Senaste nytt

Spaning: Varför finns första-klass på flyget?

Fredde18

Medlem
Jag satt och lyssnade på "Spanarna" på SR P1 och satt sen och spånade på en tanke som slagit mig. Så här kommer min spaning!

Som tråden antyder, varför finns F-klass på flyget?

När man läser trådar och kommentarer här på forumet så kan man konstatera att det stora flertalet resor i högsta klass är nån form av award/poäng-resa eller i något fall uppgradering. Att faktiskt boka och betala fullpris för dessa trevliga resor verkar vara sällsynt. Detta borde ju heller inte vara någon hemlighet för flygbolagen, att många tjänat in en stund i lyx genom att bara betala några få tusenlappar. (Missförstå mig INTE nu, jag tycker poängsystem och bonusresor är helt rätt!)

Men här infinner sig min fundering. Är det kanske så flygbolagen resonerar, att första klass finns där för att på ännu ett sätt locka resenärer att bli trogna just dem, och när du rest ihop X-antal poäng, så får du möjlighet att åka lite finare. Självklart finns dem som har alldeles för gott om pengar och betalar oavsett vad en resa kostar men, återigen, när man läser bl.a. här så verkar det inte vara alldeles fullbokat i första klass på många resor.

Det måste ju vara en kostnad för flygbolagen att ta massa ekonomi/business-utrymme i planen för att kunna erbjuda dessa säten längst fram och det borde vara ekonomiskt icke hållbart om nu så få betalar fullpris men kanske det kompenseras av ovanstående. Att man får fler resenärer i lägre klasser som gör allt för att samla poäng och resor och nån gång per år kunna växla in dessa och få åka Porsche på plattan i Frankfurt!

Vad tror du? Vem "lurar" vem , vi eller bolagen? Eller är det en ömsesidig "kärleks"-förklaring?
 

palmen

Moderator
Om det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart skulle det inte finnas. Flygbolagen slösar inte pengar i onödan.
Viktigt att tänka på att vi på forumet är lite speciella med hur vi flyger och att vi sedan drar max nytta av poängen vi får in för att flyga First. Det är dock inte ens en promille av alla som reser som håller på med detta.
Det finns många på forumet som reser i First till och från på sina resor, framförallt när det finns bra deals som 22k med Swiss till USA. Inom vissa branscher så reser folk väldigt mycket och då uteslutande i Business eller First där de stora bolagen har avtalspriser och inte betalar vad vi normalt sätt får betala för motsvarande resa.

Kan man få någon att åka mer med det egna bolaget för att de sen efter 1-2 år ska kunna uppgradera en resa till first har man vunnit väldigt mycket lojalitet från den kunden. Det måste alltid finnas något som lockar en att stanna kvar, finns det bättre förmåner någon annan stans så lägger man ofta sina pengar där istället.
Jag ser det inte som att någon lurar någon i detta utan det är ett utbyte av lojalitet från min sida som ger en bra deal tillbaka.
 

JohanA

Medlem
Det finns många, även på detta forum, som flyger betald förstaklass regelbundet.
Skillnaden mellan F och C är på vissa bolag väldigt stor. På Lufthansa och Swiss är det en väldig skillnad i totalupplevelse mot att flyga business.

För en fem år sedan var majoriteten av resenärerna i förstaklass (generell undersökning) förmögna privatpersoner. Därefter följde företag som av diverse anledningar sänder anställda i förstaklass till väldigt rabatterat pris.

Som jämförelse vet jag att ett stort tyskt kemiföretag hade full flex businesspriser från Tyskland till Asien med Lufthansa för motsvarande 16,000 SEK.... vet ej vad deras priser i förstaklass var men kan tänka mig att de var runt 30,000 SEK "bara".
 

mtlmr

Medlem
Vi har ju även Emirates som lyckas enormt bra med att låta first class-lyxen skina över till den någorlunda medelmåttiga business class och ekonomi..

Jag köper JohanA's analys totalt. Förmögna privatpersoner som har råd att betala på de linjer som är typiska. Där skillnaden mellan business och first inte tvingar denne att käka nudlar resten av året...
 

rvarttinen

Medlem
Kommer ihåg när jag tidigare var anställd (många år sedan) i ett större företag så förbehöll sig ledningen 'rätten' att flyga i första klass ... :)

Av en del artiklar som jag läst så är det just på affärs- och förstaklass passagerare som flygbolagen tjänar ordentligt. Står bland annat att läsa i denna artikel, som dock är starkt relaterad till amerikanska förhållanden: Airlines upscaling amenities for high-paying fliers - LA Times

Hittar inte en annan artikel som hade en bättre jämförelse, och redovisade tydligare siffror. När jag hittar den så lägger jag upp länken här ...

I vilket fall, en del VIP:s flyger i F, t.ex. den tidigare IMF-ordföranden Dominique Strauss-Khan lär ska ha haft ett speciellt avtal med Air France. Flög tydligen alltid i förstaklass över Atlanten.
 

seat56f

Medlem
Samtidigt är det väl så att modern C har rört sig allt mer mot en äldre F i hårdvara (1-2-1 osv), vilket jag misstänker gör att viljan att betala för F minskar och följderna blir att F försvinner på allt fler linjer där det inte finns tillräckligt med creme-de-la-creme som kan/vill flyga F oavsett.
 

JohanA

Medlem
LH plockar ju också bort First på några flygplanstyper och linjer.
Att plocka bort F från vissa flygplan är inte detsamma som att sluta erbjuda det.

Samtidigt är det väl så att modern C har rört sig allt mer mot en äldre F i hårdvara (1-2-1 osv), vilket jag misstänker gör att viljan att betala för F minskar och följderna blir att F försvinner på allt fler linjer där det inte finns tillräckligt med creme-de-la-creme som kan/vill flyga F oavsett.
Delvis ja men samtidigt blir sätena trängre och trängre. Se bara senaste hårdvaran på Lufthansa och Swiss. En normalväxt person kan inte ligga bekvämt där.
Sova i F däremot är en helt annan femma, därför jag uppskattar F mer på nattflyg. Dagflyg sitter man ändå i loungeläge mest.
 

flum

Medlem
Att plocka bort F från vissa flygplan är inte detsamma som att sluta erbjuda det.


Delvis ja men samtidigt blir sätena trängre och trängre. Se bara senaste hårdvaran på Lufthansa och Swiss. En normalväxt person kan inte ligga bekvämt där.
Sova i F däremot är en helt annan femma, därför jag uppskattar F mer på nattflyg. Dagflyg sitter man ändå i loungeläge mest.
Håller definitivt med. Dessutom går kvalite på mat och dryck ständigt ner i C (tilsammans med priset)
 
Toppen