Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Dbodenfo

Medlem
En av mina favoriter i stjärnboken är Cote i New York - också en av de restauranger som jag har gått på utan att veta att det var en stjärnkrog förrän efter vårt besök.

åkte till NYC för ett års sedan och gick på Eleven Madison men var inte lika nöjd som Cote.
 

MTheC

Medlem
En av mina favoriter i stjärnboken är Cote i New York - också en av de restauranger som jag har gått på utan att veta att det var en stjärnkrog förrän efter vårt besök.

åkte till NYC för ett års sedan och gick på Eleven Madison men var inte lika nöjd som Cote.
Vore kul med lite mer info om vad du gillade med Cote respektive inte gillade med EMP?

Jag håller annars EMP som en av mina absoluta favoriter med fantastiska smakmässiga kombinationer, service på toppnivå och en fantastisk vinlista. Cote har jag bara varit på en gång, har inte några starka minnen av det men vill minnas att köttet var bra men inte så att de stod ut jämfört med andra steakhouses av bättre kvalitet.
 

Dbodenfo

Medlem
Vore kul med lite mer info om vad du gillade med Cote respektive inte gillade med EMP?

Jag håller annars EMP som en av mina absoluta favoriter med fantastiska smakmässiga kombinationer, service på toppnivå och en fantastisk vinlista. Cote har jag bara varit på en gång, har inte några starka minnen av det men vill minnas att köttet var bra men inte så att de stod ut jämfört med andra steakhouses av bättre kvalitet.

Pris vs kvalite - EMP med sina tre stjärnor ska vara Manhattans om inte USAs top - vår service var i par med en stjärniga upplevelser och maten var inte exceptionellt utmärkande - det var mycket safe Cards i både smak och kombination. Det var en upplevelse, och värt ett besök, men i mina ögon inte värt en egen resa. Vinupplevelsen var magisk dock.

Cote som koreanskt steakhouse gav en liknande service upplevelse med service, och matsalsarbetet är ju mer utpräglat. Att det står en norrman i under Cote och slingar drinkar gav extra service när det kom fram att man var svensk.

Men rekommendationen landar i att jag drömmer tillbaka till bulgogin på Cote samt mjukglassen - men har nu 11 mån senare inget minne av EMP.
 

MTheC

Medlem
Pris vs kvalite - EMP med sina tre stjärnor ska vara Manhattans om inte USAs top - vår service var i par med en stjärniga upplevelser och maten var inte exceptionellt utmärkande - det var mycket safe Cards i både smak och kombination. Det var en upplevelse, och värt ett besök, men i mina ögon inte värt en egen resa. Vinupplevelsen var magisk dock.

Cote som koreanskt steakhouse gav en liknande service upplevelse med service, och matsalsarbetet är ju mer utpräglat. Att det står en norrman i under Cote och slingar drinkar gav extra service när det kom fram att man var svensk.

Men rekommendationen landar i att jag drömmer tillbaka till bulgogin på Cote samt mjukglassen - men har nu 11 mån senare inget minne av EMP.
Synd att EMP inte levde upp till förväntningarna, jag har haft några av mina absolut bästa serviceupplevelser där och väldigt nyskapande och inte minst god mat där.

Håller dem som en av de allra bästa i världen men kan ju vara så att de hade en dålig dag (men ska inte hända på ett sådant ställe) eller att man helt enkelt gillar olika saker :)
 

Dbodenfo

Medlem
Synd att EMP inte levde upp till förväntningarna, jag har haft några av mina absolut bästa serviceupplevelser där och väldigt nyskapande och inte minst god mat där.

Håller dem som en av de allra bästa i världen men kan ju vara så att de hade en dålig dag (men ska inte hända på ett sådant ställe) eller att man helt enkelt gillar olika saker :)

Var på Franzén i Feb -19 och EMP sep -19 och Björne och gänget är enligt mig så mycket bättre mat men håller med dig om att EMP har servicen där - men mina förväntningar var just världens bästa service - det är svårt att leva upp till.

Har ätit på Ducasses Louis XV i Monaco några gånger och det är det är bättre än EMP enligt mig - maten är lite mer traditionell - men Baba au rhum där med en 18 åring rom är en av de bästa desserterna jag förtäring.

Sen roubochon i Las Vegas har sin svarta linser och krabba som är galet god.
 

MTheC

Medlem
Var på Franzén i Feb -19 och EMP sep -19 och Björne och gänget är enligt mig så mycket bättre mat men håller med dig om att EMP har servicen där - men mina förväntningar var just världens bästa service - det är svårt att leva upp till.

Har ätit på Ducasses Louis XV i Monaco några gånger och det är det är bättre än EMP enligt mig - maten är lite mer traditionell - men Baba au rhum där med en 18 åring rom är en av de bästa desserterna jag förtäring.

Sen roubochon i Las Vegas har sin svarta linser och krabba som är galet god.
Frantzen håller toppklass men för mig var maten på EMP i samma klass vid första besöket men kanske något sämre senare. Smak är ju dock subjektivt :)

Har inte varit på Ducasse i Monaco så kanske får bli det någon gång. Ser ju ut som det inte kommer bli så mycket resande utanför Europa ett tag.
Har du varit på andra Ducasse restauranger? Är den i Monaco avsevärt bättre?
Jag har varit måttligt imponerad, Dorchester i London och Plaza Athénée har varit bra men inte så bra de borde vara och de jag besökt i Asien var tyvärr på gränsen till dåliga.
 

Jönsson

Medlem
Antal stjärnor handlar ju inte bara om det subjektiva i hur maten smakar utan mer råvarornas kvalité, värde för pengarna, kvalitén över tid dvs inte enbart vid ett givet tillfälle, hantverk, innovation och personlighet. Även om jag kan tycka att maten är bättre på en restaurang med färre stjärnor så är det högst sannolikt fler kriterier som tas hänsyn till än vad jag personligen baserar min egen bedömning på.
 

MTheC

Medlem
Antal stjärnor handlar ju inte bara om det subjektiva i hur maten smakar utan mer råvarornas kvalité, värde för pengarna, kvalitén över tid dvs inte enbart vid ett givet tillfälle, hantverk, innovation och personlighet. Även om jag kan tycka att maten är bättre på en restaurang med färre stjärnor så är det högst sannolikt fler kriterier som tas hänsyn till än vad jag personligen baserar min egen bedömning på.
Håller väl delvis med men har inte sett att just värde för pengarna är med i bedömningen. Sen har jag ofta upplevt att det verkar som att guiden kör väldigt olika måttstockar beroende på land. Många stjärnkrogar i Frankrike är ganska mediokra medan det finns väldigt många väldigt bra i Norden som inte får några stjärnor.

Just att hålla en jämn och hög kvalitet är dock något jag tror är viktigt, det är den delen som är svårast att bedöma själv då jag i alla fall oftast inte gör flera upprepade besök på samma finkrog: i synnerhet inte om jag blir besviken första gången.
 

Dbodenfo

Medlem
Frantzen håller toppklass men för mig var maten på EMP i samma klass vid första besöket men kanske något sämre senare. Smak är ju dock subjektivt :)

Har inte varit på Ducasse i Monaco så kanske får bli det någon gång. Ser ju ut som det inte kommer bli så mycket resande utanför Europa ett tag.
Har du varit på andra Ducasse restauranger? Är den i Monaco avsevärt bättre?
Jag har varit måttligt imponerad, Dorchester i London och Plaza Athénée har varit bra men inte så bra de borde vara och de jag besökt i Asien var tyvärr på gränsen till dåliga.

Har varit på ett par Ducasse restauranger och varit nöjd - Monaco har varit dem bästa men också den enda trean som jag besökt och kommer ihåg. Var med familjen på Benoit och det uber franska är prisvärt. Sen har han en restaurang och hotell i La Celle som jag varit ett par gånger men det var många års sedan nu - tror det är två stjärnigt men det är grymt bra också. Tror precis som du säger är de mer turistiga ställerna inte lika bra. Tips i Monaco var att gå på lunch - vet inte om de har kvar men det var 150 euro/pers med tre rätters och halv flaska vin - Säg också att någon fyller år!

Antal stjärnor handlar ju inte bara om det subjektiva i hur maten smakar utan mer råvarornas kvalité, värde för pengarna, kvalitén över tid dvs inte enbart vid ett givet tillfälle, hantverk, innovation och personlighet. Även om jag kan tycka att maten är bättre på en restaurang med färre stjärnor så är det högst sannolikt fler kriterier som tas hänsyn till än vad jag personligen baserar min egen bedömning på.

absolut, jag brukar försöka vara relativt objektiv och ställa mig frågan om just 1 stjärna - värt ett besök. 2 stjärnor - värt en omväg, 3 stjärnor - värt en egen resa. Då är det just helheten som får bestämma. Jag och frun gjorde en resa ner till Daniel Berlin i juli och konstaterade att vi tyckte att det inte var värt det till 100% men nästan och då värt omvägen och helt klart en två stjärnigt.

Håller väl delvis med men har inte sett att just värde för pengarna är med i bedömningen. Sen har jag ofta upplevt att det verkar som att guiden kör väldigt olika måttstockar beroende på land. Många stjärnkrogar i Frankrike är ganska mediokra medan det finns väldigt många väldigt bra i Norden som inte får några stjärnor.

Just att hålla en jämn och hög kvalitet är dock något jag tror är viktigt, det är den delen som är svårast att bedöma själv då jag i alla fall oftast inte gör flera upprepade besök på samma finkrog: i synnerhet inte om jag blir besviken första gången.

helt klart stabiliteten är grymt viktig men precis som du säger är det stor skillnad på stjärna och stjärna speciellt i Frankrike jämfört med Norden tycker jag. Adam/Albin i Stockholm borde ha minst en fransk stjärna medans här ingen alls - var på en asien fusion i bourjolais för ett tag med en stjärna och det var i klass med hanteverket eller sturehof så svensk bib.
 

Samosaguas

Medlem
Som utlovat fortsätter jag med min rapportering av restaurangbesök under min resa till Spanien under augusti i år (Semester i Spanien i Corona-tider: Iberia, Gehry och god mat | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor) Under vår vistelse på Hotel Marqués de Riscal besökte vi deras enstjärniga restaurang Restaurante Marqués de Riscal. Restaurangen serverar två olika avsmakningsmenyer: en kortare som kostar 110 euro och en längre meny som kostar 140 euro. Vi valde den längre menyn och till mini-Samosaguas blev det en specialmeny som kostade 25 euro. Här kommer en bild från restaurangen och vårt bord:
IMG_7803.JPEG
IMG_7794.jpeg

Menyn såg ut så här och vinlistan innehöll så klart främst viner från deras egen vingård:
bff3d12e-d787-4b1c-adc2-ebcea559fb2f.jpg
9eba70de-9921-4f05-a7f6-10af9367460b.jpg
39ef5d19-3523-4d72-8644-babedab14950.jpg
IMG_7795.JPEG

Middagen inleddes med några tapas som var riktigt bra.
IMG_7797.JPEG
IMG_7796.JPEG
IMG_7798.JPEG
IMG_7799.JPEG

Maten har en tydlig bas i det spanska köket med en tvist men inte experimentell på något sätt. Fortsättningen av middagen levererade en stabil upplevelse väl värd en stjärna. Servicen var korrekt utan att vara något som jag lägger på minnet. Den här sparrisrätten var en höjdare.
IMG_7807.JPEG

...och här följer lite fler rätter.
1825372a-b497-45e3-a8ea-f09113155d68.jpg
IMG_7808.JPEG
IMG_7810.JPEG
IMG_7811.JPEG

Avslutningen med efterrätter inleddes med Helado de mantecado som var riktigt god.
e89e6a24-a2d5-4789-8705-346fd2ec116e.jpg

Sammantaget en trevlig upplevelse och jag kan absolut rekommendera både hotellet och restaurangen! Prisnivån är väl något hög i förhållande till restaurangens kvalitet men det blir väl lätt så när man ligger i ett femstjärnigt hotell.
 
Toppen