Senaste nytt

SKARPT LÄGE - riskerar missa anslutande flight idag lördag

agehall

Medlem
Är allt bokat på samma biljett? Annars är det lite jobbigt. Tekniskt sett är det Orbitz som du ska kontakta men troligen kan SAS hjälpa dig när du landat.
 

AABack2ARN

Medlem
När resan väl har börjat har väl inte resebyrån någon kontroll över kupongerna längre..? Då är det antingen det bolaget som orsakade förseningen eller det bolag vars flyg du missade som skall ordna upp saken. Kommer inte på rak arm ihåg vilket, men jag tror det är det som orsakar förseningen.
 

agehall

Medlem
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Typ 24h innan avgång brukar biljetterna hamna under airport control och då är det bara flygbolaget som får pilla på dem. Men jag tror detta skiljer lite mellan bolag också. När det gäller att reda ut missade flighter, så är det bara AA som jag känner till som har en tydlig policy (som säger att den som orsakat förseningen ska fixa problemet). Så om man missar ett flyg och allt är bokat via resebyrå, så är det nog egentligen resebyrån man ska kontakta i de flesta fall.

Därav mitt råd att aldrig använda resebyrå...
 
Lånar tråden!!

Tänkte höra mig för då jag lär sitta i en liknande situation på torsdag. Flyger på genomgående biljett London - Hawaii med byte i Washington och SAN Fransisco med United airlines.

Bytet i Washington är 1 timme mellan mina flighter. Landar 11:20 och avgång 12:20 mot SAN fransisco. United säger att MCT är 1 timme och att jag skall hinna. Dubbelkollat och de finns bokstavligen ingen flight mot västkusten samma dag med platser ombord.

Vad gäller ifall jag missar anslutningen ? Ombokning förutsätter jag men andra kostnader som sagt(hotel och mat)? Finns nämligen platser på direkt flighten Washington - Honolulu på morgonen dagen efter.

Som sagt förutsatt att jag kommer missa den här om man inte har skaplig tur?
 

AABack2ARN

Medlem
De amerikanska bolagen har väl dessvärre inte riktigt samma krav på sig som de Europeiska och eftersom problemet nog kommer anes ha uppstått i USA kan du få en viss utmaning med hotell och mat. Det som talar till din fördel är att IAD borde vara ganska lugnt med tanke på att det är juldagen.

De flesta amerikanska bolag har bra avtal med hotellen runt omkring och kan erbjuda hotell till kraftigt rabaterade priser, som du kanske därefter kan kräva av ditt försäkringsbolag.
 

teachme

Medlem
Resebyrån behöver du inte blanda in i detta fall. Det är väl SAS på Newark som skall ta hand om dig och hitta ersättningsflyg eftersom det är deras sena flygplan som rör till det. Enligt sas.se skall ni lämna gate snart så det kommer nog bli lite tajt med anslutning till PBI, det går dock två senare plan idag (19:29 samt 21:51) som ni förhoppningsvis kan komma med.
Tack!
Enligt kabinpersonalen skulle jag hunniFick stand by biljett till 19:29 flighten som jag lyckades få en plats på så allt löste sig till slut. Trevlig personal på SAS men väldigt ohjälpsam personal på United. Nu är frågan om det är möjligt att få någon kompensation för eländet...
 

Thornado

Medlem
Jag lånar denna tråd jag också.

Min syster ska flyga från Luleå till Malmö (LLA-ARN-MMX) imorgon. Tidigare ikväll fick hon ett SMS från SAS att SK001 LLA-ARN har fått ny avgångstid (8.50 istället för 7.45). Enligt Arlandas hemsida har den en beräknad ankomsttid 10.10, och hennes flight ARN-MMX går 10.05.
Problemet är att detta är enda flighten till Malmö imorgon. Man behöver ju inte många minuter för byte på T4, så tror vi att det är någon chans att de håller Malmöflyget för henne? (Baggaget lär ju dock vara kört att få med.)

Om hon missar flyget till Malmö, så antar jag att hon kan reroutas till Köpenhamn istället - visst bör SAS stå för tåget över bron då?
 

NotRyan

Medlem
Vad säger hennes bokning? Dom har väl kanske bokat om henne redan så då kan hon se det redan nu...

Vad gäller ersättning för tåget så bör hon ta det med service-center på Arlanda...

Lycka till!!!
 

mry

Medlem
Du har ju köpt en produkt som är en resa från A-B så de ska lösa det, sen hur de löser det får man ju komma överens om. Men jag tror de kommer hålla Malmö planet faktiskt, för tror inte hon är ensam om att flyga den sträckan.
 

agehall

Medlem
Jag håller med @mry - det känns som att det är ganska rimligt att de håller MMX-kärran en kvart eller så. Det borde vara den enklaste och billigaste lösningen för alla.
 
Toppen