvis tas alltid hänsyn till priset men jag brukar ändå få liknande pris hos bägge kedjorna, som den poängsamlare jag är känns valet då givet.
 
Toppen