Senaste nytt

South African Airways på väg mot konkurs

augu12345

Medlem
Har en resa med en jäkla massa legs bokad i februari, där bara det sista (JNB-CPT) är med SA (resten med SAS/Ethiopian). Jag tänker att det är rätt lätt att få fatt på en ny biljett (rutten känns lite som ARN-CPH) till en rimlig peng OM det värsta skulle hända. Flyger business och är *A gold så hoppas att de ska kunna lösa det åt oss.

Vad säger ni? Är jag överdrivet naiv och borde ta tag i detta eller ska jag hålla fast vid den dagen den sorgen-mentaliteten? Hur ofta sker det egenligen att stater låter sina flagship carriers konka?
 

Mr Basic

Medlem
Har en resa med en jäkla massa legs bokad i februari, där bara det sista (JNB-CPT) är med SA (resten med SAS/Ethiopian). Jag tänker att det är rätt lätt att få fatt på en ny biljett (rutten känns lite som ARN-CPH) till en rimlig peng OM det värsta skulle hända. Flyger business och är *A gold så hoppas att de ska kunna lösa det åt oss.

Vad säger ni? Är jag överdrivet naiv och borde ta tag i detta eller ska jag hålla fast vid den dagen den sorgen-mentaliteten? Hur ofta sker det egenligen att stater låter sina flagship carriers konka?
Tror du tänker rätt. Om bara JNB-CPT riskerar att försvinna löser ni det med köpta biljetter (tänk på att det kan vara billigare att köpa ToR och sedan slaska återresan). Om Kapstaden är destination så får du ju möjlighet till ett längre stopp i Johannesburg också :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Har en resa med en jäkla massa legs bokad i februari, där bara det sista (JNB-CPT) är med SA (resten med SAS/Ethiopian).

Ingen större fara, förutom att det är ert sista leg och inte är dyrt att hitta biljetter till ens nära inpå, så är det en annan detalj med detta leg som inte gör det lika farligt: Även om ni åker som planerat så får ni gå igenom passkontroll, hämta ut bagage, gå genom tullen och sedan checka in bagaget på nytt i Johannesburg.

British Airways flyger faktiskt inte i Sydafrika. Det är Comair som använder namnet som franchisetagare. Comair driver även kulula.com. De verkar gå med vinst vilket förmodligen hänger ihop med en brist på ANC-politiker i ledningen.

Hehe...Airlink (ofta enda alternativet när det gäller flyg till inrikes turistdestinationer) håller ju också på att "avgränsa" sig från SAA.

Har ett eget litet delikat problem nu - vi har köpt open jaw-biljetter av KLM för en resa i maj/juni, där första segmentet på hemresan egentligen flygs av SAA: Victoria Falls-Johannesburg-Amsterdam-Berlin. VFA-JNB gäller det alltså. Är på samma bokningsnummer men Skyteam har ju inget eget bolag som flyger sträckan och smidig ombokning till Comair (ungefär samma avgångstid) är inget jag förväntar mig.

Har KLM ens något ansvar att boka om oss här? Förfaller rentav hela returresan? Har ingen aning, men kanske någon som varit i liknande situation?
 
Last edited:
Absolut, men det blir nog ett problem om jag hoppar på flighten till London, för då är resan påbörjad?

Ser nu att om jag åker dagen efter, så finns det platser för 2 via ZRH med Swiss i business, kanske är värt att boka om så behöver man inte oroa sig...
Ja det var så jag menade. Swizz lär vara ett bättre alternativ i nuläget
 
Toppen