Senaste nytt

Skyways i konkurs

Just pratat med en gammal kollega och man kanske inte ens förstått hur mycket Skyways konkurs har påverkat Sveriges näringsliv runt i Sverige. Vissa av er som följt mina kommentarer under senaste året här på BC.se vet att jag har jobbat i ett nordiskt logistik bolag innan bytte bransch/jobb vid årsskiftet. Min gammal kollega kunde berätta att en hel del reservdelar som blivit sen levererade och t.ex. bilarna fått stå länge i verkstaden och kunderna blivit missnöjda. Det är till och med så att vissa sjukhus har varit tvungna att planera om operationer. Inom verkstads industrin har produktionslinjerna stått stilla efter att viktiga reservdelar kommit fram med en omväg.

Detta är jätte trist att något sånt har hänt och det är inte bara vi resenärer som blir drabbade av Skyways konkurs.
 

Jacob

Medlem
Du har helt rätt Tommy. Skyways konkurs drabbar inte bara passagerarna utan även flygplatser och underleverantörer till flygbolaget. I synnerhet mindre regionala flygplatser (som det i många fall handlar om i fallet Skyways) kan det slå väldigt hårt mot flygplatser som kanske redan har en ansträngd ekonomi och nu inte får betalt för tjänster de utfört.

Sedan givetvis, som du skriver, det lokala näringslivet där transporter och möten blir inställda/försenade eller försvåras på olika sätt.

Jönköping och Halmstad är två flygplatser jag sett artiklar om.

Här är en artikel om hur Skyways konkurs påverkat Jönköpings flygplats:
Jönköping | Jnytt.se | Näringsliv | Näringsliv | Skyways konkurs en dyr nota för Jönköping Airport
 
Var ungefär som jag tänkte. Känns som att de tidigare ägarna, i artikeln, vill ge sken av att allt var guld och gröna skogar innan de sålde...
Efter att ha jobbat många år på andra sidan bordet med Erik (Sahlen) vet jag att det är svårt att hitta mer seriösa ägare än de var. Efter försäljningen till Lars-Åke (Avia express) ställde de upp med väldigt bra avtal, kassaflödeshjälp etc etc..... De ville no ha ett starktvregionalflyg i Sverige men ......
 

Palazzi

Medlem
Efter att ha jobbat många år på andra sidan bordet med Erik (Sahlen) vet jag att det är svårt att hitta mer seriösa ägare än de var. Efter försäljningen till Lars-Åke (Avia express) ställde de upp med väldigt bra avtal, kassaflödeshjälp etc etc..... De ville no ha ett starktvregionalflyg i Sverige men ......

Det betvivlar jag inte en sekund. Men man sålde ju inte bolaget för 1kr för att den ekonomin var perfekt. Skyways var ett ypperligt bolag under slutet av 1990-talet.. Men den ekonomiska krisen slog undan fötterna på Skyways.

Mellan 2007-2009 sjönk vinsten med 9/10.
 
Last edited:
Toppen