Senaste nytt

Självrisk vid stenskott

Beherit

Medlem
Vet nån vad som gäller stenskott i hyrbilar i allmänhet och Avis i synnerhet?

Vi hyrde bil från Avis över julhelgerna. Pang, så fick vi ett stenskott på vindrutan helt utan förvarning i mellandagarna.

När vi lämnade tillbaka bilen idag sa de att skador på vindrutan inte täcks av den självriskeliminering vi tecknade när vi hämtade ut bilen (CDW och STP), och att vi kommer tvingas betala minst 3000 kr i självrisk om rutan behöver bytas.

Väl hemma igen hittar jag ingenting i varken hyresavtalet eller bokningen om vilken självrisk som gäller för vad. Allt som nämns är "Självrisk vid vagnskada - Reducerat till SEK 0.00*" och "Självrisk vid stöld - Reducerat till SEK 0.00*". Vad asterisken betyder framgår inte för det finns ingen förklaringen nånstans på hyresavtalet. På bokningsbekräftelsen står bara att CDW och STP ingår i priset.

Informationen på Avis hemsida är än mer förvirrande. I deras stationsspecifika (?) villkor för Sverige står bland annat:

Hur stort är självriskbeloppet?
Detta belopp anges i ditt hyresavtal och även i e-postmeddelandet med bokningsbekräftelsen. Du kan minska självrisken ytterligare genom att köpa en självriskreduceringsförsäkring. En sådan försäkring minskar dessutom administrationsavgiften.


Nix, står inget självriskbelopp nånstans.

Måste jag betala om vindrutan eller något annat fönster har skadats?
En sådan skada kommer att behandlas på samma sätt som andra skador på bilen.


Okej, men på nästa rad framgår att det inte alls är en skada som vilken annan:

Hur kan jag skaffa en försäkring för vindrutan?
Om du har köpt försäkringen Windscreen Protection anges det i ditt hyresavtal. Priset är beroende av vilken bil du hyr och vilken uthyrningsstation du hyr den från. Du kan dock förvänta dig en kostnad på mellan 500 och 17 500 kr per dag.


Har meddelat Avis och väntar på svar. Ville bara kolla om någon här har erfarenhet av detta och kan ge lite råd. Surt och grinigt känns det och inte blir det lättare av att det inte finns nån information nånstans om hur stor självrisken är. Inte ens uthyraren själv kunde uppge mer än "minst 3000 kr".
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mediana

Medlem
Min erfarenhet är att det skiljer sig beroende på var man hyr bilen. Minns att jag frågade Avis om stenskott på Island och de skrattade bara. Alla får stenskott här, det ingår i hyran. Men ja, är det i Sverige är det annorlunda. Fick stenskott vid något tillfälle, bara litet men fick då frågan "Såg du vilken bil det var??" Nää, jag såg inte vilken bil det var som körde förbi och gav mig ett stenskott vid infarten till Norrtull en eftermiddag. Fick betala 300kr.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Nemo

Medlem
IMG_1715.JPG IMG_1713.JPG
Det är det avtal som du skrivit under för just din bilhyra som gäller, såtillvida att dess villkor inte bedöms som oskäliga (Konsumentverket är idag inte överens med biluthyrarna om standardavtalet). Med det sagt så ger Avis standardavtal vid handen att du har 0:- i kostnad vid glas-skada vid samtidig självriskeliminering.
http://www.avisbiluthyrning.se/avis/se/2014-02-27_Hyresvill_or_Avis.pdf
HT= hyrestagaren

Edit: Jag utgår från att du hyrde i Sverige. Då kallas självriskreducering hos Avis CDR och självriskeliminering SCDW. Jag utgår från att du menar SCDW när du skriver CDW.
UH = Uthyraren
 
Last edited:

Beherit

Medlem
Stort tack Nemo!

Edit: Jag utgår från att du hyrde i Sverige. Då kallas självriskreducering hos Avis CDR och självriskeliminering SCDW. Jag utgår från att du menar SCDW när du skriver CDW.

Märkligt nog inte. Jag kollade själv flera ggr under tiden jag skrev mitt inlägg. Det står "Vagnskadeförsäkring (CDW)" på bokningsbekräftelsen. CDR eller SCDW nämns inte. På hyreskontraktet står under rubriken "Extra produkter och försäkringar" ingetdera, däremot Självriskeliminering á 95 kr/dygn och "Super TP" á 15 kr/dygn.
 

jsn

Medlem
Rent generellt på bilförsäkringar så täcks inte glas under vagnskadedelen, utan under delkaskodelen, jag skulle tro att det är motsvarande uppdelning även hos hyrbilsföretagen. Sedan att man inte kan teckna en helförsäkring utan att ha med delkaskodelen är en annan femma... :confused:
 

Homer

Medlem
Här är en till variant av villkoren


Stationsspecifika villkor SVERIGE


Finns det någon självriskreduceringsförsäkring som kan minska min självrisk ännu mer?

Ja,Självriskeliminering vid vagn/trafikskada(Super Collision Damage Waiver, SCDW) är en självriskreduceringsförsäkring som minskar din självrisk till noll. Priset för denna är beroende av bilen och uthyrningsplatsen, men du kan förvänta dig en kostnad på mellan 500 och 17 500 kr per dag.

Måste jag betala om vindrutan eller något annat fönster har skadats?

En sådan skada kommer att behandlas på samma sätt som andra skador på bilen.

Hur kan jag skaffa en försäkring för vindrutan?

Om du har köpt försäkringen Windscreen Protection anges det i ditt hyresavtal. Priset är beroende av vilken bil du hyr och vilken uthyrningsstation du hyr den från. Du kan dock förvänta dig en kostnad på mellan 500 och 17 500 kr per dag.

Stationsspecifika villkor


Stationsspecifika villkor
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Även 500kr per dag känns ganska orimligt :(

Täcker inte vissa delar av den normala bilförsäkringen även hyrbilar - eller är det enbart om man har hyrbil som ersättning för den vanliga bilen?
 

Homer

Medlem
Sätt detta i relation till att köpa ett komplett skyddspaket som bara kostar mellan 100 och 200 kr per dag :rolleyes:



Kan jag välja ett försäkringspaket om jag köper fler än en försäkring?
Ja, vi erbjuder följande:


  • Kompletta skyddspaketet som omfattar Självriskeliminering vid vagn/trafikskada, Självriskeliminering vid stöld, Windscreen Protection, Assistansförsäkring med extra stöldförsäkring av egendom i bil och Roadside Assistance Plus. Ta reda på mer: se ”Roadside Assistance Plus” i avsnittet ”Övrig information” i detta dokument.

Priset för detta är beroende av bilen och uthyrningsplatsen, men du kan förvänta dig en kostnad på mellan 100 och 200 kr per dag.
 
Toppen