Senaste nytt

Specialkost på flyg. Nåt att lita på?

Fisk- och skaldjursallergi finns inte över listan över standardspecialkoster. Det du fått är troligen en SPML-SPML där man i fritext kan skriva in exakt hur maten skall tillagas, vad personen önskar eller är allergisk mot. Denna mat produceras alltså speciellt från tillfälle till tillfälle och det är svårt att kräva att den är av en viss kvalité eller standard då det är så ovanligt.
Är det fakta eller din åsikt? Jag jobbar med att upphandla och följa upp leverans av sjukhusmat och för våra leverantörer är det är inga problem att tillaga och bricka "individuellt anpassad måltid" för ett hundratal av 2000 port per dag. SWISS borde klara det också.
 

twiggs

Medlem
Är det fakta eller din åsikt? Jag jobbar med att upphandla och följa upp leverans av sjukhusmat och för våra leverantörer är det är inga problem att tillaga och bricka "individuellt anpassad måltid" för ett hundratal av 2000 port per dag. SWISS borde klara det också.

Fakta:
* Fisk- skaldjursallergi finns inte över listan med standardspecialkost.
* SPML-SPML är så ovanligt att det verkligen görs från tillfälle till tillfälle.

"Åsikt":
* Att du fått en SPML-SPML med fritext.

SPML-SPML-fritext är lite som önskekost på sjukhus nu när du tog upp det exemplet. Det får min dotter då hon vårdas på sjukhus då det är flera komponenter inblandade: vegetarisk kost (utan ägg, med mjölkprodukter), tre olika överkänsligheter och dessutom har dietist ordinerat högt fiberintag (till råga på allt har den lilla fröken krävt att inte bli serverad paprika och lök, vilket hon inte gillar).

Men skulle vi beställa vi detta när hon flyger? Självklart inte, förutom det faktum att INGET flygbolag på denna jord hade accepterat förfrågan ens så är det bättre att satsa på ett säkert kort så att hon åtminstone får i sig lite: FPML, fruktmåltid/RVML, frukt- och grönsaksmåltid.

Det gäller nog att ha ribban på rätt nivå, beroende på var man befinner sig. Sjukhus, specialkost är en självklarhet. På flygplan, specialkost är något man ska vara tacksam över ens existerar om man vågar äta det, då fritt-från-allergener aldrig garanteras till hundra procent då allt tillagas i samma kök.
 

agehall

Medlem
2000 portioner är inget jämfört med hur många ett flygbolag serverar på en dag.

Listan över specialmåltider är standardiserad och det är därför som jag hela tiden frågat dig om vad som faktiskt står i din bokning nu... Står det SPML-SPML så är det en fritextförfrågning enligt tidigare inlägg. Står det något annat så har du fått en viss sorts specialmat. Googla IATA SPML så får du se hela listan.

Jag är rätt övertygad om att @twiggs har rätt i vad han skriver - de har spelat safe så in i bomben.
 

twiggs

Medlem

Flying P

Medlem
Beställer man en veganmåltid (VGML) så får man självklart inte fisk eller skaldjur, så är det på LX också. Däremot så är det ingen strikt allergikost man då får, utan en standard-vegan (kanske fullproppat med allergener, vad vet jag?).
Man behöver inte beställa veganmåltid (VGML) på SQ för att inte få fisk.
 

agehall

Medlem
Nu handlar det här ju om kvalitén på maten. Den behöver ju inte vara kass, torr och tråkig. Och kall när dom andra får varm mat.

Jag motsäger inget du skriver, men för att kunna bedömma om det är korrekt eller inte, så behöver vi veta vad det faktiskt beställdes för catering till dig.

Just nu är ju diskussionen lite som:

A: Jag köpte en jättefin bil men den startade inte!
B: Provstartade du den inte innan?
A: Jag ringde säljaren och sa att jag ville ha en fin bil!
B: Men du provstartade den inte?
A: Den var ju jättefin..

Kolla upp vad det står för beställning i din bokning och förlita dig inte på vad kundtjänst har skrivit i mail etc. Med andra ord, ta fram lite fakta om vad som egentligen hände.
 
Toppen