Senaste nytt

Skiter Nordic Choice i Corona?

HenrikAI

Medlem
Mina datapunkter från senaste veckan:

Mora Hotell & Spa, Mora - Ingen slot-tid. Periodvis viss trängsel vid maten, folk kommer väldigt nära vid några tillfällen.

Scandic Winn, Karlstad - Fick välja frukosttid vid incheckningen (som alternativ fanns också att få en frukostbox). Tiden kontrollerades innan "inträde" till frukosten. Kanske något trångt vid maten trots detta.

Gothia Towers, Göteborg - Ingen slot-tid. Flera stationer att ta mat på. Kom ner till frukosten en kvart innan stängning och då var det ingen trängsel, trots att alla stationer utom en höll på att stängas ner då.

Sunlight, Nyköping - Fick välja tidig eller sen frukost vid incheckning. Ingen kontroll. Ganska bra med plats, fanns två ställen att ta varm mat på. Ingen direkt trängsel.

Tidigare i somras åt familen frukostboxen från Scandic (Östersund Syd) tre gånger. I en av totalt sex påsar fanns ett mögligt päron, bortsett från det tyckte vi kvaliteten var bra. Sen att osten inte var vår favorit kan inte Scandic lastas för..

Vi har inte upplevt någon trängsel i hissarna på något hotell. Folk har med få undantag gått in i någon hiss som vi redan stått i. Har som mest åkt hiss med ett annat sällskap samtidigt.
 

Davvelavve

Medlem
Scandic Continental sthlm. Vi fick välja slottid för frukost, vi tog senast möjligt dvs 9.30. "Ni vill stå i kö alltså" sa hon i receptionen då.

Väl på frukosten var det kö och väldigt mycket folk. Lång kö till den varma maten och borden stod så nära att man knappt kom ut. Man fick liksom "dra röven" över grannens bord och trycka sig ut. Alldeles för mycket bord och folk.
 

Hachans

Medlem
Scandic Continental sthlm. Vi fick välja slottid för frukost, vi tog senast möjligt dvs 9.30. "Ni vill stå i kö alltså" sa hon i receptionen då.

Väl på frukosten var det kö och väldigt mycket folk. Lång kö till den varma maten och borden stod så nära att man knappt kom ut. Man fick liksom "dra röven" över grannens bord och trycka sig ut. Alldeles för mycket bord och folk.

Continentals frukost är fruktansvärd. Det är även där man äter frullen som ingår i SJs nattåg. Sällan eller aldrig sittplats när man kommer.
 

intuition

Medlem
Jaha, då får jag lägga till mina mätvärden dårå...

Comfort Malmö:
Slott-tider för buffé-frukosten, 30 minuter långa. Man får anmäla vid check-in och på frukosten står en medarbetare och prickar av. Handspritning "obligatorisk" innan man går in i frukostmatsalen. Hotellet låååångt från fullbokat, så någon trängsel uppstod inte på 8.00-slotten iaf.

Så corona-mässigt helt OK. Då är det en värre hälsorisk att maten inte hålls varm. Ljummen äggröra med kalla bacon är inte en helt mysigt frukostupplevelse.
 
Bott på Comfort Hotel Göteborg och där märktes det av att det va Coronasäkrat med hissen samt frukosten va ingen buffé som det vantligtvis är.
Även bott på Strömstad Spa och där va det mycket bra styrt med bokad tid för frukost som fungerade kanon, man blev serverad det man ville ha. Samt att det va oerhört lite folk på hela hotellet, tre par inne i spat samtidigt =)
 

BAS

Medlem
På Quality Winn Gävle var enda märkbara skillnaden att städning inte ingick pga. corona. Folk betedde sig precis lika ohygieniskt som vanligt vid frukostbuffén,
 
Scandic Plaza Umeå, två veckor sedan: Mer eller mindre samma hantering som många andra frukostar, dvs förbokad tidsslott, handsprit och engångshandskar. Skillnaden är att man såg till att det efterföljdes; man kom inte in i matsalen innan man spritat sig ordentligt, sen släpptes man bara på när det fanns en öppning vid buffén, och en i personalen stod som "linjedomare" en bit ifrån buffén och röt till ganska märkbart om någon ställde sig för nära någon annan.
 

Mikado

Medlem
Bott på lite olika hotell de senaste veckorna så här kommer min frukostrapport:

Grand hotel Saltsjöbaden: fick boka frukostslott, verkade följas. Handsprit och handskar, en del folk vid buffén men helt okej.

Clarion Oskarshamn: ingen slottid men däremot fick vi köa utanför en liten stund. Det hjälpte inte mycket, var svårt att hitta bord, jättemycket folk vid buffén, ingen höll avstånd, 70-plussare som satt och hostade oavbrutet. Handsprit och handskar tillgängligt. Hade vi stannat en natt till hade jag skippat frukosten eller beställt room service, kändes inte bra.

Continental du Sud, Ystad: ingen slottid men ändå alltid lugnt och stillsamt vid frukosten, absolut ingen trängsel. Absolut bäst av de hotellen vi bott på, även om handskar saknades.

Clarion Jönköping: märklig uppdelning där boende på lägre våningarna fick äta frukost 7.45-08.30 och övre våningarna kl 9-10. Det var ingen som kollade dock, vi gick dit på "fel" tid utan problem. Stor skillnad från Oskarshamn, här var det mycket bättre. Lite folk, ingen trängsel, ingen som satt och hostade. Vet inte om det berodde på klientelet eller på hotellet dock, och det är ju faktiskt så att det är upp till var och en. Tycker ändå man märker att hotellen (och restauranger, butiker osv) gör sitt bästa för att möjliggöra vettiga avstånd, men att gästerna/besökarna inte tar sitt ansvar.
 

Lukas S

Medlem
För första gången på 20+ år har jag (högst ofrivilligt) tillbringat sommaren i Sverige detta år och för att fördriva tiden lite har sambon och jag turat lite hotellsviter :)

Min generella icke-frukostrelaterade kommentar är att coronaanpassningen varit under all kritik. Hotellen verkar inte bry sig alls och gästerna likaså. Kändes precis som vanligt. Verkligen stark kontrast mot det man ser från t.ex. USA. Jag hade åtminstone väntat mig plexiglasskärmar, skyltar, handskar på personalen och typ färdigpackade frukostlådor eller dyl. Allt detta lyste med sin frånvaro.

Datapunkter från Nordic Choice:

Quality Friends - många spärrade bord. Ganska bra utrymme mellan borden. Buffén i sig var ganska trång och såg nog ut som vanligt, om än med mindre utbud. Vi hängde på låset när de öppnade och satte oss i ett hörn. På vägen upp mötte vi massvis av personer som rusade mot buffén. Om vi hade kommit senare hade vi nog vänt i dörren.

Comfort Västerås - precis som vanligt. Vi vände i dörren och skippade frukosten.

Clarion Collection Drott Karlstad - slot-tider men i övrigt precis som vanligt. Vi vände i dörren och skippade frukosten. Samma på kvällen.

Quality 11 Gbg - de hade flyttat frukosten till huset bredvid och där var det jättemycket plats verkligen. Mycket handsprit. Bra styrt, relativt sett. Vi kom tidigt och åt i matsalen. Kändes säkert.

Vox Jönköping - slot-tider men annars precis som vanligt. Vi vände i dörren och skippade frukosten.

Comfort Norrköping - slot-tider och hyfsat bra styrt givet deras frukostyta. Vi hängde på låset när de öppnade, tog varsin bricka med varm mat och tog upp till sviten.

Undantaget hotellet i Göteborg kände varken jag eller sambon oss säkra vid frukosten. Skrämmande. Men men, man kanske inte ska vara förvånad givet den generella standarden på svenska hotell ;) En sak är iaf säker - efter denna sommar lär man uppskatta de utländska hotellen ännu mer :)
 
Toppen