Senaste nytt

Sprida poängen

samet

Medlem
Känner en vis tomhet... EBD är klart, flera månader innan uppföljningsperioden är slut. För nästa år kan jag redan se att Guld är klart efter 2 månader.

Så vad göra med poängen?
Har sett att en del av er har olika FF-program så nu till min fråga.

Om jag tänker mig att sätta en del poäng i annat FF framigenom. Vilket har då bästa förmånerna i form av uppgraderingar och sådant. Jag söker alltså förmåner utöver dem jag får via EBG/EBD.

Är det Miles & More, Miles & Smiles, ROP eller Krisflyer som är bäst? Eller finns det kanske någon uppstickare?

Uppskattat flygmönster nästa 12mån:
30leg SK, dessa hamnar ju på EB
15leg TG
5leg SG
5leg LH
10leg okänd carrier

Här önskar jag lite tips och vägledning.
 
Känner en vis tomhet... EBD är klart, flera månader innan uppföljningsperioden är slut. För nästa år kan jag redan se att Guld är klart efter 2 månader.
Du har mina fulla sympatier :)

Så vad göra med poängen?
Lös in dem mot interkontinentala bonusresor i businessclass eller förstaklass.

Om jag tänker mig att sätta en del poäng i annat FF framigenom. Vilket har då bästa förmånerna i form av uppgraderingar och sådant. Jag söker alltså förmåner utöver dem jag får via EBG/EBD.
Jag gillar Miles & Smiles, om du når deras motsvarade Eurobonus Diamond-nivå ("Elite Plus") så får du 2 upgrade vouchers per år som kan användas på longhaul. Dessutom är det låga krav för att återkvalificera sig och det krävs relativt lite miles för att boka bonusresor, jämfört med andra frequent flyer program inom Star Alliance. Nackdelarna är att man tjänar relativt lite miles på billiga biljetter och det är komplicerat att få bonusresebiljetter utställda.

10leg okänd carrier
Är du inte sugen på att få status hos One World eller Sky Team istället för att ha dubbel status inom Star Alliance?
 

samet

Medlem
Du har mina fulla sympatier :)


Lös in dem mot interkontinentala bonusresor i businessclass eller förstaklass.


Jag gillar Miles & Smiles, om du når deras motsvarade Eurobonus Diamond-nivå ("Elite Plus") så får du 2 upgrade vouchers per år som kan användas på longhaul. Dessutom är det låga krav för att återkvalificera sig och det krävs relativt lite miles för att boka bonusresor, jämfört med andra frequent flyer program inom Star Alliance. Nackdelarna är att man tjänar relativt lite miles på billiga biljetter och det är komplicerat att få bonusresebiljetter utställda.


Är du inte sugen på att få status hos One World eller Sky Team istället för att ha dubbel status inom Star Alliance?

Tack för svaren. Just uppgraderingar som Miles & Smiles har är intressant. Hade Elite Plus förr genom en statusmatch. Men återkvalade inte då jag krediterade poängen till EB.

OneWorld (Finnair) har jag haft guld några år, föll mer till Silver nu mars då jag flög mest Thai förra året istället för Finnair. Kanske kan det vara ett alternativ. Guld hos Finnair ger en uppgraderingsvoucher per år. Eller finns det bättre program inom OneWorld? Blir nog mest Finnair legs om jag skall ändra något i mitt resmönster.
 
OneWorld (Finnair) har jag haft guld några år, föll mer till Silver nu mars då jag flög mest Thai förra året istället för Finnair. Kanske kan det vara ett alternativ. Guld hos Finnair ger en uppgraderingsvoucher per år. Eller finns det bättre program inom OneWorld? Blir nog mest Finnair legs om jag skall ändra något i mitt resmönster.
Jag kan för lite om One World-programmen för att kunna uttala mig. Men, du nämner Finnair, då antar jag att du reser mycket österut? I så fall hade det blivit en längre omväg (=mer miles) att flyga med t ex British Airways istället. Tumregeln är att du ska sikta på så stor omväg som möjligt.
 

palmen

Moderator
Jag kan för lite om One World-programmen för att kunna uttala mig. Men, du nämner Finnair, då antar jag att du reser mycket österut? I så fall hade det blivit en längre omväg (=mer miles) att flyga med t ex British Airways istället. Tumregeln är att du ska sikta på så stor omväg som möjligt.
Inte nödvändigtvis, man får tex mer avios till British Airways Executive club genom att flyga med British Airways än att flyga med Finnair, dvs det är ingen fördel att ta en omväg via Helsingfors och sen till USA (om det nu är enda stoppet) istället för att åka via London och British Airways på båda flighterna. Sen inom one word så spelar ju codeshare roll då det är det bolag som du har flightnummer med som räknas för din intjäning så då kan det trots allt bli värt att åka via Finland med FInnair om du får det på BA-nummer.
 

samet

Medlem
Finns många trådar om samma sak, vanligaste argumentet mot Finnair är att poängen förfaller inom 3? år
Kreditera poängen hos Finnair Plus eller British Airways Executive Club (BAEC)? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
British Airways Executive Club eller Finnair plus? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Hur intressent AA är efter försämringarna får någon annan svara på

Sedan något år har Finnair ändrat så att poängen förfaller inte längre, under förutsättningen att du gör minst en poängtransaktion per år.
 

Homer

Medlem
Eftersom det även går att utnyttja Iberia:s, Aer Lingus och Vueling:s partners och erbjudanden
finns det större möjligheter (för de flesta) att tjäna och använda Avioser än Finnairpoäng.
 

samet

Medlem
Finns det någon FF inom *A där jag senare kan flytta/skicka poängen till EB?

Svårt att se hur jag skulle få lika bra poängvärde på annan FF. 241 och FlyPremium höjer ju värdet rejält på EB.
 

NotRyan

Medlem
Finns det någon FF inom *A där jag senare kan flytta/skicka poängen till EB?

Svårt att se hur jag skulle få lika bra poängvärde på annan FF. 241 och FlyPremium höjer ju värdet rejält på EB.
Nej, man kan inte växla poäng direkt mellan FF-program annat än mellan Avios-programmen. Det som kanske skulle gå är att använda en mellanhand typ hotellprogram med i såna fall dubbla konverteringar till usel kurs. Med andra ord, glöm det...
 
Toppen