Senaste nytt

[Semi-live] Tonton på överraskningsresa

LSH

Medlem
Jag och brorsan letade febrilt - men hittade ingenting som vi kunde härleda tillbaka :(
Den lilla delen av mitt boardingkort låg i hålet för vattenflaskor.
En liten georgisk sedel låg under fjärrkontrollen.
En BC-tag låg under "plastkassetten" för säkerhetskortet och menyer.

De två första ska förstås städet hitta men den tredje hade jag lite förhoppning på. Tittade ni där?
 

Tomas E

Medlem
Den lilla delen av mitt boardingkort låg i hålet för vattenflaskor.
En liten georgisk sedel låg under fjärrkontrollen.
En BC-tag låg under "plastkassetten" för säkerhetskortet och menyer.

De två första ska förstås städet hitta men den tredje hade jag lite förhoppning på. Tittade ni där?
Jag får lite "Mission Impossible"- och John Le Carré-vibbar - fanns det meddelanden med osynligt bläck på boardingkortet eller sedeln?
 

Tonton

Medlem
Radiotystnad härifrån ganska länge - men sedan landing så har Brorsan till största delen Netflixat/sovit, och jag har passat på att beta av en massa jobb.

Vi spolar tillbaka bandet till utresan och dess summering av servicen.
Under större delen av flighten så var det den yngre flygvärdinnan som arbetade med full fokus på firstkabinen, medans den andra, mer seniora flygvärdinna, troligtvis hade ett mer övergripande ansvar. (Killgissning deluxe). Detta är troligtvis grundorsaken till att själva ombordservicen fallerade totalt.

  • Erbjuder pyjamas till de andra två passagerarna, men glömde bort oss.
  • Erbjuder menyer till de andra två passagerarna, men glömde bort oss. Strax efter take-off så kommer flygvärdinnan och fråga oss vilken mat vi önskar. Brorsan och jag blir som frågetecken innan vi tillslut inser att de har missat att ge oss menyerna. Jag ber om att vi ska få varsin meny och hon säger då "oh shit".
  • De ställer fram salt- och pepparkar till mig och brorsan, men ställer två peppar till mig, och två salt till brorsan. Hur svårt ska det vara?
  • Brorsan ber om att få vatten, och de häller då upp det i hans, i princip tomma, colaglas.
  • Jag beställer en Tom Kha Gai-soppa, och de lyckas glömma bort att det är jag som har beställt den - utan serverar den istället till brorsan.
Allting styrdes upp lite bättre sista 2h av flighten då den mer seniora flygvärdinnan kom tillbaka och arbetade hos oss, men annars var det väldigt mycket misstag av enkla grejer, som verkligen gjorde att helheten drogs ner.

Inför hemresan var ribban lågt satt. Vi visste att samma crew skulle ta oss tillbaka till Europa.

Liten summering av vår serviceupplevelse:
  • Denna gången hade de förberett pyjamas på våra säten, innan vi ens hade gått ombord. Rätt storlek låg på rätt plats. Snyggt!

  • Denna gången gav de ut menyerna till oss. Jag blev lyrisk när jag såg att de hade 2004 Grand Cuveé Rosé Alexandra som den ena av två champagnerna på dagens flight. Min glädje försvann dock fort när de meddelade "Nej, den är inte lastad. Vi har enbart 2004, Cuvée Louise från Pommery. Inte på något sätt dåligt, men den dracks på utresan. Och jag förväntar mig att de har det som presenteras i menyn.

  • Inför take-take off kommer den mer seniora flygvärdinnan och gör sin sedvanliga check i kabinen. Hon säger då till min bror "Du kan behålla dina Macadamianötter vid take-off, det är ju ändå bara ni i denna delen av flygplanet". Trevligt tänkte brorsan. 2 min senare så kommer den yngre flygvärdinnan. och utan att säga ett ord, fram och norpar nötterna inför starten. Kommunikation är verkligen inte deras starka sida.

  • Denna gången överträffade de sig själva med att faktiskt ställa fram salt- och pepparkar korrekt. Däremot, sekunderna senare, så tappar de massa bröd i brorsans knä. Ingen skada skedd, och det är saker som lätt sker. Men det är komiskt hur de verkligen inte kan få till det.

  • Kaviar - wow. Aldrig fått så mycket kaviar i mitt liv. inför avgång så sa de "Det finns mycket mat, och ät så mycket ni vill". De öste verkligen på all kaviar de hade, till mig. Mums!

  • Maten, om den var medioker senast, så var den på sin höjd 1/5 idag. Kall ravioli, varm tomatsås till. För(mellan?)-rätten var inte tinad ordentligt. Jag förstår inte hur Lufthansa kan misslyckas här gång på gång. Håller med brorsan i sitt resonemang att SAS vanligtvis serverar bättre mat i Business än vad Lufthansa gör i First.

Nu till flighten!

Vi hade som sagt hela kabinen för oss själva, vilket var trevligt. Vi hann prata och skoja mycket med crew, vilket ska förtydligas, var supertrevliga! Det var mestadels deras finess som saknades rakt igenom när det kom till själva serveringsdelen.

Klassiska LH F-bilden! 1A var det som gällde för mig. 1K för brorsan.
Screenshot 2021-10-12 at 20.03.48.png


Jag som var så exalterad över Grande Cuvée Rosé Alexandra :(
Screenshot 2021-10-12 at 20.03.26.png


Första laddningen av Kaviar!
Screenshot 2021-10-12 at 20.03.53.png


Andra laddningen av Kaviar! Därefter så sparades resten till morgonens äggröra, vilket jag glömde att ta bild på.
Screenshot 2021-10-12 at 20.03.59.png


Jag sov säkerligen i 5-6h ombord. Skönt med separat stol för att sitta, respektive sova.
Screenshot 2021-10-12 at 20.03.33.png


Efter landing, när vi stod och väntade på att en trappa skulle koppla ihop sig med flyget, så kom den yngre flygvärdinnan ut med en liten avskedspresent! Kosher eller inte, oavsett så var det väldigt uppskattat! Som en konsekvens var vi tvungna att checka in en väska, ifall vi ville spendera tid i FCT inför kvällsflighten. I-landsproblem att hantera :rolleyes:
Screenshot 2021-10-12 at 20.04.04.png


Pga dålig tillgång på connections så hade vi 9h mellan flighterna. Då brorsan inte sovit alls på hemresan, så såg han till att plocka ett av vilorummen här i FCT. Jag däremot har passat på att plöja en massa jobbadmin. Perfekt tillfälle!
Screenshot 2021-10-12 at 20.03.41.png


Vi har såklart hunnit med att käka weinerschnitzel också - Det skulle vi aldrig missa!

Screenshot 2021-10-12 at 20.04.09.png


Nu till det viktigaste - skattjakten:
Den lilla delen av mitt boardingkort låg i hålet för vattenflaskor.
En liten georgisk sedel låg under fjärrkontrollen.
En BC-tag låg under "plastkassetten" för säkerhetskortet och menyer.

De två första ska förstås städet hitta men den tredje hade jag lite förhoppning på. Tittade ni där?

  • Den lilla delen av boardingkortet fanns inte vid hålet för vattenflaskor :(
  • En BC-tag låg inte under "plastkassetten" för säkerhetskortet och menyer. Det var ett av de första ställena vi letade :D
  • Den georgiska sedeln kan vi ha missat. Medans jag ofta leker med kontrollen, så kan inte brorsan minnas att han ens plockade ut den under resan. Då där gick vi på en nit. Kanske är någon annan person som får en rolig överraskning.
0/3 - helt klart underkänt för oss o_O Tack för rolig lek @LSH

Nu cirka 20 min till boarding mot ARN!

Som en sista sak - en skön bonus med denna resan var följande:

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa
Kabinklass: Business, First
Avreseort: Stockholm (ARN)
Destination: Mexico city (MEX)
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&Retur
Antal poäng (totalt): 130 000 (Amex 2-4-1-voucher användes)
Skatter&avgifter (totalt) 5 724 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): 9 Oktober 2021
Bokad: 28 September 2021

SAS var snälla nog att mixa ihop kabinklasserna, så kostnaden blev bara 130k poäng, istället för 175k poäng som det skulle kosta. Jag tackar och tar emot! Och skulle någon på SAS vilja få för sig att ändra nu i efterhand pga detta, så be it ;)
 
Tack för en underhållande rapport!

Gjorde själv en resa för två år sedan som är väldigt väldigt lik din :)
Två nätter i Mexico city, och samma kabinpersonal på ut och hemresan. De hade svårt att förstå varför vi stannade så kort :)

IMG_1625.jpeg IMG_1636.jpeg

Du fick helt klart betydligt mer kaviar! Jag fick dock Cuvée Alexandra 2004. Syns på fotot. Drack drygt en flaska på utvägen.

IMG_1533.jpeg

På hemresan fanns inte CA 2004 på mitt flyg heller. FA bad om ursäkt redan innan avgång för hon kom ihåg att jag hinkade i mig en flaska på utresan. Förklaringen var att cateringbolaget på MEX hade inte lämnat tillbaka flaskorna efter att de hade skickats på nedkylning. Det imponerande var dock att efter ca en timme i luften kommer hon fram till mig med en annan flaska rose champagne (kommer tyvärr inte ihåg vilken, och har inte heller fått flaskan med på något foto). Hon hade tydligen 'hittat' den, men jag tror de sprang och köpte en på taxfreen på MEX. Googlade den då, och hittade inte att spår om att LH serverat den.

IMG_1663.jpeg
 
Toppen