Senaste nytt

Spaning: Varför finns första-klass på flyget?

Kevinator

Medlem
Intressant frågeställning. Jag kan tänka mig att det finns många faktorer till varför vissa flygbolag väljer att ha F-klass. Det kan vara prestige, kundvård, intäktsmaximering, etc.

Beläggningsgraden kan ju också vara kulturellt och geografiskt betingat. T.ex. har F-klassen hos Gulfbolagen haft god beläggning de gånger jag har flugit med Qatar / Emirates. Det räcker med en familj med oljeschejk + 4 fruar för att fylla upp en F-kabin till exempel.

Vet också att vissa bolag försöker ta privatjet-kunderna genom att erbjuda exklusiva F-upplevelser. Alltfler bolag får inte ha kvar sina privatjet (t.ex. SCA), samtidigt som man vill ha god komfort och framförallt möjlighet till konfidentiella samtal/möten under långflygningar för sina direktörer, då kan F-klass passa bra. Ungefär som Premium Economy är för såna som inte får boka business, så är F-klass bra för såna som inte längre får flyga privatjet ;)
 

Magnus_K

Medlem
Ska till San José/San Francisco i mitten på sept.
En SAS biljett kostade när jag kollade ca 37k SEK med begränsad tillgänglighet.
Jag bokade Lufthansa First till Vancouver som kostade 39k SEK och det fanns nästan tillgängligt alla dagar.
Flighten mellan Vancouver och kostar typ 1500kr economy.
Skillanden är alltså ganska liten mellan business och first när man har tur.
 

Matsson

Medlem
Citerar återigen en tidigare krönikör enligt följande briljanta formulering:
"Flyg ALLTID första klass annars göra dina arvingar detta"
Dessutom vill jag poängtera att betald First med t.ex Swiss eller LH ger över tid ,med Senatorstatus, god tillgänglighet på awards,companionaward etc. ett snittpris runt 25-27tkr per t.o.r Singapore/Hongkong/Bangkok som vi ofta besöker.Sannolikt något lägre för den som flyger västerut. Om man, som jag, har klädkonto på 700 spänn per år, är helt ointresserad av bilar, klockor osv, bor billigt i "glesbygd" (SFT) kan det vara en trevlig hobby att resa i absolut komfort.
Självklart tjänar flygbolaget pengar på mig men så länge jag är nöjd kund är det helt okej. Jag har full förståelse att då man har begränsad ekonomi kan ifrågasätta ett biljettpris på 30000 när man kan åka för 4995, dock kanske den som betalar 4995 glatt vräker ut 500 000 på en bil vilket vore mig personligen fullständigt främmande. Var och en är slav under sin egen last och vissa flygbolag uppskattar säkert min!
 

nissefalk

Medlem
Jag har flugit mycket med Emirates under mina år i Mellanöstern, det är ganska ofta fullt i F med dom. vid 2 tillfällen har jag privat betalat för F med Emirates då det varit väldigt bra pris men oftast så har jag flugit F med Emirates med hjälp av poäng uppgraderingar.

Har en före detta kollega som bytte jobb till ett lokalt bolag i Dubai och han flög alltid First , det var deras travel policy för senior staff.

En liten story från golfbanan i Dubai (Emirates GC) där jag en dag spelade men en äldre Indisk gentleman där vi diskuterade flyg och resepolicy, snappade inte riktigt upp hans story om att " I always fly commercial" varvid jag började klaga lite på vår resepolicy där jag i bästa fall fick flyga business varpå nämnda Indiska Gentleman svarade, I always fly First I am not like my friends who only want to show off by chartering their own private jet...."

Så det finns folk därute som inte har några problem att betala och flyga First.

Min fru jobbade på British Airways ett par år under tiden vi var i Mellanöstern (Bahrain) och där kunde dom ibland få samtal från Saudi Arabien där man ville ha 8 platser i First tillsammans med 12 platser i Club World för sitt entourage....kunde vara svårt att tillgodose sådana förfrågningar under sommar månaderna då alla ville lämna värmen i regionen

Själv tycker jag att det är väldigt trevligt att flyga First men också att numera så har många flygbolag väldigt bra Business Class säten.

Så då till det trista med att boka och betala för First....Man kan ju aldrig uppleva glädjen av att bli uppgraderad vid gate.....
 
Toppen